Vaas

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Weer eens wat gedraaid. Dit keer een vaas centimeter of 18 hoog vrij dikke bodem voor de stabiliteit. Wanddikte 6mm. Het was een flinke klus. Regelmatig beitels slijpen want als ze iets botter werden gingen ze happen. Ik denk dat dit komt door het warrige hout. Moet nog een afwerking kiezen. Denk aan olie maar houd ander opties open. Ook is de vaas nog niet helemaal klaar. Zoals jullie kunnen zien moet het boor gaatje nog worden weggeschuurd. Hier moet ik nog een stukje gereedschap voor maken. Misschien suggesties??
Hier de foto's
IMAG0052.jpgIMAG0053.jpgIMAG0054.jpgIMAG0055.jpgIMAG0058.jpg

Op de eerste foto het blok waarmee begonnen is. Op de laatste zie je een andere postie een heel ander beeld geeft van deze vaas. De verhoudingen komen hier dan ook niet tot zijn recht. En voor de houtkenners moet het makkelijk zijn wat voor soort hout dit is.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Een prachtige vaas.
Is hij nog niet afgewerkt? hij glimt al zo mooi.

Ik heb verder geen flauw idee wat voor hout dit is. Als ik alleen het grote blok zie, zou ik zeggen: eik of plataan?

Groeten, Raymond
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wim mooi stukje warrig oud eiken - kurkdroog, dus moeilijk kops te draaien. De natuurlijk scheuren zie je terug in de vaas. Zo blijft het geheel natuurgetrouw. Welke uitholbeitel + boor heb je gebruikt? Het gaatje kun je wegdraaien met een platte beitel, maar dat doe je niet, want dat is te simpel. We blijven snijdend draaien: dus Duitse beitel of fingernail geslepen beitel "über den Kopf" erin en vanaf de buitenrand naar het middelpunt iets wegnemen. De beitel iets hangend gebruiken.
Lukt je vast wel.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Het is eiken. Ik gebruik de rolly munro uitholler. Met mijn platte beitel gaat het niet. Te kort. Als boor heb ik een speedboor gebruikt.
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Moet ook lukken met de Munro in rechte stand. De snijrand haaks in het midden op de bodem. De beitel naar rechts kantelen totdat ie snijdt en voorzichtig naar links bewegen. Omwinden met voldoende tape en opnieuw inspannen m.b.v. een bril. Ben benieuwd naar je bevindingen.
vr.gr. Jan Pranger.
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wow...da's een heftig stukje hout om te draaien....Knap dat je daar zo'n strakke schaal uit hebt weten te draaien!!

Ik vind de oplossingen voor de bodem echt weer voorbeelden waarom woodworking.nl echt "the place to be "is voor houtbewerkers -> goede oplossingen en duidelijk beschreven!! Persoonlijk had ik een poging gedaan met een schraper of anders een "verlengde"boormachine met schuurpad
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Vaas is nu MET DANISHOIL behandeld en weggegeven aan een oude klant van me. Deze is artistiek meubelmaker en zei tegen me dat ik wat hout kon krijgen als hij er een werkstuk van kreeg. Aldus de vaas vanochtend weggebracht:(:( dit voorkomt hechtingsproblemen thuis want moeder de vrouw vond deze vaas erg mooi. Ik heb gekozen om het kuiltje weg te schuren. In een opspan klus had ik geen zin. De oplossing van Jan ken ik en is mij ook voorgedaan maar mijn vertrouwen om dit op deze diepte te doen is er nu even niet. De bodem is nu het mist mooie stukje van de vaas. Voor degene die van bijzondere tafels houden kijk dan even op www.atelier82.nl voor zijn etalage zag ik trouwens een eigen versie van een rietveld stoel staan zie de foto hieronder.
IMAG0061.jpgIMAG0062.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.