Spanzaagje

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik had al een hele tijd een stel zaagbladen in huis om een spanzaagje te bouwen. Het is een oud Engels model, bedoeld om gebogen vormen uit het hout te zagen, een beetje een groot model figuurzaag dus. De bladen heb ik gekocht bij tools for working wood, en die heeft ook het hele bouwplan op de site staan. http://www.toolsforworkingwood.com/store/more/bowsawdesign.html

De messing pinnen waar het zaagblad in gezet wordt had ik ook al gedraaid op mijn werk. Nu alleen nog het frame en de handvaten. Voor de handvaten heb ik een restje noten gebruikt. Omdat ik geen houtdraaier ben, heb ik even geimproviseerd op de metaal draaibank met een oude guts. Tja, een doorslaand succes was het niet, het werd meer schrapen dan draaien, maar met heel veel schuurpapier is er toch een soort van ronde vorm ontstaan. Ik kan me nu wel voorstellen dat houtdraaien verslavend kan zijn. Als ik verder geen projecten meer heb ga ik me hier eens meer in verdiepen.

handv.jpg

Het frame is gemaakt van essen. Ik heb er op gelet dat de armen zoveel mogelijk rechte draad hebben, omdat hier nogal veel buigspanning op komt te staan. Het maken hiervan was leuk, beetje hakken en zagen om de ruwe vorm er uit te halen, daarna raspen en schuren om het netjes te krijgen. Het touwtje is een stukje metselaars koord.

spanzaag.jpg

Het is een vederlicht zaagje geworden. Het blad is 12" lang en heel smal. Het zaagt veel sneller dan een figuurzaag, maar het valt niet mee om er een lijntje mee te volgen. Veel oefenen dus. Ik vind ook dat de handvaten veel te makkelijk ronddraaien, dus daar ga ik nog een rubber ringetje of zo tussen zetten. Al met een leuk tussendoor project.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Oh wat een mooi ding zeg. Die wil ik ook!
Wie o wie kan mij de messing onderdelen draaien?
Als tegenprestatie kan ik de houten knoppen draaien.
Pieter
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
tffw? Ik kom er even niet zo snel op......

edit:
ik zie het al, de link in je openingspost :)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
En hier de video die erbij hoort:[video]http://www.toolsforworkingwood.com/store/blog/330/Building%20the%20Gramercy%20Tools%20Turning%20Saw% 20-%20The%20Video[/video]
Pieter
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hallo Seek,

Dat ziet er weer erg mooi uit. Jij en zagen...daar moet je wat mee doen :D
Ik had ook al op de site van tfww gekeken, en de spanzaag staat op mijn verlanglijstje. Maar of ik er zelf een ga maken???

groeten, Raymond
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het is leuk af en toe een stuk gereedschap te maken, maar ik zou er niet aan moeten denken om in productie te gaan. Dan wordt het werk...

Dus Baptist heeft nog niks van mij te vrezen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Helaas geen foto's van het maken van de zaag. Ik heb helemaal geen tijd op het ogenblik hiervoor, dus heb ik het razendsnel in elkaar gemept. Het is ook niet helemaal loepzuiver overal en de sporen van de rasp zijn hier en daar nog zichtbaar, maar als gereedschap vind ik het prima zo.

Trouwens, zo'n grote spanzaag lijkt me ook wel wat. Ons aller Caspar heeft daar ook al over gepubliceerd op youtube.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.