Hulp bij keuze gereedschap: afkortzaag, combinatiezaagtafel, zaagtafel

bjornslive

Nieuw lid
27 mei 2013
6
0
Almere
Beste woodworking forumleden,

Allereerst wil ik zeggen dat ik dit echt een fijn forum vind. Sinds ik dit forum ontdek heb heb ik al vele dingen gelezen en mijn dank daarvoor.

Ik ben een beginner op het gebied van houtbewerking en heb ondertussen een aantal simpele klussen gedaan, zoals schotten op een zolder gemaakt, een overkapping bij een schuur en een houten prieel. Al dit werk heb ik gedaan met goede handzagen en een cirkelzaag die ik heb mogen lenen met daarbij een lineaalsysteem (Festool TS 55) en heb gemerkt dat goed gereedschap echt het verschil maakt.

Nu heb ik zelf een lang gekoesterde wens om mijn eigen steigerhouten meubelen te maken (nieuw steigerhout zodat ik mijn gereedschap niet meteen sloop). Ik wil veel in verstek werken (omdat ik dat persoonlijk mooi vind), veel afkorten, maar ook planken in de lengte zagen en toen stuitte ik op het dillema. Ik koop liever goede apparatuur en geen troep, maar wat kan ik het beste kopen? Een afkortzaag, een combinatiezaagtafel, of een normale zaagtafel. Mijn budget is rond 800 euro. Heb zelf al wel een aantal mogelijkheden bekeken, maar hoop dat jullie nog wat suggesties en advies kunnen geven.

Machines die ik bekeken heb zijn:


  • Afkortzaag: Makita LS1018
  • Afkortzaag: Metabo KGS254
  • Afkortzaag: Metabo KGS315
  • Combinatiezaag: DeWALT DW743N
  • Combinatiezaag: Makti LF1000
  • Zaagtafel: Axminster ts 200
  • Zaagtafel: Metabo TS 250
  • Zaagtafel: Makita MLT100x
  • Zaagtafel: Makita 2704x (evt 2dehands)


Ik hoop met jullie hulp de juiste keuze te kunnen maken.
 

bjornslive

Nieuw lid
27 mei 2013
6
0
Almere