Eindelijk een begin

Plothyzz

Nieuw lid
7 okt 2012
11
0
Hallo allemaal, na maandenlang alleen maar te 'halen' nu ook eens iets brengen.
Een flinke tijd terug heb ik al eens een berichtje geplaatst bij mijn profiel, met toen de wens om een bed te maken. Ondertussen, een hoop meer kennis, ideeen en een zoon rijker ben ik eindelijk van start gegaan. De schuur leeggeruimd 's-Hertogenbosch-20121014-00370.jpg 2.jpg en alle oude werkbanken, verlaagd plafond en kasten eruit gesloopt. (Alles ligt overigens nog steeds in de weg te liggen op de oprit).
Daarna, na veel lezen op internet etc. de werkplaatsvloer ge-egaliseerd en in de epoxy gezet. Smerig werkje, met wat schoonheidsfoutjes, maar al met al erg blij met het resultaat. 3.jpg 5.jpg 6.jpg 7.jpg. Ik had uiteindelijk net te weinig. Dus de delen waar een kast/werkbank/houtvoorraad komen heb ik niet gedaan. Daarmee redde ik net 23 m2 (in tegenstelling tot de 28(?) op t potje).

8.jpg Stap 3. Een houtrek, de basis staat. Meteen de oude slaapkamerkast ernaast gezet. Die functioneert nu nog als gereedschapkast. Veel ruimte, maar niet echt practisch ingedeeld, tenzij ik mijn spulletjes aan een kledinghaak ga hangen ;).

10.jpg Stapje 4, toen begon het echte werk. Na de werkbank van Holzwerken gezien te hebben een ontwerpje gemaakt in sketchup. Vervolgens iets totaal anders gemaakt, omdat ik onvoldoende rekening met de standaard materiaalmaten had gehouden. Eigenlijk terug naar de tekentafel gemoeten.... maar ik was zo lekker bezig..

11.jpg Betonplex blad erop 18 mm. Daaronder zit nog een MDF-blad, ook van 18 mm. De zijkanten zijn van simpel karwei-spul, met op de kopse kant een dubbele balk, verlijmd met koekjes. Ik wilde toen eigenlijk een grote veritas dubbele klem monteren (die van de holzwerken tafel) tot ik de prijs nog eens een paar dagen in de bovenkamer had. Toen met een andere oplossing gekomen.

Afgelopen weekeind mezelf een breuk geboord, met de 19mm boor van baptist. Daar had ik me even flink op verkeken. Het zijn er ook nogal wat... Heb nu nog last van mijn rug.
Eerst moeilijk vanaf naast de tafel, daarna vanaf een ikea-kruk (wie heeft m niet) en uiteindelijk op mijn knieen op tafel. De Wolfcraft boorklem is overigens grappig voor een keertje, maar na deze klus alleen nog te gebruiken voor grof werk (dat je dan net zo goed uit de losse pols kunt doen). Jammer van de 58,- euro, maar een alternatief wist ik zo ook niet.
 

Bijlagen

  • 14.jpg
    14.jpg
    65,2 KB · Weergaven: 510

Plothyzz

Nieuw lid
7 okt 2012
11
0
En deel 2 : 16.jpg Eindelijk klaar

En zo (hoop ik) ga ik alles klemmen - zonder grote schroef. Hopelijk krijg ik er geen spijt van. 17.jpg 18.jpg

Na een bezoekje baptist - en wederom een uur of 25 op internet te hebben rondgehangen - de beslissing genomen om de woodrat aan te schaffen. Tijd is een belangrijke kwestie, en daarmee ben ik over.
19.jpg Grondplaat naar de frees voorboren. 2 x meten, nog een keer. Oogt niet goed, nog een keer uitmeten, nameten, nog eens een schema van internet.... en nu maar boren.. op goed geluk.

20.jpg 3 van de 4 goed.... scheef geboord. Had - achteraf bezien - naar iemand met een kolomboor moeten gaan.
Nu de proef op de som, en de freesplaat op de grondplaat....
21.jpg
*#$^#$^#$^ uit de middellijn. Heb toch even een kwartiertje staan vloeken. Achteraf had ik eerst moeten passen met de grondplaat en frees los op de woodrat. Daarna omtrek noteren en de bodemplaat van de frees loshalen en daarbinnen leggen. .. maar ach. Hij is niet in t midden, maar loopt een beetje uit (0,3 mm op de volledige sledelengte). Komend weekeind proberen om opnieuw te boren, als dat past op de plaat, zonder dat t een gatenkaas wordt.

Wordt vervolgd.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mooi stukje huisvlijt kerel:)
Behalve je inrichting en werkstukken, heeft nu vooral je vloer mijn aandacht :)
Ligt de bestaande tegelvloer op een zandbed?
Wat was vervolgens je werkvolgorde en materiaalkeuze?
Heb je tussen de tegelvloer en epoxy nog isolatie aangebracht?

Wat weer een vragen op de Dinsdag avond:)
 

Plothyzz

Nieuw lid
7 okt 2012
11
0
Het is allemaal erg basic gedaan, maar t ligt goed strak. De ondervloer (tegels) liggen op een zandbed. Garage staat er vanaf '70 en is altijd erg "droog" geweest (op n uitzondering na : lekke regengoot).
De vloer goed aangeveegd en nat gemaakt. Daarna 5 zakken egaline uitgegoten. Met een rei vlakgezet en er 4 dagen niet op geweest. Bij praxis (was toevallig actie) de twee-componenten vloer gehaald. Moest volgens verpakking gaan qua m², maar ik had al twijfels.
Met een roller aangebracht - wel dik aangezet, wilde liever goede dekking/ nog n set kopen, dan de hele schuur te dun. Nog even als Klaas vaak de snippertjes uit staan strooien (kon bij de hele vloer vanwege de ongeverfde delen). En ook weer 4 dagen laten drogen.
het is geen showroom-kwaliteit, maar voor n ouwe garage meer dan netjes.
 
Laatst bewerkt:

Plothyzz

Nieuw lid
7 okt 2012
11
0
In principe heb je gewoon een harde kunstoflaag op je vloer, dus je kunt het bij wijze van spreken op alle mechanische, maar ook sommige chemische wijze reinigen. Het pakket kost rond 100,- euro (praxis). Maar er zijn iets goedkopere. De egaline weet ik niet meer, maar dat vind je bij elke bouwmarkt.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dat is gedaan met de egaline, dat is een hele dunne soort van beton. Doordat dit zo dun is, loopt het waterpas als je het uitgiet.
@plothyzz, niet bang dat het gaat scheuren, doordat de tegels wellicht niet 100% stabiel liggen?
 

Plothyzz

Nieuw lid
7 okt 2012
11
0
Niet heel bewust over scheen nagedacht, maar de schuur werd redelijk frequent gebruikt, ook voor zwaarder werk, en alles ligt al vanaf '71 op z'n plek. Als de tegels los zouden gaan liggen hadden ze dat al gedaan hoop ik.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.