Kastanjehout

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Een vraagje : ik heb 2 jaar geleden enkele stammetjes kastanje in schaaldelen gezaagd , vorige maand heb ik die plakken in kleine plankjes gezaagd én geschaafd met als doel ze te gebruiken om de onderkant en boezem van de dakoversteek te bekleden. Goed idee ? Of toch maar de spaarpot aanspreken en meranti, iroko of iets dergelijks gaan kopen?
gr,
Danny
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Het is tamme kastanje, mooi lichtbruin. Paardekastanje kan je - voor zover ik weet - heel moeilijk in planken zagen, dat hout barst al als je er een beetje lang naar kijkt!
gr,
Danny
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Tamme kastanje kan zeer goed tegen vocht, beter nog dan eiken. Da's alles wat ik ervan weet. :rolleyes:
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Afwerken met RVS, want het bevat looizuur dat gewoon (of verzinkt) ijzer aantast, net als eiken.

Ik weet niet of dat looizuur er ook uit kan lekken, maar als er een strak witte muur onder zit, dan zou ik dat zeker navragen!
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Er komt een lichte crepi tegen de muur......Van eiken weet ik het uit ondervinding, ik zal eens een plankje kastanje buiten leggen om te zien of er 'bruin' uitkomt in de regen...Bedankt Jurriaan!
gr,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.