Oude ambachtelijke manier voor tafelmaken?

erwinhu

Nieuw lid
25 apr 2012
8
0
groningen
Hallo,

Heeft iemand een idee of er een boek of website bestaat over het ambachtelijk vervaardigen van een "simpele boerentafel", Hoe ze voor 1900 het tafelblad bevestigen, frame met pen/gat verbindingen, de grove verbindngen bedoel ik.. Ik vind eigenlijks alleen maar hedendaagse methoden..

Gr Erwin.
 

A.N

Actieve deelnemer
Fritz' Spannagel. Der Mobelbau
Staan alle oude traditionele constructies in, is wel in het Duits

Bijna elke Duitse meubelmaker/restaurateur die zich bezighoud met het maken van traditioneel gemaakte massief houten meubelen heeft dit boek op de plank staan.
 

erwinhu

Nieuw lid
25 apr 2012
8
0
groningen
Hallo,

Dat duitse boek is misschien wel interresant, alhoewel ik geen duits spreek.

4 poten, dik massief blad. simpel dus, ik ben bijvoorbeeld bezig met een salontafel waarvan de poten zijn gemaakt van +100jr oude amerikaans grenen kozijndelen, en een frame met gebruikte eiken vloerdelen(pen/gat). Van hetzelfde eiken wordt het tafelblad ook van gemaakt, nu zoek ik een mooie manier om het blad vast te maken aan het frame, het liefst zonder schroeven, en het moet een beetje mooi lijken..

Gr Erwin
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Bij zo'n constructie met een frame zou je wervels gebruiken: L-vormige blokjes die in een sleuf in de regel vallen. Die schroef je vast aan het blad, maar da's al een oud methode.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.