PDA

Bekijk Volledige Versie : (Bijzet) Tafellamp

Deeka
21-05-13, 21:42
Hallo,

Bij deze wil ik jullie mijn nieuwe ontwerp laten zien van een (Bijzet) Tafellamp.
Ik heb nog wat notenhout over en wil daar de poten van maken, met beukenhouten deuvels.
Deze wil ik gaan maken voor de fun. Welke versie vinden jullie mooier?
Alle reacties zijn welkom.

6412

Mvg,
Dennis

rickkoorman
22-05-13, 07:31
Die rechter ziet er wel lollig uit maar ik verwacht dat het meerendeel van Nederland voor de linker uitvoering zal gaan. Ik zou zeker het rode snoer behouden,staat erg goed.

Oceans'11
22-05-13, 07:44
Die rechter ziet er wel lollig uit maar ik verwacht dat het meerendeel van Nederland voor de linker uitvoering zal gaan. Ik zou zeker het rode snoer behouden,staat erg goed.

Had het niet beter kunnen formuleren, Rick. Ik ga ook voor de rechter versie...

Bijtel
22-05-13, 08:15
Past een lichte draad niet beter bij zulk donker hout?

usernaamvergeten
22-05-13, 08:53
Ik zou ook voor de linker gaan. Je kan overwegen om in plaats van een plastic fitting een porcelijne fitting te gebruiken, dat is denk ik mooier.

caso
22-05-13, 09:25
Ik zou voor de rechter gaan.....

Kor
22-05-13, 09:32
Rechts, prachtig! De rode draad trekt je blik naar de lamp, zelfs in klein formaat niet te negeren.

Fitting + lamp zijn bij de rechter variant visueel los van de constructie, en dus kijk je nog eens -> doel bereikt.

Deeka
22-05-13, 09:47
Leuk om jullie reacties te lezen.
Ik heb gekozen voor een bakeliet look fitting.
Zwart past mooi bij een rode snoer, vind ik.
Ik denk dat Nederland over het algemeen inderdaad voor de linker gaat.
De rechter versie met de fitting aan de bovenkant hoort meer bij een hanglamp. Ik heb deze versie gemaakt om de rode snoer ook wat meer naar de voorgrond te halen als een feature.

Nog even een kleine uitleg hoe ik de poten wil gaan maken.
De poten worden met een slisverbinding met de regel verbonden, en vervolgens worden de 2 delen met halfhoutoverkeping met elkaar verbonden. Alles met de hand.

Heckemann
22-05-13, 09:58
Rechts. Erg leuk, niks meer aan doen. Ik denk dat er een markt is voor beide modellen, waarbij de markt voor rechts er meer voor wil betalen dan de markt voor links :-)

Er zijn ook nog messing fittingen te krijgen als je goed zoekt, lijkt me ook mooi!

Groet, Rob.

Vin_d
25-05-13, 18:53
Ik zou voor de rechter kiezen, trekt inderdaad de aandacht. De kabel zal wss wel altijd in de weg liggen als er iets naast geplaatst wordt maar zo,n ontwerp verdiend het om alleen ergens op te staan.

Grtz,
vincent

Deeka
28-05-13, 22:10
Ik ga toch voor de linker. Waarom? Veel van m'n Facebook vrienden kiezen voor de linker.
Deze is ook iets makkelijker te maken, omdat ik hiervoor geen gat hoef te maken in de glazen vaas. Tevens heb ik hiervoor niet de juiste gereedschap tot mijn beschikking. Wie weet zal ik deze toch een keer gaan maken.

Maar nu ik voor de linker versie ga, moet ik de fitting zien te bevestigen op de poten. Heeft iemand een idee hoe dit mooi opgelost kan worden?
Ik zat zelf te denken aan een metalen buisje met draadend dat past in de fitting waar het elektra draad doorheen kan lopen.
Is hier al wat voor?

6527

Groeten,
Dennis

ArtHarg
28-05-13, 22:53
Ja, daar zijn holle draadeinden voor. Ik ken ze van messing.

Check trouwens wel even of de peer zo z'n warmte voldoende kwijt kan.

Kor
28-05-13, 23:03
Is hier al wat voor?

Jazeker, nippelbuis. Meestal M10x1 (fijner draad dan op de standaard M10 bouten). O.a. Hornbach verkoopt setjes met een stukje buis, bijpassende moeren en een messing flens.

Ik besef dat je creatieve geesten zo weinig mogelijk moet sturen, maar in dit geval t.a.v. jouw keuze voor de linker variant: jammer, gemiste kans...:(

Sang
28-05-13, 23:21
Glasboortjes zijn gewoon te koop bij de plaatselijke hoe-het-zelf-zaak!
En als je dure boortjes wilt hebben, Bosch heeft Multi Construction boortjes, die zijn blauw van binnen. Gaan in secondes door glas

En inderdaad, de rechter zou ik eventueel kopen, die is 'out-of-the-box'

Zet je er trouwens gloeidraadlampjes in of LED?

JPAJS
29-05-13, 06:13
En als je dure boortjes wilt hebben, Bosch heeft Multi Construction boortjes, die zijn blauw van binnen. Gaan in secondes door glas

Ben erg benieuwd naar dit soort boren. Zie prachtige voorbeelden in youtube filmpjes helaas gaan ze nergens door glas. We gaan er van de week eens eentje meenenemen en testen. Ben erg benieuwd.

Bosch - Universele boren CYL-9 Multi Construction Beschrijving

Geschikt voor praktisch alle materialen in de binnenafwerking, zoals bijv. beton, metselwerk, baksteen, eterniet, licht bouwmateriaal, meerlaags materialen, keramiek en tegels, hout, kunststof, metaalplaten, aluminium

Sang
29-05-13, 07:09
Moet lukken, ik heb ooit voor wat speelgoed van een neefje een vierkante spiegeltegel veranderd in een hartvorm, door 20 gaten te boren en daarna met een diamant stift het glad te slijpen. Ik neem niet aan dat een vaasje gehard veiligheidsglas is.

Deeka
03-06-13, 11:32
Ik heb dit weekend bij de plaatselijke bouwhal een messing nippelplaatje gehaald met bijbehorende messing bolkop schroefjes.
6669
En ik ben begonnen om 2 van de 4 poten alvast grof uit te zagen en daarna te schaven.
de foto is genomen na het zagen. Ze zijn inmiddels op de juiste afmetingen geschaafd.

6670

Mvg,
Dennis

caso
03-06-13, 12:15
Waarom zaag en schaaf je niet alle poten tegelijk, is sneller, en dan zijn ze allemaal hetzelfde....Cas

Deeka
03-06-13, 12:39
@Caso

Wat ik heb gedaan is de 2 poten uitgetekend op een plank van notenhout en deze grof uitgezaagd met een japanse zaag (met de hand schulpen is best pittig met noten, vandaar even iets anders na het zagen). Daarna heb ik ze gelijk geschaafd, en nu ga ik de andere 2 poten zagen en schaven. Vervolgens wil ik de regels gaan zagen en schaven. Als dit achter de rug is kan ik beginnen met de verbindingen. Ik wil dit allemaal met de hand doen.

Dennis

Deeka
09-06-13, 22:13
Hier nog wat foto's.

De gaten zijn inmiddels gezaagd en uitgehakt.
Nu nog alles schoonsteken.
6786

Regel is al aan 1 zijde klaar, de andere zijde moet nog schoongestoken worden.
6787
6794
6795

Deeka
20-07-13, 23:42
Het is alweer een tijd geleden dat ik wat gepost heb.
Maar ik heb niet stil gezeten. bij deze nog wat foto's.

7593
Slisverbindingen passen.

7594
Nog even menageren, en het ander gedeelte van de halfhouts kruisverbinding weg beitelen/steken.

7596
Lijmopstelling.

7595
Tot zover ben ik vandaag.
Morgen weer een dag.

Deeka
24-07-13, 14:06
Zo de lamp is af.

7705
7706

Ik ben erg tevreden over het resultaat. niet slecht ;-)

Sang
24-07-13, 14:14
Zeker niet slecht!
Wilde vragen of het boren in glas nog gelukt was, maar niet meer nodig zo te zien :)

roald
24-07-13, 14:22
Heel mooi geworden!
Wordt het glas nog heet na een tijdje, of valt het mee?

Deeka
24-07-13, 14:29
@ Sang

Nee, toch maar niet gedaan. Het ging mij voornamelijk voor het houtbewerken, en er waren vele reacties rondom mij die deze versie toch mooier vonden.

Deeka
24-07-13, 14:37
@ roald

Dat heb ik eerlijk gezegd nog niet uitgeprobeerd. Ik heb de lamp maar even aangehad. Vanavond maar even uitproberen. En als het mis gaat zien jullie uiteraard de foto's. ;-)

usernaamvergeten
24-07-13, 22:23
Zo dat is echt fantastisch mooi geworden! Kon ik dat soort dingen maar maken. Komt misschien nog wel.

Bijtel
25-07-13, 08:12
Een nieuwe lamp met gloeilamp :confused:

Deeka
25-07-13, 23:38
De lamp heeft een aantal uurtjes mogen branden, en de hitte ontwikkeling valt erg mee. Er zit voldoende lucht tussen de lamp en de vaas. En er zit maar een 15w lamp in. Dat scheelt ook.

@usernaamvergeten
Het enige wat ik hiervoor moest doen, is het volgen van een meubelmakers cursus. De poten van de lamp, hebben dezelfde verbindingen als de kruk die ik heb moeten maken bij de cursus. Niets nieuws voor me, alleen herhaling. Oefening baart kunst. ;-)

@Bijtel
Ik vind het wel een grappig idee om een lamp te maken, die een doorzichtige lampenkap heeft ipv een stoffen of een ander materiaal kap. Nu kun je mooi de lamp zelf zien met de mooie houten poten, bakeliete fitting en het messing plaatje waar de fitting op staat.

Deeka
02-05-14, 11:28
En nog een lamp!
Van echt Masave-mahonie. De poten zijn handgemaakt.

16235

16237

Groeten,
Dennis

usernaamvergeten
02-05-14, 16:35
Erg netjes wederom!

TH0M
03-05-14, 09:15
Geniaal!

Rizz
03-05-14, 09:30
Die laatste vind ik erg mooi.. De fitting is meer passend bij het ontwerp. Top!

Mag ik vragen welke meubelmakerscursus je hebt gedaan?

jaap
06-05-14, 13:01
Hele leuke lampen Dennis en prachtig gemaakt! Je hebt ook een leuke website, zit er strak uit allemaal!

jaap

Glen
06-05-14, 20:33
Mooi man! Mag ik vragen waar je de draad en fitting vandaan hebt? Ik zoek dergelijk draad, liefst met een mantel zoals bij een strijkijzer (qua materiaal dan), in een contrasterende kleur. Hoor graag van je.

Groet,

Glen

Willems Ontwerp
07-05-14, 08:10
http://www.snoerboer.nl/ :)

Deeka
08-05-14, 20:38
Ik haal het bij snoerenzo.nl

Bart500
09-07-14, 23:26
Ik zeg de linker optie.

Rechts is er geen reden voor dat mooie houten frame. Als de lamp bovenin zit is de kap voldoende, vind ik.
Ik zou dus die kap helemaal weglaten dan, dus echt gewoon dat frame met die lamp erop.

Just my 2c

>>>Edit:
Oeps, ik reageerde op de berichten op pagina 1
Maar het resultaat is mooi hoor !

Puntje van kritiek: de lamp is zo klein vergeleken met de constructie
Kijk hier een naar:

18076

Edit 2:
Het lijkt trouwens wel een ode aan de gloeilamp, een soort vitrine voor vergane glorie