Nieuw plafond maken en keuken plafond verlagen.

R.O.Y.

Nieuw lid
15 apr 2013
22
0
Hallo,

Een vriend van mij heeft me gevraagd om zijn zolder die erg hoog is een 2e verdieping in te maken. De zolder is nu nog tot aan de nok 6m. Maar hij wil bij 2,5m er een nieuw plafond inmaken. Ik wil hem hier graag in helpen maar wil graag wat meer info hier over. Want weet niet waar ik dit moet vinden. Er zullen blaken geplaatst moeten worden maar wat is de minimale afstand daar tussen en dikte van de balken? Iemand enig idee waar ik zo iets kan vinden kwa maten. Op de balken willen we gewoon osb platen zetten en komt in de toekomst denk ik iets van kliklaminaat over. Maar nu word dit nog even niet gebruikt.

Hierna wilt hij ook het plafond verlagen van zijn keuken met ongeveer 0.5m Hier de zelfde vraag. Is hier iets bekent van kwa maten waar je je aan moet houden. kwa stevig heit zal dit minder belangrijk zijn tegen over het plafond dat weet ik maar zijn hier iets van richt lijnen in.

Ik hoop dat jullie me iets kunnen helpen.

Mvg Roy
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Keuken -> Regels (latten) om de 30cm en daar gips tegenaan.
Zolder -> Geheel afhankelijk van wat ze er mee willen gaan doen en dan met name het gewicht wat er op moet komen. Balk maten daar op afstemmen, als balk afstand 60cm en underlayment gebruiken als vloer, geen OSB.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Wij hebben in onze zolder ook een mezzanine gemaakt.
DSCF0968.jpg

Voor de muren hebben we CLS gebruikt van 4 x 9cm.
De plafond bestaat uit balken van 3x18cm. Maar dit mochten er gerust van 3 x 15cm zijn. De spanten van 18cm breed hadden we nog op voorraad liggen van toen ons dak werd vernieuwd.
Minimale afstand is tussen 40 en 45cm (hart op hart)

Een standaard tabel zal je niet zo snel vinden.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Hier vind je een vuistregel voor het berekenen van de balkdikte. Als het een zolder wordt waar boeken op bewaard gaan worden, of dergelijke zware spullen, dan zou ik de balklaag door een constructeur laten berekenen (maar wie weet, zijn die er ook wel hier op het forum). Als het een gebruiksruimte wordt (slaapkamer, werkkamer met bureau) dan is het wat minder kritisch, dan wordt de belasting per vierkante meter niet zo groot.

Edit: Hier vond ik een berekeningsmodule.

Edit 2: Dit forumdraadje op wetenschapsforum.nl geeft een hele theoretische verhandeling met voorbeeld voor het berekenen van balkdikte, rekening houdend met de belasting.
 
Laatst bewerkt:

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
Houtenklaas ????? voor boeken een constructeur.... en voor mensen...euhhhh doe maar wat ??? of lees ik dit nu verkeerd....
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Als er 1 persoon, een bureau, een bed en een paar stoelen staan is de belasting per vierkante meter een stuk lager dan wanneer een vloer wordt volgebouwd met verhuisdozen vol met boeken. Ik heb het niet over een staande receptie met tientallen mensen, al had ik dat er beter bij kunnen zetten.

Groet, Karel
 

R.O.Y.

Nieuw lid
15 apr 2013
22
0
Nou denk als ik het zo zie gaat het niet zo gemakkelijk worden. En ik heb misschien er wat makkelijk over na gedacht. Maar zal het nog eens allemaal opnieuw uit leggen en wat meer uit gebreid.

Het is een oude boerderij met een ''vakwerk'' dak. Deze zijn ze geheel aan het verbouwen en is al veel aan gedaan. Nu worden willen ze de 1e etage kamers gaan indelen. Want de ruimte is nogal groot ( 160m² ) en 6 m hoog. Dus eerst zal er een plafond in komen en dan zullen er 5 kamers en 1 badkamer in komen. Waar het plafond op zal kunnen rusten. Op de zolder zal de komende jaren niet veel gedaan worden maar in de toekomst zal er iets van opslag komen en misschien een extra kamertje komen. Niet veel belasting. Ook omdat de hoeken niets kan komen ivm dat daar hek dak te laag is.

Maar er werd me af geraden om OSB platen te gebruiken ? Waarom en wat dan wel ?
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Jaren in de kapconstructies gezeten dus weet wel ongeveer waar ik over praat. De constructies van de afgelopen 20 jaar zeker zijn minimalistisch opgebouwd. Dus als je wijzigingen wilt doorvoeren in dakramen, dakkapelen of knieschotten altijd de fabrikant of constructeur raadplegen. Elke mm die bespaard kan worden wordt bespaard in deze constructies. Dus als je maar iets wijzigt in de constructie KAN je gevaar lopen. Zou ook bij oudere constructies altijd uitkijken met zomaar iets veranderen.
Je zou de krachten van de zolder met stutten ook naar de zolder vloer kunnen brengen. Maar bedenk wel kan je vloer dat aan. Ook als heb je een beton of houten vloer, ook daar zal aan berekend moeten worden. De kracht van de stutten kan verdeeld worden over de vloer door sloffen er onder te plaatsen. Zo verdeel je de kracht over het hele vloerveld.

Ligt ook een beetje aan wat voor constructie je gaat plaatsen en wat je op zolder gaat leggen. Maar bedenk wel dat er altijd veel meer op komt dan eerst gedacht.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Maar er werd me af geraden om OSB platen te gebruiken ? Waarom en wat dan wel ?

OSB is opgebouwd uit snippers, daar zit geen sterkte/verband in. Leuk om een wand te zetten, of een plafond waar geen belasting op komt, maar niet als vloer. Wat je wel moet gebruiken staat er ;) (underlayment).
Wat betreft de balken, zo zonder de situatie te kunnen zien is er weinig zinnigs van te zeggen. Zaken die namelijk ook mee spelen zijn de kwaliteit van de dakspanten waar eea aan/op moet komen en de verdieping balken. Dakspanten zal je namelijk waarschijnlijk niet zomaar een hoop kunnen belasten, deze zijn daar niet op berekend. Veel zal dus afhangen of je idd veel steun kan halen uit de badkamer (en wat er verder maar mag komen), zodat een groot deel van het gewicht weer opgevangen kan worden door de verdiepingvloer.
 

R.O.Y.

Nieuw lid
15 apr 2013
22
0
Oke. Dus beter iets laten berekenen door iemand die dit dagelijks doet. Was helaas niet zo makkelijk als ik me had voor gesteld. Heb dit wel eens eerder gedaan met mijn vader voor onze garage en overkapping van de auto. Dit was een eitje. Maar had het me nu wat te makkelijk voor gesteld. Ga informeren bij een constructeur. En dat verlaagd plafond kom ik verder wel uit denk ik. Bedankt voor het voorkomen van een instorting.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Nu worden willen ze de 1e etage kamers gaan indelen. Want de ruimte is nogal groot ( 160m² ) en 6 m hoog. Dus eerst zal er een plafond in komen en dan zullen er 5 kamers en 1 badkamer in komen. Waar het plafond op zal kunnen rusten. Op de zolder zal de komende jaren niet veel gedaan worden maar in de toekomst zal er iets van opslag komen en misschien een extra kamertje komen. Niet veel belasting.

Voor de duidelijkheid: Dit is dus geen plafond maar een vloer. Het wordt een vloer die als verblijfsgebied ingericht gaat worden, dus je hebt een vergunning nodig hiervoor. En voor die vergunning moet een constructeur een berekening maken. Je kan niet zondermeer deze vloer op nieuwe wanden laten rusten!

Het is iets ingewikkelder dan even op internet wat getallen invullen, want waar gaat de belasting dan naar toe, hoe wordt alles aan elkaar bevestigd, enz?

OSB of underlayment is om het even. Ik heb altijd een voorkeur voor underlayment.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.