hoe noem je zo'n ding? (rounding plane)

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
ik ben op zoek naar zo'n ding:
het liefst tweede hands als dat tenminste goedkoper is.
http://www.ashemcrafts.com/images/Home_Page/toolselection_2.jpg
(ik kan helaas geen plaatje er in zetten vraag me niet waarom)

je hebt ze voor zo'n 50 euri ook van hout

25 en 18 mm nodig voor het maken van wat buiten constructies van rond hout

ik heb geen idee hoe dit in het Nederlands heet
deuvel schaaf? deuvel snijder? er is mij spaak schaaf gesuggereerd (niet te verwarren met een spoke shave)

zelf maken kan ook en daar kijk ik ook nog even naar.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
dat lijkt me ook de meest logische naam
maar op google komt er vreemd genoeg maar 1 resultaat uit en dat is een post van jou hier helaas.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
ja bedankt!

die heb ik gezien zo iets wil ik proberen als ik er geen kan vinden.
Alleen schuur ik hem dan wel conisch denk ik. want ik ga hem met de hand gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
ik heb geen idee hoe dit in het Nederlands heet
deuvel schaaf? deuvel snijder? er is mij spaak schaaf gesuggereerd (niet te verwarren met een spoke shave)

De spookschaaf is ooit eens lang geleden te direct vertaald, van het Engelse Spoke naar spook, spoke is een spaak.
Spaken schaaf is dan dus de foute vertaling voor spookschaaf, en niet een apart type schaaf/gereedschap.

Deze die jij bedoeld werden/worden gebruikt om rondhout te maken, als je die nadien in stukjes zaagt heb je gladde deuvels of als je ze voor het afkorten ze iets taps maakt met ene spookschaaf krijg je toogpennen.
Dus een stukje afschuinen, afkorten, en weer opnieuw uit de volle lengte afschuinen en afkorten.

Rondschaaf is het Nederlandse woord.
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dan zie ik ook beitels, schroevendraaiers, misschien kent google dit woord simpelweg niet, en pakt dan het bekende stuk uit het woord, nl schaaf.
Ze willen vooral zo veel mogelijk afbeeldingen weergeven, veel daarvan slaan nergens op.

Raar van Veritas dat ze een een april grap gebruiken voor een bestaand stuk gereedschap, echter wel een heel oude, want je kunt overal al vele jaren rondhout kopen.
Het is een vooroorlogs gereedschap, wat na de oorlog zijn werking verloor om dat er goedkoop veel rondhout machinaal werd gemaakt.

Het ding heet echter wel rondschaaf of rondhoutschaaf, mag beide.

http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cfm?event=search.getdetail&id=109000989
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Deze "spijlendraaiers" worden bij de houtdraaibank gebruikt om spijlen te draaien. Een vierkant balkje in de klauw en vanaf het uiteinde duw je de spijlendraaier (met schuin geplaatste beitel en daardoor tapstoelopend) over het hout en maakt van vierkant rond.
www.janhovens.nl bouwt ze zelf. Ik heb op ons woodworking.nl of op de duitse site www.drechsler-forum.de eens een handleiding van hem gezien. B.V. met de beitel uit een oude blokschaaf.
vr.gr. Jan Pranger.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
@zweihaak ik neem het meteen van je aan hoor!
google doet wel vaker wat eigenwijs

intrigerende schaaf die rondschaaf je zou verwachten dat als je aan de schroeven draait het gat ovaal wordt of zo en niet meer draaibaar is. Ik begrijp niet helemaal hoe dat ding werkt.

ik ben bang dat ik zelf zal moeten knutselen
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ze worden idd ook wel bij of met draaibanken gebruikt en dan goed blijven vasthouden :), echter kleine diameters zoals 2, 4 of 6 mm lukt denk ik niet met de draaibank? Of wel?

Je moet er redelijk wat kracht op zetten bij de grote diameters, op de zelfde manier werd ook houtenschroefdraad gemaakt.
Sommige modellen types hadden een inzet voor een draadsnijmes.

Het eerste stukje is dan idd ook redelijk vierkant ovaal of beschadigd, dat zaag je er later weer af.

Met een beetje handigheid kun je ze zelf ook wel maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.