HBM afzuiger laat de aardlek springen

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik heb al een tijd een HBM 100 afzuiger. En die heeft het nu begeven. Ten minste, als ik hem aanzet springt de aardlek uit. In het kastje met de schakelaar zie ik niks vreemds eigenlijk. Zou dit aan de condensator kunnen liggen? Dat is het enigste onderdeel dat je makkelijk kunt vervangen. De motor zelf is verder tamelijk onbereikbaar.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De kans is klein dat het de condensator is. Uitmeten is de beste manier om te achterhalen waar het probleem zich stelt. Voor het uitmeten heb je eigenlijk een megger nodig. Een gewone ohmmeter meet op zeer lage spanning, en dan kan het zijn dat het probleem zich niet voordoet.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Das waar (van die megger) maar die heb je waarschijnlijk niet :). Je kan natuurlijk al wel even beginnen met de ohmmeter. Als het probleem zich voordoet weet je genoeg, althans heb je geen megger meer nodig. Of .... Haal de condensator er even af. Draait de motor weliswaar niet, maar kun je wel even kort testen of de aardlekschakelaar aanspreekt. Overigens manifesteert een defect in de c zich vaker als een aanloopprobleem dan als een sluiting.

en .... wat ik allereerst had moeten vragen: Spreekt de aardlekschakelaar direct na inschakelen aan? Of loopt de motor gewoon aan en spreekt de schakelaar tijdens bedrijf aan? In laatste geval is het niet de c. (Met mathieu geloof ook ik dat de c niet zo waarschijnlijk is)

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hij springt er direct uit als ik de schakelaar induw. Dus begint niet te draaien.

Als het de condensator niet is, zou het in de schakelaar kunnen zitten? Niet waarschijnlijk, want die maakt helemaal geen contact met de aarde. Ik heb inderdaad geen megger, maar als het niet zo iets makkelijks is, dan houd het voor mij al snel op. Ik heb niet het gereedschap voor een motorrevisie.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Moeilijk te zeggen. Hoeft niet perse de motorwikkeling te zijn. Kan ook in toevoer zitten. Ik zou de aansluitdoos op de motor en schakelaar openen en inspecteren. Net als al de bedrading inspecteren. Dat kun je zelf ook zonder meter.

en vervolgens, jja dan heb je wat meer nodig. Meten..... Etc.


mvg
klaas0639
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik heb geen ervaring met of buitengewoon veel kennis van electromotoren, maar ik zit wel in de electrotechniek, dus op zich moet ik er wel uit kunnen komen. Het probleem is een beetje dat ik nergens bij kan. Ik heb geprobeerd om de fan er af te schroeven. Die zit met een inbusboutje vast, maar zelfs dat boutje krijg ik met geen mogelijkheid los. Volgende week van mijn werk eens een dop meenemen met inbus, dan kan ik meer kracht zetten dan met een los inbus sleuteltje.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja dat probleem (van dat vastzittend inbusboutje) heb ik potverdikkie ook met een as. Zitten 3 madeschroefjes in. muurvast. Ligt al weken op mijn werkbank en al van alles geprobeerd. Met imal, cola, warm stoken, thermische schokbaden met ijs en warmstoken, tikken. Aantal inbussleutels gebroken. Niets hielp. Toen uitboren. BOORPUNTJE gebroken en zit muurvast. Niet mijn ding. Ik geef het op.

Dit alles om je moed in te spreken :)



mvg
klaas0639
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ja dat probleem (van dat vastzittend inbusboutje) heb ik potverdikkie ook met een as. Zitten 3 madeschroefjes in. muurvast. Ligt al weken op mijn werkbank en al van alles geprobeerd. Met imal, cola, warm stoken, thermische schokbaden met ijs en warmstoken, tikken. Aantal inbussleutels gebroken. Niets hielp. Toen uitboren. BOORPUNTJE gebroken en zit muurvast. Niet mijn ding. Ik geef het op.

Even checken, draai je wel de goede kant op?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Nou nou, maak ik zo' n stomme indruk:).

Mijn verhaal is niet helemaal compleet:. Ik had al vrij snel 1 los. Dat was om me in de val te lokken. De andere twee werden me fataal zoals ik al beschreef.

mvg
klaas00639
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Door de rotor los te maken ga je niet meer zien. Als de wikkeling zelf beschadigd is, kom je daar enkel achter met meten.
Het kan ,zoals Scheppie aanhaalt, ook linkse draad zijn. Hangt af van de draairichting.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Hallo Seek,

Als je de stofzuiger vaak verplaatst zou het ook aan de kabel kunnen liggen.
Een draadbreuk waar de kabel in de kast gaat komt wel eens voor, zeker als het een pvcmantel kabel is ipv rubbermantel.

Groeten, Raymond
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Linkse draad, da's een goeie! Voordat ik er een meter pijp opzet zal ik dat even checken. Het voordeel van het demonteren van de propeller is dat ik dan de motor er af kan halen en mee nemen naar mijn werk. Daar heb ik meer meet apparatuur.

Die kabel zal ik zeker ook checken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik ben zelf niet helemaal mee welke draad een borgmoer/bout moet hebben. Is dat met de draairichting mee, of tegen de draairichting?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Oeps Seek, ik dacht dat je het over een inbusmadeschroefje had die radiaal op de as staat. Die zou zeker geen links draad hebben. Maar je hebt het over een soort borgmoer lijkt het. Ook goed, maar ik denk dat ik het verband met een binnenzeskant dan niet begrijp. Duidelijk, dit is ook niet mijn vak :).

mvg
klaas
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja het is een Chinees! Dus geen fatsoenlijke bout, maar een lullig inbusboutje om de propeller op z'n plek te houden. En ja kan niet bij de motor bevestigingsbouten als de propeller nog op z'n plek zit. En de draad verdwijnt ook ergens in de zijkant van het motorhuis zonder dat er ergens een schroef of een luikje zit of wat dan ook om te kijken wat die draad daar binnen doet.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Het boutje is nog niet los, maar ik heb ondertussen even gemeten. Ik had nog een oude aardweerstandsmeter liggen die met 25 ampere werkt. Niet echt een megger dus, maar toch iets. Hij meet tussen 0,1 en 1 Ohm en dan gaat de wijzer naar oneindig.

Er gaan 4 draden de motor in. Twee witte, een bruine en een blauwe.

Tussen de bruine en de blauwe meet ik 4 Ohm met een normale multimeter.
Tussen de twee witte meet ik 0,2 Ohm
Tussen de witte enerzijds en de blauwe en bruine anderzijds meet ik oneindig.
Tussen alle draden en behuizing meet ik ook oneindig.
Over de condensator die naast de motor hangt meet ik ongeveer 10 Ohm.

Iemand een idee wat dit kan betekenen? Ik heb natuurlijk geen idee wat de diverse draden intern doen. Die 4 Ohm zal wel een spoel zijn. Maar waar zouden die twee witte draden in de motor aan verbonden zijn?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Boutje is los, inderdaad linkse draad. Nu nog ergens een pullytrekker vinden.

Even ter verduidelijking van de bovenstaande metingen. Als de condensator los is dan meet die oneindige weerstand. Die bovengenoemde 10 Ohm is dus inwendig in de motor. Zou die 4 en die 10 Ohm de normale spoel en de startspoel kunnen zijn?

Schema van de motor met alle draden die naar buiten komen:
motor.jpg
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Meetwaarden tussen blauwe en aarde en tussen bruine en aarde: heb je die met ingeschakelde schakelaar gedaan? Zo niet, even aan beide kanten van de schakelaar meten, dan test je zowel de aansluitkabel als de motor. Of: met ingeschakelde schakelaar meten op de stekker.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
De schakelaar staat hier even helemaal los van. Dus ik heb alleen de motor gemeten. De schakelaar is ook niet zomaar een simpele schakelaar maar het lijkt wel iets met een relais. Het is zo'n ding met een groene aan-knop en een rode uit/noodknop. Daar snap ik ook niet helemaal de werking van. Zal ik ook nog even doormeten.

De toevoer kabel vanaf het stopcontact meet helemaal intact.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Kun je alle draden richting motor loskoppelen? Dan zou je de schakelaar kunnen testen door deze in te drukken met de stekker in het stopcontact. Met beperkte meetmiddelen lijk je anders niet verder te komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.