nieuwe (excentrische) schuurmachine

Feite

Nieuw lid
12 apr 2013
4
0
Dag allemaal,

Net ff voorgesteld en meteen maar een vraag in de groep gooien.
Ik ben van plan een schuurmachine te kopen met stofzuiger. maarja, welke van de tig....
Een all-rounder lijkt me handig om mee te beginnen.
Na enig uitzoekwerk leek mij een Makita BO5041K met de stofzuiger VC2010L wel wat en ook nog goed te betalen
Is dit een goede machine om mee te beginnen of is een instap Festool (ETS 125 Q)
dan een betere investering voor een paar 10-tjes meer?
of een Matebo misschien?

mijn eerste project gaat een 2-pers. ledikant worden gemaakt van sloophout (garagezolder vloer, nog mooi schoon hout)

Ben benieuwd naar jullie reacties.

alvast bedankt!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Een betere vergelijking met die makita is de ETS 150/3 van Festool, de ETS 125 is enkel bestemd voor fijn schuurwerk bij het lakken enz (weinig kracht en kleine 2mm koers)
Festool heeft geen "normale" 125mm schuurmachine zoals de andere merken.
Ik heb nooit met die makita gewerkt dus ik kan er niets over zeggen, maar de ETS 150 is de fijnste schuurmachine die ooit heb gebruikt. Maar de extra kost is het enkel waard als je er dagelijks mee staat te werken. Voor hobby gebruik steek je je geld beter elders tenzij je een toolfreak bent ;)
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...
Na enig uitzoekwerk leek mij een Makita BO5041K met de stofzuiger VC2010L wel wat en ook nog goed te betalen
...
Ik ben me ook aan het oriënteren op een dergelijke machine, en het lijkt mij dat bij de Makita de schuurvellen slechts voor eenmalig aanbrengen geschikt zijn, dus niet met klitteband, maar met een plaklaag. Als je dan moet wisselen tussen verschillende korrels kost je dat telkens een schuurschijfje. Weet iemand of dit klopt? Dat lijkt me wel een nadeel namelijk.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
volgens beschrijving, gewoon klitteband (Velcro)
Ja, ik lees het ook in de beschrijving op de pagina van ToolsXL, maar dit staat in de gebruiksaanwijzing:

"De schuurschijf aanbrengen en verwijderen
(Fig. 8)
Om de schuurschijf aan te brengen moet eerst al het vuil
en vreemde voorwerpen vanaf de rugschijf worden verwijderd.
Trek daarna het rugvel van de schuurschijf af en
brengt u de schuurschijf aan op de rugschijf. Zorg ervoor
dat de gaten in de schuurschijf samenvallen met de
gaten in de rugschijf.
LET OP:
• Als u de schuurschijf van de rugschijf aftrekt, zal deze
minder goed plakken. Probeer nooit de schuurschijf
opnieuw op de rugschijf te plakken om verder te
gebruiken."

Kennelijk gaat de werking van het klitteband wat achteruit als het eenmaal vast heeft gezeten? Merkwaardig.
 

Feite

Nieuw lid
12 apr 2013
4
0
Bedankt voor de Tip! laat ik Festool even varen voor nu. mssn voor later als dit een uit de hanggelopen hobby blijkt te worden :-D

Ik denk dat ook niet dat Makita een plakstrip zal doen. zal nog eens goed kijken.

Ga denk ik voor de Makita of een Matebo. even prijs vergelijk doen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb de 5030. Volgens de beschrijving zou dit de zelfde machine zijn als de 5041, maar zonder toerentalregeling. Ik weet niet of die toerentalregeling een meerwaarde betekent. Ik ben tevreden over deze machine, maar als ik lees over echt ruw schuurwerk en grote afname, lijkt de Rotex niet te verslaan. Het niet kunnen herbruiken van de schuurvellen lijkt me onzin. Ik wissel en herbruik regelmatig de papiertjes. Tot 180 gebruik ik Rubin 2. Hoewel ze in de winkel gezegd hadden dat de gaatjes gelijk waren, is dat niet het geval. De boormachiene bied uitkomt, zonder toegevingen aan de afzuiging (festool Midi waar de slang met een slangenklem wordt bevestig). Fijnere korrel Sia geel (waar de gaatjes wel goed van zijn). Kortom, ik ben tevreden van de machine.
PS: op Amazon.com staat de 5030 voor 69 Dollar....
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.