Tafelzaag VS Combinatiezaag

Luke.

Nieuw lid
14 mei 2013
11
0
Beste heren en dames waarschijnlijk ook,


Ik ben opzoek naar een zaagtafel voor in mijn bus. Ik ben timmerman in de bouw en renoveer ook monumentale panden.
Dus ik ben opzoek naar een allround tafelzaag of combizaag. Voor diegenen die ervaring hiermee hebben luidt mijn vraag als volgt:

Als je zou kiezen tussen een Makita flipper LF1000 of een Makita tafelzaag, de MLT100x of 2704x geen idee wat het verschil is :S , wat zou het dan worden?

Het is mijn eerste zaagtafel dus ik heb weinig ervaring hierin. Wie o wie geeft me een duw in de goede richting?


Met vriendelijk groet,


Luke.


ps leuke en vriendelijke topics hebben we hier in woodworking.nl
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Ik heb thuis een flipper staan, en de bevalt mij goed, ligt er ook een beetje aan hoe nauwkeurig je wilt of moet werken denk ik, en wat je het meeste gebruikt, afkorten of de tafelzaag. je kunt bij de flipper geen hele brede delen zagen !
Cas
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Zo'n flipper zaag is handig als je ter plekke eens een paar stukken in de lengte wil doorzagen, maar een volwaardige tafelzaag is het niet echt. Die andere modellen ook niet helemaal, maar als je iets compact en draagbaars wil dan moet je zoiets wel nemen.
 

Luke.

Nieuw lid
14 mei 2013
11
0
Hoi heren, bedankt voor jullie reactie. Ik denk dat ik het meeste ga afkorten, maar op locatie is het ook handig om te kunnen schulpen. Waar ik de tafelzaag ook voor gebruik is het profileren van raam/kozijnhout. Dus ik moet tig CLS balkjes kunnen afkorten én de machine als tafelzaag kunnen gebruiken. Ook lijkt mij het afkorten met een tafelzaag, bv MLT100x, lastiger omdat je niet echt met een stuit kunt werken.

Punt is, twee aparte machines zou waarschijnlijk beter zijn, maar momenteel financieel niet haalbaar. Maar misschien heeft iemand een optie waar ik niet aan heb gedacht?

@caso Ik heb het even opgezocht en ik kom op max.breed 210 mm. Het is inderdaad erg weinig dan. Klopt dat?



mvg Luke.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Voor vooral afkorten zou ik geen van beide nemen, al gaat dat met de flipper gaat aardig goed, maar met die andere modellen duw je het hout langs de zaag toch, bij afkorten? Dat werkt niet handig bij lang en zwaar spul.
Heb je al gekeken naar de Makita LH1040F? Die heeft m'n vader in de bus staan, voor aftimmerwerk en regelwerk voor wandjes een handig ding. Bij een vorig werkgever hadden we dat model zaag, maar dan van scheppach. Voordeel is dat die dingen lekker licht zijn, je nam ze zo mee de ladder op. Ze zijn natuurlijk wel beperkt qua capaciteit.
Als je schuine kanten aan balken ed wilt zagen, dan ben je wat anders nodig.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Hoi Luke,
De lineaal gaat tot 21 cm maar als je het geleideprofiel en de klem inrichting maximaal zet kom je op 17 cm. Ik het er al heel wat hout ook balken op gezaagd en dit gaat best goed met een zaagbok erbij.

Voor plaatwerk pak ik wel mijn festool zaag met rij

Cas
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Als je de reviews van de Makita MLT100x leest dan heeft iedereen een gigantische hekel aan die korte parallelaanslag. Dat zorgt voor een grote onnauwkeurigheid bij het zagen van planken op breedte. Maar ja, er zit dan ook een aardig prijsverschil met de machines waar weinig of niets op aan te merken is.
 

Luke.

Nieuw lid
14 mei 2013
11
0
@Bjorn Ja man je hebt gelijk. Dat is een top machine! Daar heb ik zelf ook al veel mee gewerkt, alleen zoek ik een machine die bredere delen kan zagen. Zoals bv de LS1216LB afkorter. Maar ja, die icm een combitafel is er niet. Dank je wel voor je opmerking mbt het afkorten. (stom, niet aan gedacht) Ik streep ze ook allemaal door om die reden! Ook de te zagen breedtes staan me niet aan.
Waarschijnlijk, met mijn eisen, kom ik toch uit op aparte machines ipv een combimachine denk ik.

@Caso en Vurenhout, bedankt voor jullie reactie. Dit gaf mij ook meer duidelijkheid mbt de grenzen van die machines en hebben mij meer knopen kunnen laten doorhakken. Ik ben er nog niet uit helaas wat ik ga doen :)

Waar ik wel achter ben is dat de LH1200FL, grotere broer van de LH1040F, in alle opzichten beter is dan de Flipper. Gek eigenlijk.
Maar goed, ik zoek verder..

Bedankt tot nu toe.

mvg Luke.


Edit: ik vond trouwens een erg leuke tafelzaag test tussen een Festool Precisio Cs70 VS Mafell Erika 85 Ce
Voor de geïnteresseerden: http://www.gereedschappro.nl/nieuws...ll-erika-85-ec-vs-festool-precisio-cs-70.html
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Dewalt heeft wel een model afkortzaag met boventafel, die is uitrekbaar, tot een cm of 26 zaagbreedte geloof ik, ook tendotools heeft een dergelijke machine, maar over de kwaliteit kan ik niks zeggen.
Zelf heb ik een Festool precisio in de bus, daar gaat afkorten ook goed mee tot 30 cm, zonder verbreders tot 30 cm schulpen en met verbreders tot 60 cm. Super zaag, ook voor sponningen en verstekken zagen, al denk ik dat een Mafell erika nog wat beter is. Alleen praat je dan over ander geld(Festool en Mafell tov genoemde makita's) en voor alleen maar afkorten is een afkortzaag in bepaalde gevallen handiger.
 

Luke.

Nieuw lid
14 mei 2013
11
0
Dewalt heeft wel een model afkortzaag met boventafel, die is uitrekbaar, tot een cm of 26 zaagbreedte geloof ik, ook tendotools heeft een dergelijke machine, maar over de kwaliteit kan ik niks zeggen.
Zelf heb ik een Festool precisio in de bus, daar gaat afkorten ook goed mee tot 30 cm, zonder verbreders tot 30 cm schulpen en met verbreders tot 60 cm. Super zaag, ook voor sponningen en verstekken zagen, al denk ik dat een Mafell erika nog wat beter is. Alleen praat je dan over ander geld(Festool en Mafell tov genoemde makita's) en voor alleen maar afkorten is een afkortzaag in bepaalde gevallen handiger.

Ja dat ben ik wel met je eens. Ik denk dat ik die kant toch op moet. Twee machines, om minder beperkingen te hebben. Een afkorter voor het afkorten, >30, en een aparte tafelzaag meerendeel voor het schulpen, waar je als het moet iets op kunt afkorten (of een raampkozijntje op kunt maken)

Ik zal eens kijken bij DeWalt, maar ik ben niet echt een fan van hun (meer) Blijft een B merk in mijn ogen.
 

Luke.

Nieuw lid
14 mei 2013
11
0
Tjonge jonge het is nog lastiger dan ik dacht.

Ik ben er wel uit dat ik geen comi-zaagtafel ga kopen i.v.m. de te kleine zaagcapaciteit van die dingen.

Dus ik ben opzoek naar een goede afkort machine die ook bredere stukken kan zagen. En tzt een goede tafelzaag. (ik heb nu een best log ding in mijn schuur staan van een B-merk)

Ik was vrij zeker over de Makita LS1216LX 12" maar die heeft toch best veel slechte reviews gekregen. De Festool Kapex 120 is me te duur. DeWalt... nee. Misschien een Milwaukee 12"


Pfff, al die reviews. Iets met bomen en een bos ofzo...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.