Hulp bij keuze gereedschap: afkortzaag, combinatiezaagtafel, zaagtafel

bjornslive

Nieuw lid
27 mei 2013
6
0
Almere
Beste woodworking forumleden,

Allereerst wil ik zeggen dat ik dit echt een fijn forum vind. Sinds ik dit forum ontdek heb heb ik al vele dingen gelezen en mijn dank daarvoor.

Ik ben een beginner op het gebied van houtbewerking en heb ondertussen een aantal simpele klussen gedaan, zoals schotten op een zolder gemaakt, een overkapping bij een schuur en een houten prieel. Al dit werk heb ik gedaan met goede handzagen en een cirkelzaag die ik heb mogen lenen met daarbij een lineaalsysteem (Festool TS 55) en heb gemerkt dat goed gereedschap echt het verschil maakt.

Nu heb ik zelf een lang gekoesterde wens om mijn eigen steigerhouten meubelen te maken (nieuw steigerhout zodat ik mijn gereedschap niet meteen sloop). Ik wil veel in verstek werken (omdat ik dat persoonlijk mooi vind), veel afkorten, maar ook planken in de lengte zagen en toen stuitte ik op het dillema. Ik koop liever goede apparatuur en geen troep, maar wat kan ik het beste kopen? Een afkortzaag, een combinatiezaagtafel, of een normale zaagtafel. Mijn budget is rond 800 euro. Heb zelf al wel een aantal mogelijkheden bekeken, maar hoop dat jullie nog wat suggesties en advies kunnen geven.

Machines die ik bekeken heb zijn:


  • Afkortzaag: Makita LS1018
  • Afkortzaag: Metabo KGS254
  • Afkortzaag: Metabo KGS315
  • Combinatiezaag: DeWALT DW743N
  • Combinatiezaag: Makti LF1000
  • Zaagtafel: Axminster ts 200
  • Zaagtafel: Metabo TS 250
  • Zaagtafel: Makita MLT100x
  • Zaagtafel: Makita 2704x (evt 2dehands)


Ik hoop met jullie hulp de juiste keuze te kunnen maken.
 

bjornslive

Nieuw lid
27 mei 2013
6
0
Almere
Niemand enig advies? Ik ben op onderzoek uitgegaan (ook op dit forum), maar zit nog enorm in de twijfelzone. Combi zaag is wel een beetje afgevallen omdat je voor hetzelfde geld een losse afkortzaag en zaagtafel hebt. Nu is het alleen de vraag met een budget van rond de 800 euro wat zal ik kopen. Een combi van een ts 250 met daarbij een KGS 254 beide van metabo, of toch een andere combinatie. Ik hoop toch op enige input want wil op korte termijn over gaan tot een aankoop...


Hoop dat er iemand wil reageren. En tweedehandstips zijn ook van harte welkom!
 

bjornslive

Nieuw lid
27 mei 2013
6
0
Almere
Damien, bedankt voor je reactie. Ik snap je keuze voor de Mafell. Vind een liniaalsysteem mooi, maar met langere zaag snede's (zaag ook regelmatig 2 meter lengte) toch weer minder fijn. Had een festool met 1400mm lineaal, maar ik wil graag de zaagsnede in 1x maken. Of adviseer je dan toch 2 linialen aan elkaar te koppelen?
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Je lijstje lijkt mij op kleine compacte machines te gaan is dat omdat je geen vaste ruimte hebt? of denk je aan kleine(re) werkstukken? of natuurlijk om mee te nemen op karwei


Voor een kleinere vaste werkplaats gaat afkorten en schulpen prima op een klein formaat formaatzaagtafel die er al zijn vanaf je budget €800 tot €1500 nieuwprijs
kijk maar eens op ebay.de zoek maar naar bernardo of holzmann.

hier een bernardo
bernardo.jpg
 

bjornslive

Nieuw lid
27 mei 2013
6
0
Almere
Goede analyse. Mijn ruimte is inderdaad beperkt. Meestal als ik ga klussen haal ik de spullen uit mijn schuur en ga ik aan de slag in mijn 6m bij 3m partytent die ik in mijn tuin heb staan. Daar wil ik 's nacht mijn apparatuur niet in achterlaten dus dat geeft soms wel een uitdaging. Ik zal eens naar bernardo en holzmann kijken, merken die mij nog niet echt bekend zijn.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Of adviseer je dan toch 2 linialen aan elkaar te koppelen?
Ik heb ze niet omdat ze duur zijn, mijn zaag heb ik met het beperkt excuus van 35% korting gekocht, ik zocht voornamelijk een kleintje. Gelukkig mis ik ze niet te erg omdat ik de meeste lengtes laat zagen bij het ophalen. Het leuke is als alles vlotjes gebeurt, dus liefst één lange rail zoals door LMM vermeld.
Ron Paulk http://www.youtube.com/watch?v=sJoGTf6KL8s is zo'n voorbeeld van iemand die vlot mobiel langs en dwars zaagt met lange en korte rails. Maar hij heeft daarnaast ook ook een tafelzaagje en een combinatiezaag staan. Ik denk dat het succes het meest in vlotheid, goede mobiele werkbank dan aan een bepaald merk ligt.
In huis(forum) is er ook een parel van een mobiele werkbank http://www.youtube.com/watch?v=t5YzIwK-g0E
 

bjornslive

Nieuw lid
27 mei 2013
6
0
Almere
Na veel onderzoek, ben ik er dan toch overuit dat ik geen afkortzaag of iets dergelijks ga kopen maar het wordt een invalzaag met liniaalsysteem omdat dit mij de meeste vrijheid en toekomstgerichtheid geeft. Ik pak het denk ik meteen goed aan en ga een van de volgende setups kopen:

- Mafell MT55cc midi met 1600 + 800 liniaal, protool 320 VCE stofzuiger
- Festool TS55REBQ-PLUS-FS met 1400 en 1080 linaal, protool 320 VCE stofzuiger

Ik heb nog geen andere Mafell of Festool apparatuur, dus ben nog niet echt gebonden aan een merk. Misschien nog tips voor eventuele accesoires die handig uitkomen? Ik ben zelf nog van plan mijn werkbank uit te breiden met een mft 800 blad (die een vriend van mij nog heeft liggen), waarmee ik mijn eigen werkbank verleng met daarop een snelklem en later mogelijk nog een fixeersysteem op aan breng.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Koop als je het kunt betalen een gebruikte mft3 of mft 1098, daar ga je een boel plezier aan beleven icm jou invalzaag en linealen.
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Ik ga ervanuit dat je de 'grote invalzaag test' hebt gelezen die hier ergens op het forum staat?
Indien niet, ik zal je de lange (soms heftige) discussie vooraf besparen,
http://www.woodworking.nl/showthrea...op-zit-te-wachten!/page14&highlight=invalzaag
Hier staan de resultaten.

Ik vind dat id test (of toch ih verslag) de nadruk nogal ligt op Festool/Mafell, de 2 toppers dus (zowel in kwaliteit als in prijs)

Ikzelf heb een makita SP6000, deze komt (in mijn ogen) minder aan bod, maar ik ben er zelf wel heel tevreden van.
Ik heb er onlangs nog keukenbladen van 4cm berken multiplex mee zitten zagen en dat ging heel vlot (mits gebruik te maken vh juiste blad).
Mijn truck om met mijn lat van 1m40 tot 3 m te zagen is het gebruiken van een mdf plaat als rechte kant waar ik mijn liniaal tegen leg. Het is dan niet te zien dat je in stukken zaagt. (je moet wel je zaag terug id snede laten zakken voor je ah volgende stuk begint, als je meermaals invalt zie je dat wel) Als je veel stijgerhout overlangs zaag zou je daar ook een 'jig' voor kunnen maken.
Ik weet dat mijn zaag 185mm van de achterkant van mijn lat zaagt dus ik teken daar op af. Met planken is dat natuurlijk wel moeilijker.

Wat ik ook een groot voordeel vind is dat de makita toch een paar 100€ goedkoper is en dat je daar wss wel al iets interessants mee kan kopen, dat geschikter is om planken id lange richting over te zagen (bvb een, 3m liniaal of een bouw zaagtafel die je goed instelt).
Ik zie dus niet in waarom je een veel duurder toestel nodig zou hebben als je niet alle festool spullen bezit
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
@bjornslive, ik weet niet of je veel platen van >244 cm gaat zagen, maar ik vind het handig dat een rail overmaat heeft, tenminste bij mijn Festool. Eerder werkte ik met een 800, 1400 en 1900 mm rail, 800 en 1900 gekoppeld. Voor afkorten zit je dan ook niet met zo'n lange rail te hannesen en bij 3100 mm platen kun je ook uit de voeten.

Ook ben ik het met sebc eens dat je makkelijker kunt werken met een wat goedkopere invalzaag met meerdere rails dan met een dure met maar 1 rail. Zelf heb ik nu een 3000 mm makitarail bijgekocht, koppel nu helemaal niet meer.
 

bjornslive

Nieuw lid
27 mei 2013
6
0
Almere
Beste allen, het is uiteindelijk toch de Mafell MT55CC geworden, met daarbij de F160 en F80 liniaal (inclusief koppelstuk) en de protool 320 VCE stofzuiger. Ik denk dat dit een mooie set is om mee te starten.

Daarnaast ga ik toch zelf een mobiele werkplaats maken van het materiaal dat ik heb liggen en dan eventueel doorsparen voor een multifunctionele tafel mocht ik daar in de toekomst behoeft aan hebben. De enige vraag die ik nog heb, weet iemand waar je hogere bench dogs kunt vinden in Nederland? Het lijkt wel of deze bijna onvindbaar zijn.

Ik zal binnenkort een eerste review schrijven van mijn ervaring met de Mafell.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.