Vraag over afzuigmachines

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
550
94
Stiens
Dag,

Ik heb in 2009 een HBM 200 FM afzuigapparaat gekocht. Deze heeft een microfilter en dat is een stuk beter dan de stofzak die op de machine zat die ik daarvoor had.
Nu zie ik machines aangeboden (bijv. bij Felder / Hammer) waar een soort van gladde zak op zit.

Weet iemand hoe het nu precies zit met die filtering? Worden de microfilters gezien als het beste of zijn ze passé en is er nu een klasse van zakken die weer beter is.

André
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Die zak van Hammer is zeker geen microfilter. Af en toe (zeker als hij een tijd niet meer is uitgeklopt), zie ik het stof er door komen.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik denk dat een fijnfilter noodgedwongen een groot oppervlak moet hebben en er dus uit moet zien als een accordeonzak. Het enig alternatief die ik ken is een waterfilter, maar die heeft dan ook zijn problemen.

Bill Pentz geeft aan dat de uitvoering belangrijk is en lost het op door:
- een fijnstof meettoestel te gebruiken, meten is weten
- de nadruk te leggen op groot debiet omdat fijnstof opvangen aan de bron moeilijk is
- de fijnfilter te ontlasten met een cycloon, ook omdat grovere delen gaten kunnen slaan in de filter
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Dat is inderdaad een aardige prijs. Maar het ziet er wel een behoorlijk toestel uit. Ik loop al een tijdje met het idee om zelf iets te maken, wat voor de afzuiging wordt geplaatst. En dan met een bak ipv een zak. Want ik snap echt niet waarom ze die rand waar de zak om komt niet langer maken, eventueel met haakjes. Als je die zak alleen moet vervangen, is het telkens een gevecht.
Of weet er iemand een trucje?
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Zakken, meestal naaldvilt zijn geen fijnstoffilters.
Filterpatronen met een groter oppervlak zijn hiervoor nodig, simpelweg omdat de luchtsnelheid in het medium dan lager wordt en het filter een betere efficiency heeft.
Er zijn diverse fabrikanten van afzuigers, die als optie een patroon aanbieden.
Deze patronen zij al een stuk beter dan de standaard meegeleverde zakken, maar niet afdoende tegen fijnstof.
Fijnstof is alleen tegen te houden met filters, die werkelijk zijn ontworpen voor een efficiency van minimaal 80% op deeltjes van 0,1 to 0,2 micron.
Lees hiervoor maar eens het artikel over het fijnstoffilter wat ik eerder plaatste ( zoeken op 'fijnstof filter')
Helaas wordt door fabrikanten van afzuigers geen goed alternatief geboden voor een fijnstoffilter.
In mijn dagelijkse werk kom ik vaker dit soort dingen tegen, vaak een kwestie van centjes een goed filter kost waarschijnlijk evenveel als een afzuiger...
Een optie is, om een zo goed mogelijk filterpatroon te plaatsen en de werkplaats te reinigen met een (eigenbouw) filterunit.

Groeten, Kor (product engineer Filtrair)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een optie is de uitblaas naar buiten leiden. Maar dit heeft natuurlijk als belangrijk nadeel dat je veel warmte verliest in de winter.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Mathias Wandel heeft een video waar hij de luchtkwaliteit test, het opvallende daarin was dat hij de meter langs zijn afzuiger met goedkope stofzak erop hield en dat de lucht die daaruit kwam minder fijn stof had dan wat je in een gewone huiskamer zou vinden. De uitleg is dat die filters zichzelf laden met stof zodat er op de duur bijna geen stof meer door kan, je verliest dan ook wat aan debiet. Als ze nieuw zijn of als je ze uitklopt dan zijn ze minder efficiënt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Mathias Wandel heeft een video waar hij de luchtkwaliteit test, het opvallende daarin was dat hij de meter langs zijn afzuiger met goedkope stofzak erop hield en dat de lucht die daaruit kwam minder fijn stof had dan wat je in een gewone huiskamer zou vinden.
Ontstoffingsinstallatie's op rookgasafvoer van houtketels moeten ook eerst 'vervuilen' voordat ze echt efficient zijn. Een propere filter vangt minder dan eentje die een tijdje in bedrijf is. Over luchtkwaliteit in een woning is ook wel wat te zeggen. Enkele weken geleden heb ik mijn ventilatie (type D) gecontroleerd omdat de afzuiging behoorlijk lawaai begon te maken. De filter, om de ventilatoren te beschermen, was niet abnormaal vervuild. Maar de ventilator zat compleet dicht. De oorzaak is zeer waarschijnlijk de kachel, en dan vooral de wilg die ik afgelopen winter heb gestookt. Geeft veel meer stof in huis dan eik van voorgaande jaren.

Kor, ik heb die topic van jou zelfbouw fijstoffilter gelezen. Nu daagt bij mij het idee om de afzuiging in een afgeschermde ruimte te plaatsen, en de uitblaas naar de werkplaats te voorzien van een stoffilter. Kan dit met de filter die jij gebruikt hebt?
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Mathieu,

Het fijnfilter wat ik gebruik in mijn zelfbouwproject kan prima worden gebruikt als retourfilter de werkplaats in.
Uiteindelijk heeft het dan dezelfde functie als bij de luchtreiniger.
Wel moet er dan een voorfilter geplaatst worden, om het fijnfilter enigszins te beschermen.
Per filter van 595x595mm frontafmeting kan maximaal 3400 m3/uur lucht geblazen worden.

Gaat een filter steeds beter werken, naarmate het vervuild raakt?
Ja, stof vangt stof. Door opname van stof wordt de structuur fijner en de efficiency hoger. Maar de weerstand gaat daarmee ook omhoog.
Maar...., een filter wat niet ontworpen is voor fijnstof zal nieuw niet voldoende werken en zal bij trilling deeltjes loslaten. Je hoeft dan maar tegen het filter te tikken of het wordt een grote bende.
Dus mijn advies is een filter te gebruiken waar het voor ontworpen is.

Bij sterke vervuiling is het verstandig meerder trappen te gebruiken, dus stap 1, spaanders vangen met bv cycloon stap2, grote deeltjes afvangen met een groffilter (bv zak) en als laatste voor de retourlucht een fijnfilter. (niet alle buren vinden het fijn als je naar buiten blaast...)


Groeten, Kor

Kor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.