Trappen kaal maken, welk gereedschap?

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Beste forumgenoten,

Ik wil graag de vloerbedekkinglijmresten verwijderen van een aantal hardhouten trappen en die dan (blank) lakken. In totaal gaat het om 25 treden + zijkanten, dus ik moet wel een efficiënte methode hebben.
Ik heb hierbij de volgende vraag:

Welk soort gereedschap(pen) zouden jullie hiervoor gebruiken?

Alvast dank voor jullie reacties!

Hierbij een foto van één van onze trappen:

trap.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Voor dat doel heb ik ooit eens een electrische krabber gekocht (Bosch groen). Dat werkte als een tierelier de eerste keer dat ik het gebruikte. De lijm op die trap was niet helemaal keihard en de krabber sneed er keurig doorheen. De volgende trap was OF met andere lijm gelegd, OF het zat er al drie eeuwen op, in ieder geval kreeg de krabber het er niet af, wel hele brokken hout met lijm en al maar ja, dat is niet de bedoeling. Uiteindelijk de trap met een deltaschuurmachine en korrel 60 schoongekregen, maar het was wel een %$#&^klus. Daar sta je dan met je grote waffel tegen vrienden "dat trapje maak ik wel even voor je schoon in een uurtje". Niet dus.

Sommige lijm laat zich trouwens, ontdekte ik later weer, met een verfbrander lekker zacht maken. Dan werkt de krabber wel weer erg lekker, maar met een handkrabber gaat het dan ook prima.

Waar woon je? Als je in de buurt zit kan je mijn krabbert wel proberen.

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Fein heeft ook een krabber, en Festool heeft volgens mij ook een lijmkrabber. De fein kun je later overal nog voor gebruiken, de Festool volgens mij alleen voor lijm verwijderen/krabben. Cas
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Tsja,

3 scherp geslepen handkrabbers (driehoekjes) en een pot lijmverwijderaar (De Parel). 3 omdat je dan niet snel moet herslijpen, maar dat is een keuze...Efficient is niet het eerste woord dat in dat geval bij mijn opkomt, maar je kan wel redelijk nauwkeurig werken. Bij het lakken later heb je daar profijt van, minder diepe krassen in je hout.
Zorg bij die afbijt voor goede ventilatie en gezichtsmasker en handschoenen. Gemeen spul. Maar dat zal ook op de verpakking staan.

Succes!

Glen
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Dat van dat schuren met een delta was ik al bang voor, dat dat een flinke klus zou zijn, vandaar dat ik mijn vraag stelde. Die elektrische krabber kende ik nog niet, klinkt interessant.
Ik had zelf gedacht aan de combinatie van twee machines: een delta voor de hoekjes en een roterende schuurmachine (a la rotex) voor de grote vlakken, maar dat zou een duur geintje worden om dat alles aan te schaffen, dus jouw idee voor een krabber is een goede suggestie. Ik heb wel een vlakschuurmachine 112x230mm.

...Als je in de buurt zit kan je mijn krabbert wel proberen.

Ik woon in Arnhem, dus dat is was ver weg om even te proberen, maar bedankt voor je aanbod. Zal eens kijken met een handkrabber of mijn lijm hard of zacht is, om te kijken of ik zo'n elektrische krabber aan moet schaffen of dat het toch schuren wordt...
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Van onze oude trap had ik de vloerbedekking verwijderd en zaten er nog dikke keiharde, bijna steenachtige lijmresten op. Bij het schoonmaken met een natte doek, bleek dat de lijm, daar waar de doek een tijdje lag, in water oploste, dat scheelde veel schuurwerk. Het was een vurenhouten trap, die ik daarna met eiken planken bekleed heb.
Bij het blank lakken moet je je realiseren dat je met schuren de lijm aan het oppervlakte verwijderd, maar de kans is groot dat de lijm ook iets het hout ingetrokken is. Dat zie je vast terug als je met lak aan de slag gaat. Ik zou eerst een proefstukje doen als ik jou was.

Een elektrische krabber, is dat ook iets voor je rug??

jaap
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zoals Jaap al zegt kun je het beste eerst proberen of de lijm in water oplost. Is vaak het geval met tapijtlijm.
Bij mijn trap was dat helaas niet, de Rotex had het grootste gedeelte in een mum van tijd weggevreten met korrel 60, de hoeken met een delta schuurmachine.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Metabo heeft een lakfrees, ook bedoeld om trappen kaal te maken (verf??) Maar of die voor lijmresten werkt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.