advies gevraagd voor het draaien van een hol ei

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
hallo allemaal
wie kan me wat adviezen geven voor het draaien van een groot hol ei.
de bedoeling is dat de ruwe vorm gemaakt wordt van verlijmd eiken,
het grootste deel van de holte zal er dan al in zitten.
ik ben aan het denken hoe ik dit ding kan opspannen en de holte op maat kan uitdraaien
en daarna omdraaien om de buitenkant af te werken.
of andersom?
en met wat voor uitholbeitel.
wie heeft er wat adviezen voor me?

groet
Jan
 
Hoe groot? Wanddikte?
Simpel gezegd, opbouwen uit ringen van bv 8 segmenten. 2 halve eieren draaien en op elkaar lijmen.
Voor het op elkaar lijmen de onder en bovenkant van het ei in vorm draaien door ze opnieuw op een hulpstuk op te spannen (de stukken die het halve ei in de chuck houden wegdraaien)
Maak eerst een tekening.
Vr.gr. Nico Oosthoek
www.ambachtelijkhoutdraaien.com
 
Laatst bewerkt:

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
lengte 30cm, diameter 20cm, wanddikte een cm of 3
de nerf ligt in de lengte, dus opbouwen uit ringen gaat niet.
ik ga hem ws opbouwen uit balkjes van 4 bij 4cm
 
Ik zou ze toch uit 2 delen maken. De te verlijmen halve delen kan je een sluiting van een doosje geven, zodat ze niet verschuiven tijdens het lijmen.
Of het verlijmde blok in eivorm draaien en met behulp van een bril uithollen zoals je een vaas uitholt.
Het gat waardoor je uitholt later dicht lijmen en afwerken.
Dit vereist een zware uitholbeitel.
Vr.gr. Nico Oosthoek
 
Laatst bewerkt:

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
@Nico

dan moet ik kops hout tegen elkaar lijmen.

mijn idee was om tijdens het opbouwen uit 4 x 4cm, in het midden zo'n rib wat uit te laten steken zodat ik die met een vierklauw kan pakken.
zo kan ik dan de binnenkant uitdraaien.
als de binnenkant klaar is wil ik hem omdraaien en op een voorgedraaid cilindrisch passtuk steken wat precies in het uitgedraaide gat past,
en zo de buitenkant draaien.
het is een idee, ik ben benieuwd hoe jullie dit zouden doen.

groet
Jan
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Hoe groot? Wanddikte?
Simpel gezegd, opbouwen uit ringen van bv 8 segmenten. 2 halve eieren draaien en op elkaar lijmen.
Voor het op elkaar lijmen de onder en bovenkant van het ei in vorm draaien door ze opnieuw op een hulpstuk op te spannen (de stukken die het halve ei in de chuck houden wegdraaien)
Maak eerst een tekening.
Vr.gr. Nico Oosthoek
www.ambachtelijkhoutdraaien.com

Uitgaande van de basis van 20 cm heb ik even de vorm uitgetekend in Autocad. Hoogte wordt dan wiskundig getekend ongeveer 26 cm. Wat volgens mij nog ontbreekt is de vraag, wat is het doel. Waarom moet de vorm hol worden ???

eivorm.jpg
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
degene die het aan mij vroeg wil er een lamp van maken.
over wat hij precies wil en waarom die afmetingen, daar bemoei ik me niet mee.
hij vraagt, ik draai.
aan de onderkant van je autocad-ei komt een gat van ongeveer rond 100mm.
daar wordt met een tussenring de fitting van de lamp gemonteerd.
dit is een LED dus er is geen sprake van warmteopwekking

groet
Jan
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Jan.
Mijn stappenplan:
1. één stuk of verlijmde balkjes
2. tussen de centers draaien tot cilinder
3. dan eivormdraaien en uiteinden laten staan als houvast voor de klauw
4. met dunnen afsteekbeitel het kapje eraf of daar waar toch een rind o.i.d. komt i.v.m. lampopbouw
5. beide stukken uithollen en verstekrandje geven voor goede pasvorm
6. beide stukken op elkaar lijmen op de nerfrand.
7. het ei opnieuw vormgeven (door afsteken ontbreekt een stukje dus vormverlies) en schuren
8. ei aan meedraaiende centerpunt afsteken/afwerken/oppervlaktebehandeling
9. ei aan klauw zijde afsteken en afwerken/oppervlakte behandeling
De buitenvorm is nog het moeilijkste i.v.m. plaats grootste diameter en hoogte van het ei.(zie tekening hiervoor)
Veel succes.
vr.gr. Jan Pranger
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Als je de verhoudingen in de plaatjes van JPAJS zo ziet, met dat grote gat, lijkt het bijna een vaas. Met zo'n groot gat hou je niet veel ei-bodem over?
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
als ik het zo zie wordt dat "ei" een lampekap voor een staanlamp of bureaulamp... vraagt is dan wel of je dan eigenlijk ei-vormig moet gaan liggen uithollen, aangezien het gaat over een niet transparante kap voor ene richtbaar licht.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Zo langzamerhand snap ik er niets meer van: wordt het de voet of de lampekap zelf.
Een lampekap kun je wel vergeten - ja met een kapotte lamp er in voor een doka.
Een lampekap moet uiterst dun worden gedraaid (1 mm) en dan het liefs gekookt in glycerine om het beter/egaler door te laten schijnen. Waar ik over schreef was het ei als voet. Maar waarom dan hol. Voor de leiding boor je toch een gat en een buisje met schroefdraad erop om de fitting/kap te bevestigen.
Ik ben benieuwd wat uiteindelijk de bedoeling is............
vr.gr. Jan Pranger.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Zo langzamerhand snap ik er niets meer van: wordt het de voet of de lampekap zelf....
Ik vermoed een lampekap, maar niet als doorschijnend, maar als omhulling voor een liggende/hangende/wand-/plafondgemonteerde spot. Lamp zit dan in het 10cm-gat en schijnt naar buiten, draadinvoer vermoedelijk via een gat dat ergens in het ei geboord wordt.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Philips verkoopt lampen in een ei-vorm, die kan je mbv een snaaks knopje instellen qua intensiteit en lichtkleur, het ultieme sfeerlicht zeg maar. De lichtbron zit dan uiteraard in de opening en straalt naar buiten (ja, hehe...) Ik kan me voorstellen dat iemand dat in een houten omhulsel wil plaatsen ipv in lelijk zwart of wit kunststof?

http://www.philipsstore.nl/store/ca...lors/productdetail/6915030PH_NL_SHOPPUB/NL/nl

Spannend hoor! Ben benieuwd wat het uiteindelijk blijkt te zijn.

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
inderdaad, dat Philips lampje lijkt er wel wat op,
maar ik kan het achterste van mijn tong niet laten zien
want het wordt iets nieuws.
tzt zie je het wel ergens geadverteerd staan.

groet
Jan
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Philips verkoopt lampen in een ei-vorm, die kan je mbv een snaaks knopje instellen qua intensiteit en lichtkleur, het ultieme sfeerlicht zeg maar. De lichtbron zit dan uiteraard in de opening en straalt naar buiten (ja, hehe...) Ik kan me voorstellen dat iemand dat in een houten omhulsel wil plaatsen ipv in lelijk zwart of wit kunststof?
Groet, Rob.

6915030PH-IMS-global
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.