Nageltacker: aankoopadvies

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Hallo WW'ers,

Ik ga binnenkort het (plat) dak van mijn achterbouw timmeren & een houtskeletbouw neerzetten als atelier. Daarvoor dacht ik een nageltacker (nagels van +/- 90mm) te kopen maar ik ben er nog niet uit welk merk & systeem:

Perslucht
(-) Compressor nodig, darm hangt in de weg, moeilijk te verkopen (aangezien 99% op gas wil werken blijkbaar)
(+) Degelijk, goedkoop in aankoop & gebruik

Gas
(-) Duur in aankoop, duur in gebruik, gas heeft een houdbaarheidsdatum (wat bij sporadisch gebruik een nadeel is)
(+) Geen compressor nodig, geen darm. Valt nog te verkopen nadien

Electrisch
(-) Minder krachtig, duur in aankoop, minder duurzaam(?)
(+) Geen compressor nodige, geen darm, geen gas (dus goedkoper in gebruik)

Ik ga het dus niet "professioneel" gebruiken maar wil wel een goed toestel. Geen idee of ik het na mijn bouwwerkzaamheden nog ga gebruiken dus herverkoop is een factor waar ik rekening mee wil houden.

Ik heb al zitten kijken naar Paslode, Senco & Bostich. Over die 3 merken lees je vrij veel positieve zaken maar ze zijn ook bij de duurste op de markt. Hitachi heeft een (relatief) goedkoop gasnagelpistool maar geen idee wat de ervaringen daarmee zijn.

Wat zijn jullie opvattingen en suggesties?

Groeten

Stijn
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Ik heb zelf ook niet heel veel verstand hier van. Maar ik heb met mijn stage bij een stand bouw bedrijf gewerkt daar worden alle stands ook met nagel pistolen in elkaar geschoten. Wij hadden daar electrische en die schoten de spijkers er met gemak in en ook in hard hout. Dus als je ergens een electrische kan krijgen voor een mooie prijs en je kan hem uit proberen zou ik dat zeker overwegen.

Gr. Jordi.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik heb vroeger heel veel caravans van nieuwe schroten voorzien en dat ging allemaal met tackers.

Mijn ervaring mat electrische tackers is wat anders, ik vind ze waardeloos. Ze hebben weinig kracht maar slaan vooral tegen je handpalm aan. na 1000 nietjes begon ik echt veel last te krijgen van mijn pols.

Gas tackers zijn het mooist, maar duur, onderhoud en lastig met die gaspatronen.

Ik zou zeker voor lucht gaan. Ik heb ook bijna altijd met lucht geschoten. Op een simpele goedkope compressor van 90 euro kan je al 3-4 tackers aansluiten.
Verder zijn luchttackers lekker licht, slaan razendsnel achter elkaar joekels van nieten in hout. en meest belangrijk.... ze kosten geen fluit.
google gewoon naar een combi tacker van 25 euro en die werken net zo goed als unions en andere dure merken.

En je kan ook nog je banden oppompen met die compressor :)

Edit: en als je de ferrari onder de luchttackers wil moet je eens kijken naar het 22bar systeem van Makita :)
 
Laatst bewerkt:

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Tis maar een idee, maar waarom kopen en niet huren? Zo te lezen heb je nog geen plannen om na het realiseren van je platdak hem nog meer te gebruiken. Voor 90 euro (108 incl btw) heb je voor een week een gastacker. Voordeel, staat ie later ook niet in de weg :)
Nadeel, je moet wellicht je werkzaamheden wat tactischer plannen, maar met het weer van de komende tijd moet dat sowieso...Succes!

groet,

Glen
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...
En je kan ook nog je banden oppompen met die compressor :)
...
En niet te vergeten: je gereedschap schoonblazen. Voor mij was dat de belangrijkste reden om een compressor aan te schaffen zelfs.
Als je voor duizenden euro's in gereedschap investeert, is honderd euro investeren in onderhoud geen overbodige luxe vind ik zelf. Vooral boormachines en haakse slijpers hebben soms nogal wat te verduren wat betreft (steen)stof, waardoor de koeling afneemt en de koolborstels vonken als een ware vuurwerkshow.
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Ik weet eigenlijk niet beter dan dat het niet anders dan op lucht kan met deze afmeting nagels.. Naar mijn weten
bestaan er geen accu of gas tackers die 90mm nagels schieten.. Als ik me vergis, hoor ik het graag, want dan ben ik wel benieuwd naar
welke tacker dat dan kan..

Gr rick
 

WR1944

Oud hout
Hier in de USA is houtframebouw een tweede natuur geworden. Het is simpel en snel om zo een huis te bouwen. Maar het is ook een stuk minder degelijk zoals laatst te zien was in Oklahoma na de tornado. Op bouwwerken zie ik uitsluitend luchtpistolen voor de montage van de balken. Voor licht werk zoals multiplex of met afwerklatten zie je wel eens een electrisch of gaspistool.
Ik denk dat je beste optie is om te huren. Je zal dan wel je werkzaamheden goed moeten plannen. Maar mocht je later nog een spijker ergens in moeten slaan: dat kan nog steeds goed met een hamer. Daar zijn de klauwhamers helemaal op toegesneden.
 

tuoh

Oud hout
Voor éénmalig gebruik zou ik geen pistool en accessoires aanschaffen, koop een goede (klauw)hamer en mep de spijkers erin, of schroef de boel in elkaar.
Het stopt namelijk niet met een compressor en een pistool, je hebt nog één of ander systeem nodig om het ding te smeren, spijkers koop je per 5 à 10000 stuks, etc. Voor jezelf maakt dat meerwerk (met de hand spijkeren of schroeven) niet echt veel uit. Eens de klus geklaard kan je zeker en vast "spijkers met koppen slaan":D


Mvg,

André
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
na gebruik ligt ie in de kast ... wordt de tacker zelden meer gebruikt... huur er 1 bij Bomij... kost niet veel voor 1 of 2 weken...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Voor zo'n nagelpistool ben je al een hele som kwijt, en het is iets dat je praktisch nooit meer zal gebruiken achteraf.
De compressor daarentegen is iets dat je altijd wel nog kan gebruiken.

Ik zou je dus aanraden om ofwel je hele structuur gewoon in elkaar te schroeven wat stukken steviger is maar meer tijd vraagt, ofwel een goede compressor kopen en een 2dehands nagelpistool kopen dat je daarna weer kan doorverkopen zonder verlies of die laatste gaan huren.
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Aleerst iedereen bedankt voor de bemerkingen & opinies!

2 bedenkingen mbt "tik ze d'r zelf in":

- Tijd (snelheid) is niet onbelangrijk. Omdat we in ons huis blijven wonen tijdens de werken & is het belangrijk dat eea toch wat vooruit gaat (voor het tuinatelier maakt het minder uit)
- Met een tacker kan je met 1 hand de balk positioneren en de andere hand hem fixeren. Dat gaat (bijna) niet als je hem er met een hamer moet intikken...

Huren is idd een optie die ik ook al heb overwogen. Al vraag ik me af of je zo'n tacker niet meer gebruikt dan je initieel denkt (als je hem toch hebt liggen). Zo gaat het namelijk met véél van mijn gereedschap.

Voorlopig gaat mijn voorkeur naar een compressor & "goedkope" luchtdruk tacker. Liefst 2de hands ofzo
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
en punt 3:
Werken met zo'n grote constructie tacker is ook nog eens veel leuker dan een hamer ;). Ook het geluid van perslucht gereedschap word ik altijd blij van. Heb ook een lucht slagmoersleutel voor de winterbanden om die reden.
 

dewie

Nieuw lid
6 mei 2013
1
0
Heb me hier zelf ook in verdiept, wil binnekort een schuur in de tuin maken.
Leek me ook geweldig mooi om met z'n tacker te schieten :)

Alleen kreeg ik van verschillende mensen het advies om te schroeven ipv te spijkeren.
Spijkeren gaan ze uit van 3 * kleinste hout maat, bij 45 * 75 wordt dit dus 45 * 3 = 135 ...
Schroeven is 2 * de kleinste hout maat ...

Verder zou ik voor een tacker is kijken op ebay, die zijn stukken goedkoper als hier.
Is in Amerika iets meer gebruikt :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.