En nog een vraag over gereedschapmaken

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Wie weet een adres waar je - hoogwaardig - kleine onderdelen kunt laten maken - gieten- voor een schaaf? Bij voorkeur in het noorden van Nederland.
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Zou het niet interessanter zijn deze direct te laten frezen, bij een gietstuk moet zowiezo toch nog nabewerkt worden.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, mee eens. ik zou eerst onderzoeken wat het kost als een smid het maakt. en verder is "alles" te frezen. maar ziet er misschien minder authentiek uit? ik ken het onderdel niet, maar gieten gaat duur worden.

Mvg
klaas
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Vraag eens aan Roeland? Die weet veel en heeft veel als het schaven betreft! Zou me niks verbazen als hij het betreffende onderdeel zo uit een lade kan trekken....

Groet, Rob.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Misschien kan je hier het gezochte onderdeel bestellen. Het zijn wel onderdelen voor Quansheng schaven, onder welke merknaam ze dan ook verkocht worden. Ik heb begrepen dat het eigenlijk een soort van Stanleycopies zijn, dus met een beetje geluk moet het ook passen. Ik daar geen uitsluitsel over geven, ik heb zelf alleen maar Chinezen ;). En anders kan je zo'n Yoke nog altijd uit een stuk staal vijlen.
Groetjes,
Pascal
ps: ik heb hier totaal geen commerciële belangen bij, heb wel al eens wat bij hen besteld.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ik heb op 21 mei op Ebay wat losse onderdelen besteld bij NHparts.
Ik heb ze nog niet binnen, maar ze hebben wel veel onderdelen.
Naast deze aanbieder zijn er nog veeeel meer aanbieders van losse onderdelen.

Maar mocht het zelf laten gieten lukken, ben ik wel benieuwd hoe het ging en wat het kost.

Groeten, Raymond
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Een Yoke is een hefboombeugel en wordt ook Y lever genoemd. Deze zit in de bankschaven zoals de Nr. 4 en door het draaien van de schroef achter in de kikker kun je de schaafbeitelstand verstellen. De bedoeling is dat een bestaande Yoke moet worden nagemaakt met een langer uiteinde waarmee deze in de schaafbeitel past. Groningen is de provincie waar dit gebruikt gaat worden.
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Beste dopeling,

Je hebt me een tijd zelf een tip hiervoor aan de hand gedaan: een stukje verlengen door er een 'druppel' op te lassen. Zal dat in dit geval niet ook werken?

Groet,

Glen
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Als je het wil laten gieten kan je best langsgaan bij een tandtechnicus (dentaaltechnicus in Nederland als ik me niet vergis). Deze kunnen met behulp van de verloren-was techniek dit onderdeel éénvoudig gieten. De Kobalt-Chroom legeringen die gebruikt worden voor skeletprotheses zijn voor dit onderdeel in elk geval geschikt.
Het was model maken zal in elk geval het moeilijkst zijn. Hoe beter dit model, hoe minder afwerking. De afwerking laat je ook best over aan de technicus. In principe kan je alles afwerken met een Dremel, maar dan heb je wel een Tungsten-Carbide frees nodig, of een diamant frees.
Om het stuk dat in de beitel past goed af te werken kan dit best met een parallel-frees toestel bewerkt worden, maar dit zou met de hand (freesmotor) ook best kunnen lukken, het hoeft niet absoluut perfect te zijn.
Alles hangt natuurlijk af van wat de technicus in kwestie ervoor wil hebben en hoeveel werk die op dat moment heeft.
Een tandtechnisch labo zal je sowieso in de buurt vinden. Eventueel kan je tandarts je hier wel verder helpen. Bij bedrijven die reclame maken voor het herstellen van een "gebroken gebit" kan je pech hebben. Deze beperken zich vaak tot het werken met kunststof en hebben bijgevolg de apparatuur om metaal te gieten vaak niet in huis.

Ik ben zelf helaas al lang niet meer werkzaam in deze sector, anders had ik het graag voor je willen maken. Het lijkt een leuke uitdaging.

Alvast veel succes,

Reinoud
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
@klaas: een bevriende tandtechnicus is altijd een bonus uiteraard, maar de prijs kan meevallen. In principe hoeft dit aan materiaal niet veel te kosten, de grootste kost is inbedmassa. Er kan 100% gerecycleerd metaal gebruikt worden, terwijl je anders slechts een klein deel gerecycleerd metaal gebruikt ivm met de kwaliteit. De was kost bijna niks en de voorverwarm-oven (om de was uit te branden) staat toch aan voor het gewone gietwerk dus stroom valt ook mee. Het gieten zelf duurt slechts een minuut (metaal smelten en gieten). Alles hangt af van de invalshoek van de technicus, als je geluk hebt maakt deze dit voor een flesje wijn, als je pech hebt gaat die even doorrekenen. Mijn ervaring leert mij dat wijn steeds gesmaakt wordt :) Een alternatief is om dit door een school te laten maken, maar scholen die deze opleiding aanbieden zijn zeldzaam (slecht 3 in Vlaanderen).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.