Onbrandbaar Hout?

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hallo iedereen!

Zoals sommigen onder jullie weten, ben ik architect in hoofdberoep. EN dit op een ecologisch bureau, met name DAM Architecten te Berchem.

Nu ben ik voor een project op zoek naar ofwel een houtsoort ofwel een behandeling die voldoet aan de belgische norm Broof(t1) (ofte dat het materiaal brandwerend genoeg is)
Belangrijk voor ons is echter wel dat de eventuele afwerking milieuvriendelijk is indien mogelijk.

En aangezien dit forum o.a. bevolkt wordt met een aantal chemische mensen en andere vakmensen... dacht ik, ik vraag het ook even hier.

alvast bedankt!


edit:
Klasse Indelingscriteria voor BROOF (t1):
Aan elk van de onderstaande criteria moet worden voldaan:


- vlamuitbreiding buiten- en binnenzijde naar boven toe < 0,700 m
- vlamuitbreiding buiten- en binnenzijde naar beneden toe < 0,600 m
- maximaal verbrande lengte buiten- en binnenzijde < 0,800 m
- van de blootgestelde zijde valt er geen brandend materiaal (druppels of deeltjes) omlaag
- Brandende/gloeiende deeltjes doordringen de dakconstructie niet
- Geen brandgaten met een oppervlak >2,5 x 10-5 m²
- De som van de oppervlakken van de brandgaten < 4,5 x 10-3 m²
- De zijwaartse branduitbreiding in het dakvlak bereikt de randen van de meetzone niet
- Geen interne smeulbrand
- Maximale radius van de branduitbreiding op “horizontale daken”, aan de binnen- en buitenzijde < 0,200 m
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Zat laatst te kijken naar een aflevering van Grand Designs: Revisit: Isle of Wight. Daar in gaan ze op ongeveer 25.27 minuten de Larix te lijf met een dakbrander. Volgens de man die het deed werd het daardoor duurzamer.
Ooit ergens geleerd dat 80% van hout verkoold en daarna niet verder brandt. Geen idee wat je er mee kan maar wie weet is het de ontbrekende schakel.

 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Je kan toch de houten constructie wat dikker uitvoeren? Het verkolen is ook een goede conservering maar dit gaat bij een brand vanzelf.

Lucifers zijn ook chemisch behandeld dat ze niet zo goed branden (met name dat ze niet nagloeien).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Azobe is niet 'onbrandbaar' maar het zeker geen hout om even een lekker fikkie mee te stoken. Het gloeit en smeult meer dan dat er vlammen af komen. PDFje pagina 2

i.
(knot)Wilg is ook van dat! Ik heb nu wilg in de kachel liggen, maar dat wil ook niet goed branden. Het hout is nochtans droog, maar het vuur komt er slechts moeilijk in. Als ik dezelfde hoeveelheid den of eik in de kachel zou steken, had ik nu een vuurzee en kan ik de keuken gaan zitten. Kwestie van niet te smelten.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Je kan toch de houten constructie wat dikker uitvoeren? Het verkolen is ook een goede conservering maar dit gaat bij een brand vanzelf.

Lucifers zijn ook chemisch behandeld dat ze niet zo goed branden (met name dat ze niet nagloeien).
mja daar gaat de brandweer denk ik niet zo happig op zijn... ze begrijpen het wel hoor, maar de regelmakers dan weer niet.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Waar ik elke keer weer aan denk is het houten plafond van station Arnhem. Afgekeurd door de brandweer omdat het niet brandwerend was. Als ik het goed heb zit er nu een plafond in van hout. Misschien is er iets te vinden hoe ze het gedaan hebben.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Specifiek gaat het over de bekleding van 3 balkons aan de achtergevel van het hoofdgebouw en ook over de bekleding van een luifel van de achterbouw. De luifel grenst aan een groendak en daar mogen dus geen brandende gensters terecht komen.

Volgens de brandweer valt dat onder de norm Broof t1, zijnde de brandnorm voor daken.

Van Platohout heb ik al antwoord gekregen dat het voldoet aan de eurobrandklasse B, deze norm is van toepassing voor vloeren en binnentoepassingen. De norm die ik beschreven heb in het topichoofd gaat over daken, vandaar de benaming eurobrandklasse B(roof) t1
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Specifiek gaat het over de bekleding van 3 balkons aan de achtergevel van het hoofdgebouw en ook over de bekleding van een luifel van de achterbouw. De luifel grenst aan een groendak en daar mogen dus geen brandende gensters terecht komen.

Volgens de brandweer valt dat onder de norm Broof t1, zijnde de brandnorm voor daken.

Van Platohout heb ik al antwoord gekregen dat het voldoet aan de eurobrandklasse B, deze norm is van toepassing voor vloeren en binnentoepassingen. De norm die ik beschreven heb in het topichoofd gaat over daken, vandaar de benaming eurobrandklasse B(roof) t1

Wipzaag dat begrijp ik nog.
[h=2]genster (de ~ (v./m.), ~s)
[/h] VD
gen·ster (de; gensters)
1 (in België) vonk
De gensters vlogen uit den open haard.

 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
De link met een groen dak snap ik niet. In NL worden volop bitumendaken toegepast, rieten kappen die niet geimpregneerd zijn en houten gevelbekledingen. Dat is meestal gewoon volgens de norm. De ervaring leert dat de brandweer nog wel eens extra eisen wil stellen, bovenop het bouwbesluit. Dat mag uiteraard niet.

Misschien zijn de normen in Belgie toch anders op dit punt.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
De link met een groen dak snap ik niet. In NL worden volop bitumendaken toegepast, rieten kappen die niet geimpregneerd zijn en houten gevelbekledingen. Dat is meestal gewoon volgens de norm. De ervaring leert dat de brandweer nog wel eens extra eisen wil stellen, bovenop het bouwbesluit. Dat mag uiteraard niet.

Misschien zijn de normen in Belgie toch anders op dit punt.

Ik dacht gister aan de droge periode wanneer een groen dak droog en brandbaar is. Maar waar die gensters vandaan komen geen idee. Misschien wel uit een kachelpijp. Hier heb we bij een rieten kap Vonkenvanger in de uitmonding van de schoorsteen zitten.

Vonkenvanger.
Een vonkenvanger is in de praktijk een stuk gaas na de uitmonding van de schoorsteen van roestvrijstaal met een zodanige totale doorlaat dat de trek hierdoor niet nadelig wordt beinvloed.
De Stichting Nationaal Centrum voor Preventie, een instituut van de verzekeraars in Nederland, heeft richtlijnen opgesteld die aangeven waaraan een vonkenvanger moet voldoen en is gebaseerd op (vooral Amerikaans) onderzoek.


  • De totale doorlaat moet minimaal 4x de oppervlakte van het rookkanaal zijn.
  • Vonkenvangers moeten van roestvrij staal zijn.
  • De maaswijdte van het gebruikte gaas moet liggen tussen 9,5 en 12,5 mm.
  • De vonkenvanger moet voldoende stevig zijn bevestigd.
  • Het metaal gaas moet gemaakt zijn van rvs met een minimale diameter van 1 mm.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
de gensters gaan over brandende deeltjes die wegvliegen en ergens anders neerdalen en daar dan kans hebben om brand te veroorzaken. Stel dat bvb de luifel aangrenzend aan het groendak in brand staat, dan mogen de gensters daarvan geen brand kunnen veroorzaken op bvb het groendak. Vandaar dat er o.a. een brandvrije strook moet voorzien worden tussen luifel en groendak... Allemaal een beetje overkill als je het mij vraagt, maar goed... regels zijn regels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.