Wenge verlijmen

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik ben bezig met een thee kistje te maken van wenge. De hoeken zijn in verstek gezaagd. Na een lijm testje met titebond III bleek dat de verstekken verstevigd moesten worden met "splines" van esdoorn fineer. Dit had ik wel verwacht...
Gisteren ben ik begonnen met het maken van een greepje. Een stukje wenge doormidden gezaagd, glad geschaafd en hier tussen esdoorn fineer een donkere fineer en weer esdoorn fineer gelijmd met TB III, na meer dan 24 uur klemmen bleek de fineer lagen onderling muurvast te zitten maar ik kon het wenge met weinig kracht losmaken??? Voor de duidelijkheid, het betreft een langshout verlijming.
Wat gaat hier fout? Moet het misschien ontvet worden?
In het verleden heb ik een soortgelijk greepje verlijmd met PU lijm (had even niks anders), zat muurvast, maar het esdoorn fineer verkleurde en het geeft zo'n zooi. Dat wou ik nu juist voorkomen.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ik gebruik de zelfde lijm, heb er ook wenge mee verlijmd , en geen problemen ondervonden, zit er oude lak of olie/was op mischien?
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
wengé is een houtsoort die aan het langsvlak nauwelijks water opneemt,
daardoor zal je lijm ook slecht afbinden.
ik lijm zelf redelijk wat wengé en ik zorg ervoor dat het oppervlak niet te glad is,
eerder wat ruw zodat het beter water opneemt en ik verleng de open tijd gerust naar een minuut of 5
voordat ik de lijmklemmen aandraai.

groet
Jan
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Jan, ik had de verbinding inderdaad wel glad geschaafd. Ik heb alle delen weer opnieuw ingesmeerd met lijm (zonder de oude lijm te verwijderen) en weer een dag in de klemmen gehad, zit nu wel muurvast.
Zal de volgende keer het oppervlakte ruwer laten.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
nieuwe lijm op oude lijm is geen goed idee want dan bindt de nieuwe lijm helemaal niet meer af.
wat je wel kan doen is een eerste lijmlaag aanbrengen die wat verdunt is met water.
dat water trekt de poriën wat open en als je dan een kwartier later de normale dikke lijm erop zet gaat het zeker goed komen.

groet
Jan
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Bedankt voor de tip Jan, maar het zit nu muur en muur vast. Al had ik het graag, het gaat niet meer loskomen ben ik bang :)
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Hallo,
als je met witte houtlijm werkt de te lijmen kant even ontvetten (water met scheut ammoniak) en dan lijm aanbrengen. Prima werkbaar om zo wengé te verlijmen.
Groeten
de Kastanjeboom
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
bij mijn weten zit er helemaal geen vet in wengé.
enige wat die ammoniak doet is de poriën openen, net als verdunde lijm.
met ammoniak moet je trouwens heel erg opletten
want als er iets achterblijft verpest dat je lijmlaag
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.