Advies gevraagd zaag/werkbank deels op basis van sysport

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
Hoi,

Ik heb plannen om een werkbank te maken.
De basis is de werktafel van workbench.be
Echter mijn tafel moet ook geschikt zijn voor het zagen met de cirkelzaag

Hieronder wat tekeningen van mijn eerste schets.

vooraanzicht.jpg
bovenaanzicht.jpg

het rechter deel van de tafel moet verwijderbaar kunnen zijn (de laatste meter) Ik moet de garage ook gebruiken voor andere dingen.
Heel vaak zal het er niet af hoeven, maar het moet wel 1 a 2 keer per jaar kunnen.

Waar ik nog mee zit te worstelen is het volgende.
Hoe kan ik de zaag lineaal kantelbaar maken, zodat ik het hout eronder kan schuiven?
Ik heb de MFT nooit in het echt gezien, maar daar zit ook een soort systeem op wat dit mogelijk maakt.
Ik wil zoiets dergelijks maken, maar weet nog niet hoe.
Aangezien ik de tafel veel te duur vind, enkel om te kunnen zagen, moet er een andere oplossing zijn, toch?
Heeft iemand hier ervaring mee?

De dunnen pen wil ik in hoogte en in diepte in kunnen stellen.
op het momemt dat ik niet aan het zagen ben, wil ik niet de pin te ver uit hebben steken, vandaar dat ik hem onder de tafel wil kunnen schuiven zeg maar.
het deel van de garage wat ik kan gebruiken is 4 bij 3 en daar moet ook nog een montage tafel inkunnen van 1 bij 2 mtr.
Het kantel mechanisme aan de achterkant moet in hoogte instelbaar zijn.

Waar ik verder nog niet over uit ben, is hoe ik de bovenfrees onder het blad kan maken.
Ik heb een dewalt bevenfrees welke ik ervoor wil gebruiken, maar ook deze moet eruit kunnen voor ander werk.



Morgen zal ik eens een plattegrond erbij maken.
Verder hoor ik graag nog meer tips en trics waar ik rekening mee moet houden.

Ook zal ik eens wat foto's plaatsen van de dingen die ik al gemaakt heb.
Dat is tot op heden:
Keuken
bed
badkamer kastje


Groetjes Joost
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mijn tip: vervang de kastjes met deuren door grotte lades.
De ervaring heeft mij geleerd dat een lade handiger in gebruik is, en, de ruimte wordt efficienter gebruikt.
Lade open, en je ziet in 1 oog opslag wat er in ligt, bij een kast met deur staan spullen op/voor/naast/achter elkaar, weg overzicht
Je zou ook de voorloper van de mft 3 kunnen overwegen, deze heb ik, inclusief bijbehorende toebehoren op marktplaats voor 200 euro kunnen bemachtigen, voor dat geld heb je dan een geperforeerd blad, rondom profielen, een lineaal, bevestiging voor de lineaal, een gradenboog, een fence, en diverse aanslagen.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Een ruimte van 3 bij 4 waarin een tafel van 1 bij 2 moet kunnen? ALs je rondom de tafel wil werken (wat sterk aan te raden is voor het samenstellen van de onderdelen) dan heb je nog 1 meter rondom over. Daar kan je helaas weinig mee doen. Ik zou de tafel iets kleiner nemen.
Maar dit ter zijde.

Wat je probleem met de rail betreft, kan je dit bevestigen op de manier zoals op deze foto:
Naamloos.jpg
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Als je een beetje Engels kan lezen zou je eens op Festoolownersgroup.com kunnen kijken. Daar zijn vele voorbeelden van werkbanken de revu gepasseerd, met alles erop en eraan wat je hier vraagt, en nog veel meer ;-)

Groet, Karel
 

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
Als je een beetje Engels kan lezen zou je eens op Festoolownersgroup.com kunnen kijken. Daar zijn vele voorbeelden van werkbanken de revu gepasseerd, met alles erop en eraan wat je hier vraagt, en nog veel meer ;-)

Groet, Karel

Engels is voor mij geen enkel probleem, echter zoeken (en met name vinden) ben ik echter heel slecht in.
Ik heb al een aantal keer gekeken op de FOG site, omdat ik het idee al had dat ik hier wel het een en ander zou kunnen vinden.
Echter, het zoeken levert me tot nu toe niks bruikbaars op. Enkel oude topics.
Hoe kan ik daar het beste zoeken?

Ik ga dadelijk even een platte grond maken hoe ik het wil inrichten.

Dank jullie wel voor de antwoorden tot zover.
 
Laatst bewerkt:

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
garage inrichting.JPG

Zo was ik van plan de garage in te richten.
Het rechter deel (2 bij 3 mtr) wordt gebruikt voor fietsen, een extra koelkast en aan de muur maak ik een rek om een deel van het hout op te kunnen slaan.
Veel zal ik niet als voorraad houden, omdat ik er de ruimte niet voor heb.

Zou de werktafel te groot zijn ja?
Ik kan er aan 3 kanten omheen lopen. Zou dat niet voldoende zijn?


De profielen kan je oa via ebay kopen, maar ook bij elke metaalboer. Prijzen zijn redelijk fors echter voor het profiel....
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
De 1 meter diepte kan je wel gebruiken, maar of die ook 2 meter breed moet zijn...

ik ben gestart met een tafel van 80 bij 1m60. Die heeft me altijd goed gediend. Nu heb ik een lastafel van mijn vader omgetoverd tot 'assembly table' , maar ik gebruik mijn oude werktafel nog steeds...
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Dat werkt dus ook alleen bij een losstaande tafel.
Ik zit met het zelfde probleem, maar loop nu met het idee rond om een zaag te monteren op de zelfde manier als je dat ook met een bovenfrees kan doen en zodoende beide uit te kunnen wisselen.

Je kan dit ook toepassen op een tafel die tegen een muur staat. Alleen bevestig je het in hoogte te regelend stuk aan de muur. (eigenlijk op zijn kop zetten dus) Zodat je de rail omhoog klapt tegen de muur.

Een andere mogelijkheid voor een beperkte ruimte is dit:
http://christophermerrill.net/ww/plans/UTS/Tool_Stand_6.html

Een flexibele 'doe-het-al'-werkbank dat uit verschillende modules bestaat die je kan gebruiken in je werkbank.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.