Sleufschroefgeleider

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Omdat ik veel werk met sleufschroeven (goedkoop en (vind ik) leuke uitstraling) gebruik ik een schroefhulpstuk dat ik hier een sleufschroefgeleider noem. Het is een bithouder met een verend deel dat als het ware om de schroef sluit. Dit voorkomt het wegdraaien van het bitje uit de sleuf. Door de grote krachten die hierbij optreden is nu de door mij gebruikte sleufschroefgeleider afgebroken (was ook slechte kwaliteit) en ben ik op zoek naar een vervanger van een betere kwaliteit.
Ten eerste weet ik niet of de door mij gebruikte benaming ook de juiste is... In ieder geval heb ik op Internet niets kunnen vinden. Ook ander omschrijvingen leverde geen resultaten op.
Mijn vraag is of iemand de juiste benaming kent en of hij/zij misschien weet of en waar deze nog te koop is.
Jullie reacties worden wederom erg op prijs gesteld!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Beste Herman,
Het zou (in ieder geval voor mij) duidelijker zijn wat je bedoelt als je een afbeelding zou willen plaatsen van die sleufgroevendraaierdingesgeval.:)
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Dacht ik al toen ik het aan het schrijven was...
Op dit moment heb ik even geen foto. Het is een bithouder waarvan het deel dat niet in de boormachine steekt op en neer kan bewegen. Als hij helemaal is ingedrukt komt het bitje (in mijn geval een rechte) vrij. Door de veerwerking "omringt" het bewegende deel de kop van de schroef en dwingt op deze manier het bitje niet weg te draaien van de kop. Het apparaat is bedoeld om schroeven met een gleuf zonder wegglijden in het hout te voeren.
Ik hoop dat dit iets verduidelijkt.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Die had ik ook al gevonden. Hij lijkt er wel op maar deze is bestemd om een schroef als het ware in te laten glijden als je bv boven je hoofd moet schroeven. Wat ik bedoel is dat het apparaat met het bewegende deel de schroefkop omklemt maar er niet overheen valt. Het bewegende deel draait overigens niet mee met de schroef en glijdt over de schroefkop.
Zoiets. Beter kan ik het even niet omschrijven. Morgen post ik er wel een foto bij.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Bij veel bouwmarkten vind je deze. De buitenste huls kan je over de bit en schroef trekken. Gebruik het regelmatig om schroeven op onmogelijk plekken te krijgen. Dus gewoon drie bithouders op elkaar en deze als laatste. Schroef op de bit en dan een beetje richten en hopen dat de schroef op de juiste plek zit. Weet zeker dat het ook gaat werken om spleetschroeven er in te krijgen.

img0018.jpg

Die spleetschroeven hoor je er in te draaien met handkracht, schroevendraaier en een beetje spuug. Zo werd het vroeger ook gedaan. ;)
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@WR1944: Het Felo systeem is wat luxueuzer door zijn dubbele werking (bit vasthouden en begeleiden) maar komt het dichtste in de buurt en zou ik graag in Nederland willen kopen. Helaas ook hier geen echt bruikbare benaming die via Google iets oplevert. Ik ga er vast nog tegenaan lopen.
@Jeroentje Die had ik al gezien maar is het niet. Deze schuift nl over de schroefkop ipv dat hij tegen de schroefkop wordt gedrukt.
Ik ga zo naar m'n loodsje en dan maak ik een foto.
Bedankt alvast voor het meedenken!
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Die bithouders met een ringmagneet zoals die felo zitten ook vaak bij bitsetjes voor slagschroefmachines. (Bij bithouders met ingelijmde magneetjes durven die nog wel eens loskomen). Bijvoorbeeld Wera impaktor. (Zelf ben ik hier niet zo'n fan van, want vaak wil je bij constructiewerk de schroef een eind in het hout draaien, en dat gaat niet als de bithouder zo breed is)

Zo'n bithouder waarvan de buitenste huls om de schroef schuift heb ik ook uit een ouder Dewalt bitsetje.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Die schroevendraaiers met veerklem komen uit bv de auto branche, om moeilijk bereikbare schroeven te plaatsen of ze er uit te pakken.

Voor sleufschroeven en ook voor andere kop types, is de passing erg belangrijk.
Ik ben heel erg dol op schroevendraaiers van: PB, of zoals dat nu heet PB Swiss, PB staat voor Paul Baumann , de naam van de oprichter.
Het zijn redelijk dure schroevendraaiers.

Jij bedoeld deze dingen denk ik?
http://garagetools.nl/products/7061:PB-Baumann-zaagsnede-schroevendraaier-klem.

Ik gebruik ook redelijk wat messing en koperen schroeven, met deze schroevendraaiers sets.

http://www.pbswisstools.com/nl/qual...B_6100&cHash=dd6f2ae81035a9d29131cf99fdb9e21b


http://www.pbswisstools.com/index.p...r&id=21&L=5&txtMainGroup=&ddlProductGroup=211


http://www.pbswisstools.com/nl/qual...1[ss]=&cHash=e4787679a664c9563138a4ef5632ce50
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.553
Gaanderen
De laatste die ik gezien heb kwamen van kwb. Wij verkochten ze tot begin 80 er jaren. En heb er sindsdien geen vraag naar gehad. Elke huls die strak over een bitje schuift werkt. Maar als je er veel moet doen is dit of de hiervoor genoemde makita niet echt een optie.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Bij veel bouwmarkten vind je deze. De buitenste huls kan je over de bit en schroef trekken. Gebruik het regelmatig om schroeven op onmogelijk plekken te krijgen. Dus gewoon drie bithouders op elkaar en deze als laatste. Schroef op de bit en dan een beetje richten en hopen dat de schroef op de juiste plek zit. Weet zeker dat het ook gaat werken om spleetschroeven er in te krijgen.

img0018.jpg

Die spleetschroeven hoor je er in te draaien met handkracht, schroevendraaier en een beetje spuug. Zo werd het vroeger ook gedaan. ;)

Zijn dit geen hulpstukken om bovenhands te schroeven?
En zit daar een magneet in? Want dan werken ze denk ik niet of nouwelijks op bv messing schroeven, zeer zeker als ze naar beneden worden geschroefd.

Dit is toch een hulpstuk voor een accuboor/schroef machine, ten zei je er een losse insteekhandvat bij gebruikt.
Om uitdraaien tegen te gaan, is juist een ronde draaibeweging vereist, als je iets ovaal draait dan draaien ze er veel sneller uit.
Met een insteekhandvat heb je veel meer kans op iets ovaal ronddraaien, dan met een goed passende schroevendraaier.

Goed voorprikken met de juiste scherpe ronde priem doet ook wonderen.
Vierkante priemen zijn timmermans priemen, de grote ronde en ook de kleine meubelmakers priem zijn beter voor dit voorwerk.
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
De laatste die ik gezien heb kwamen van kwb. Wij verkochten ze tot begin 80 er jaren. En heb er sindsdien geen vraag naar gehad. Elke huls die strak over een bitje schuift werkt. Maar als je er veel moet doen is dit of de hiervoor genoemde makita niet echt een optie.

Ik zie de veerklem schroevendraaiers van PB Swiss tools, enkel nog in sommige webshops, op hun eigen site en in de dikke catalogus staan ze echter niet.
Denk dat Wim gelijk heeft, dat er te weinig vraag voor is om ze nog steeds te maken.

Ik denk zelf dat het beter is om goede schroeven te kopen met een nauwkeurige sleuf, en een goede set van bv 6 sleufschroevendraaiers.
Ik zeg uiteraard niet dat je nu geen goede schroeven koopt, maar er zijn veel van dit soort sleufschroeven met een slechte sleuf er in.

Vaak draaien schroevendraaiers uit taps toelopende sleufschroeven als ze het dikkere deel bereiken, dit kun je dus voor komen door ze voor te prikken met een ronde priem, en ja das extra werk :)

Zoom maar eens in op de volgende pdf, dan zie je het verschil tussen de passing van een taps toeloepende schroefpunt, en het (verlopen?) patent van PB Swiss.
http://www.pbswisstools.com/fileadmin/user_upload/quality/Materialinformationen/Parallele_dt_fr.pdf

Heel veel veerklem schroevendraaiers hebben de taps toelopende schroefpunt.

En volgens mij dient de veerklem er voor om het verliezen van de schroef te voorkomen, of om hem uit een diepte te pakken, en niet om uitdraaien te voor komen.
 
Laatst bewerkt:

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Helaas is het er niet van gekomen om een foto te maken (mijn vrouw was jarig).
Het blijft moeilijk om te omschrijven wat ik precies bedoel. De klemschroevendraaier is het niet... Het is echt een bitset waarvan het deel dat normaliter het bitje vasthoudt, beweegbaar is. Dit maakt dat dit deel tegen de schroefkop kan aandrukken en de schroef zo als het ware klem zet tegen het materiaal en tegelijkertijd het bitje op zijn plaats (dus in de gleuf) houdt. Dit laatste is uiteindelijk waar het om gaat: het bitje niet toestaan uit de gleuf te glijden.
Morgen lukt het ook niet maar ik hoop dinsdag een foto te kunnen plaatsen.
 

WR1944

Oud hout
Nu we het toch over gleufschroeven hebben schiet me het verhaal van de LTS instrumentmaken te binnen. Door de tip van de schroendraaier met een kleine schijf te slijpen met het center onder het eind van de schroevendraaier maak je een kleine holte en is de voorrand van de tip een fractie breder dan het blad een paar millimeter lager. Hierdoor maak je een lichte snijkant die zich in de bodem in de zijkant van de gleuf vastzet. Zo zou je veel moeilijker uitschieten. De meeste (goedkope) schroevendraaiers hebben een taps toelopende tip en dat maakt dat je eerder uitschiet. De wat duurdere hebben vaak een klein deel evenwijdig aan de tip. En anders loont het de moeite de schroevendraaier even tegen de slijpsteen te houden om die tapsheid weg te slijpen. Pas wel op voor overhitting.
In goedkope schroeven worden de gleuven gestampt, in de duurdere gaat er een freesje doorheen. Vooral bij messing schroeven zie je wel eens een klein krulletje van die bewerking hangen.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Bij veel bouwmarkten vind je deze. De buitenste huls kan je over de bit en schroef trekken. Gebruik het regelmatig om schroeven op onmogelijk plekken te krijgen. Dus gewoon drie bithouders op elkaar en deze als laatste. Schroef op de bit en dan een beetje richten en hopen dat de schroef op de juiste plek zit. Weet zeker dat het ook gaat werken om spleetschroeven er in te krijgen.

img0018.jpg

Die spleetschroeven hoor je er in te draaien met handkracht, schroevendraaier en een beetje spuug. Zo werd het vroeger ook gedaan. ;)


Ja of met een pompschroevendraaier .-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.