werkbank in aanbouw

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Ook ik ben begonnen met mijn werkbank.

Partij beuken van Rick bladen en poten alvast gelijmd door Tamar.
 

Bijlagen

  • IMG_2202.jpg
    IMG_2202.jpg
    82 KB · Weergaven: 1.744
  • IMG_2277.jpg
    IMG_2277.jpg
    100,1 KB · Weergaven: 1.745
  • IMG_2294.jpg
    IMG_2294.jpg
    86,9 KB · Weergaven: 1.746
  • IMG_2296.jpg
    IMG_2296.jpg
    72,2 KB · Weergaven: 1.747
  • IMG_2342.jpg
    IMG_2342.jpg
    68,6 KB · Weergaven: 1.748

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Hierbij de werkbank (op zijn kop) zoals hij ongeveer moet worden

De pennen zitten a aan de liggers, in de staanders moeten nog gaten worden gemaakt.

ik twijfel alleen een beetje over de hoogte, mijn huidige blad ligt op 93 de poten van de nieuwe werkbank zijn nog overmaats en kan ik nog afzagen.

Ik wil eigenlijk voor 95 cm of misschien nog iets hoger gaan, wat denken jullie? ik ben zelf ongeveer 184
 

Bijlagen

  • foto.jpg
    foto.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 1.613

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hoe bevalt je de huidige hoogte van je huidige werkblad? Dat zou al een eerste aanwijzing kunnen zijn. Als je veel handmatig schaaft zou ik de werkbank niet te hoog maken. Een hoogte van 90 is voor mij eigenlijk al te hoog (ben 1m70). Als ik (ooit nog eens) een andere werkbank bouw dan komt die werkhoogte een stuk lager te liggen: 85, 86cm. Misschien nog lager.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Hey Caso, ik ben even groot als jou en 95 cm lijkt mij ideaal. Laat de poten best wat langer en kijk wat er jou best bevalt. Eventueel moet je eens een vlak op die hoogte maken om te proberen. Een eenvoudige constructie op schragen kan hier wonderen doen.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
@ artharg, ik schaaf (nog) niet veel met de hand maar ben dit wel steeds meer aan het doen.....

@ reinoud, huidige blad (MDF) dat eronder ligt is 93 cm. Het blad waar ik nu mee bezig ben ligt hier nu op waardoor ik op 100 cm zit dit werkt ook niet verkeerd, vandaar de twijfel. Ik laat de poten langer inkorten kan altijd nog :)

Cas
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Weer een beetje verder
Aftekenen:
IMG_2436.jpg
Boren:
IMG_2438.jpg
Nu alleen nog even hakken....
IMG_2437.jpg

Nog even een vraagje kan ik voor de pennen die er straks ingeslagen worden beter hetzelfde hout gebruiken (dus beuk) od beter een zachtere houtsoort, bijvoorbeeld vuren of red cedar?

Cas
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het moet taai, hard, rechtnervig hout zijn. Eiken zou ideaal zijn. Het gaat er bij het togen om dat de toogpen kracht uitoefent op de rand van het gat in de pen. Als je pen dus harder is dan je toogpen vervorm je alleen je toogpen.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Dus in ieder geval geen vuren of red cedar, dan maar gaan voor beuken pennen....

Of de eiken kast van moeders verzagen....

Ik zal Rick even vragen of hij nog wat eiken stroken heeft liggen, maar volgens mij is die nu te druk aan het sjouwen...

Cas
 
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ik heb in een boek gelezen dat je voor je ideale hoogte je je handen op je heupen houden met je vingers wijzend naar voren en dat zou dan je ideale hoogte moeten zijn volgens het boek ik heb hem nu ook op die hoogte staan en het werkt erg lekker ook met handschaven in mijn geval 102 cm
maar goed das voor idereen anders .
mvg leroy
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Megan Fitzpatrick van Popular Woodworking laat hier nog een andere standaard zien: Knokkel van je pink als je arm ontspannen hangt. Dat zou voor mij zo rond de 80cm zijn. Nu is het wel zo dat die maat komt uit de tijd dat er nog met de dikke houten schaven werd gewerkt. Met de stalen schaven van tegenwoordig kan je wel een cm of 4-5 hoger gaan. Mijn huidige werkblad staat op de hoogte die jij aangeeft (standaard werkbank van 90cm), maar dat is voor mij echt te hoog: als ik veel heb staan schaven krijg ik last van de pezen in mijn armen, vooral rond de ellebogen.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Mijn werkbank heb ik gemaakt op de 'standaard' maat van 90 cm. Ikzelf ben 1.80 hoog (en krimpende... ;) ). Voor mij werkt deze hoogte perfect, ook als ik voorover gebogen over de werkbank ga staan.
Ik werk (nog...) niet erg veel met de handschaaf, dus of 90 cm daarvoor te hoog (of te laag...) is kan ik je niet zeggen.

Overigens, mooie werkbank wordt dit ! Ben erg benieuwd naar het vervolg !
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
eerste pen en gat gehakt, is dat is wel even werk...... nog in ieder geval 11 te gaan.

met de peaktool rabbet blokschaaf de pennen glad haaks en passend gemaakt





Dit weekend even kijken of ik er nog een paar meer kan hakken
Cas
 

Bijlagen

  • IMG_2448.jpg
    IMG_2448.jpg
    74,7 KB · Weergaven: 859
  • IMG_2447.jpg
    IMG_2447.jpg
    84,7 KB · Weergaven: 862

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Deze week weer wat verder gegaan met de werkbank:

De verbinding voor een beginner redelijk gelukt
IMG_2518.jpg

De verbinding van het blad, wordt nog versterkt
IMG_2520.jpg

De werkbank op z'n kop alles in elkaar geschoven! past nog ook!
Bekijk bijlage 6715
De strook die tussen de 2 bladen komt, als schaaf stop of als gereedschap houder
IMG_2523.jpg

De bankschroef die erop komt, moet nog netjes gemaakt worden
IMG_2521.jpg
Spindel van de Legvise
IMG_2524.jpg
Beuken plaat voor het maken van de leg vise

IMG_2525.jpg

wordt vevolgd

Cas
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Dus in ieder geval geen vuren of red cedar, dan maar gaan voor beuken pennen....
Of de eiken kast van moeders verzagen....
Ik zal Rick even vragen of hij nog wat eiken stroken heeft liggen, maar volgens mij is die nu te druk aan het sjouwen...
Cas
Ik heb nog wat eiken liggen (restjes vloer denk ik) in Boxtel (http://www.woodworking.nl/showthread.php?5794-Salontafel-van-reststukjes )
Dus als je wilt hoor ik het wel

En trouwens; het word een erg mooie werkbank!
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Weer een update:


Even nieuwe geleide pennen in de bankschroef, deze zaten er niet in;

IMG_2529.jpgIMG_2530.jpg


en een begin gemaakt met de legvise

IMG_2534.jpgIMG_2535.jpg

Cas
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dat wordt wel wat Cas.

Volgens mij heb ik net zo'n schroef voor mijn legvise. Laatst heb ik die weer uit elkaar gehaald omdat hij steeds zwaarder ging draaien. Binnen in zit een grote lagercup waar de kogelkop van de schroef in draait. Die zat vol bramen. Het is nogal zacht staal dus dat kon ik makkelijk met een dremmel en een rond slijpkopje weer glad maken. Het hoeft geen precisie passing te zijn, was het van oorsprong ook al niet. Maar met een beetje nieuw vet draait het weer als een tierelier. Er zit ergens een ronde spie, die kan je eruit tikken en eens van binnen controleren of het nog goed is. Ik zou hem in elk geval goed invetten met dik lagervet. Heeft de jouwe trouwens ook zoveel vrije slag? Daar heb ik een vulplaat voor gemaakt op de draaibank. Met een beetje finetuning zijn dit perfecte bankschroeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.