nieuwe bandschuurmachine of Rotex? ( wil het topic van leroy niet vervuilen)

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
Goede avond.

Ik wil een nieuwe schuurmachine kopen ter vervanging van mijn huidige bandschuurmachine.

Ik zat aan de makita 9402 te denken, omdat ik deze machine redelijk goed ken.
Ding is wel zwaar, maar dit is bij het schuren van een tafelblad bv wel fijn, dat doe ik alleen bijna nooit.....

Nou kwam ik na het lezen van het topic van leroy tot de conclusie dat festool de RO serie heeft en dat dat alles in 1 zou zijn?
Ik heb nu zelf geen excenter machine, maar wel een vlak schuurmachine van ELU.

Wat ik me nou afvraag, stel ik zou een RO machine kopen, heb je dan niet veel meer nawerk? Omdat deze ronddraait, krijg je toch schuurslag haaks op de nerfrichting? Met een band heb je daar geen last van en hoef ik enkel met de hand na te schuren in 150, 180 of nog fijner afhankelijk van de toepassing.

Wat ik me verder afvraag, hoe staat het met het schuren van kuilen, is de Rotex niet gevoeliger voor dan een bandfschuurder?

Hoe zit het met de standtijd van het schuurpapier?

Ik hoor graag jullie ervaringen....
 

killian-17

Nieuw lid
4 nov 2010
10
0
Goedeavond.

Als ik een tafel blad schuur ga ik eerst met een bandschuurmachine goed schuren
uiteraad in de lengte richting.

Dan ga ik heb bewateren om de vezels die los zijn om hoog te laten komen.

Daarna werk ik hem af met excenter machine vaak korrel 150 licht ook aan de afwerkmiddel die ik gebruik,
schuur krassen krijg je niet gauw.
Excenter machine gebruik ik om de band machine sporen te verwijderen met een bandschuur machine heb je gauw oneffenheden met lak zie je alles.

Met Vriendelijke Groet,
Killian Dolphijn.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
het mooie van een rotex is juist dat je er helemaal geen krassen mee hebt. Zeker niet meer als je in de fijne schuurstand de korrel gaat opvoeren is mijn ervaring. En als je zoals jij zegt niet veel tafelbladen schuurt zou ik zeker voor een rotex gaan omdat mocht je eens een tafel hebben, dan is die ook goed vlak te schuren met een rotex is mijn mening. terwijl een bandschuurmachine veel beperkter is in wat je er mee kan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.