leuke verzameling tekeningen van Festool Duitsland

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ze zijn daar wel vol lof van de domino machine. Bestaan er niet nederlandse sites met zulke tekeningen en uitwerkingen? Het is namelijk interessant om te lezen hoe je het maakt en je kan inspiratie opdoen wat betreft de verbindingen voor het maken van een zelf bedacht meubel.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@renault, de enige nederlandse site die daar wat aan doet is ons aller eigenste forum :D . Voor het toepassen van de Domino, moet je eigenlijk weten hoe een meubelstuk traditioneel gebouwd is. Daar waar er pen-gat verbindingen worden toegepast, kun je in ieder geval met de Domino aan de slag. Daarnaast kun je met de Domino nog wat creatiever aan de slag, zoals het infrezen van gaten voor de louvres van een louvredeur, plaatverbindingen etc. Ik gebruik ze ook om de lijsten van paneeldeurtjes te verbinden, of bij stoelen en krukken, eigenlijk overal waar je anders pen-gat verbindingen toepast.

Verdiep je in de basisconstructie van een meubel en je komt er wel.

jaap
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hee dat brengt me op een idee! Misschien is het een iets om een FAQ te maken. Hierin kunnen allerlei bouwtekeningen gezet worden die van internet vandaan worden getoverd. Maar ook over hoe je iets freest, maakt of verlijmt. Afwerken of een bepaalde manier van handelingen kunnen er ook in komen. En dan zet je het groepsgewijs onder elkaar. Bijvoorbeeld een kopje zagen (hoe je bijvoorbeeld een mal hebt gemaakt en waarom die handig is). En dan een kopje bouwtekeningen en een van afwerken, etc. Ideetje of geen ideetje?
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Renault zei:
Hee dat brengt me op een idee! ..............n zet je het groepsgewijs onder elkaar. Bijvoorbeeld een kopje zagen (hoe je bijvoorbeeld een mal hebt gemaakt en waarom die handig is). En dan een kopje bouwtekeningen en een van afwerken, etc. Ideetje of geen ideetje?
Goed idee, maar zoals al door Jaap is opgemerkt hebben wij daar dit forum voor.
Wat ik wil voorstellen is dat wij vanaf een gegeven moment (wanneer is dat dan ???)
ons hele forummateriaal doorspitten en groeperen naar onderwerp. Na verwerking en rubriceren kan er dan een heleboel weg. Je verwerkt bijvoorbeeld materiaal dat minimaal een jaar oud is, want recente discussies blijven boeiend natuurlijk.
Als dat een goed idee is komt meteen de vraag boven wie er (als redacteur of redactieteam) dan zoveel tijd in gaat steken?

Ideetjes zoals mallen maken rubriceren heeft niet zoveel zin volgens mij. Ik zou zeggen, als je een probleem hebt, gooi het hier in de groep en je kunt weer verder. Zo krijg je steeds meer ervaring en ben je op een bepaald moment zover dat je zelf adviezen kunt geven.
Volgens mij is het gewoon een kwestie van nadenken, vragen en proberen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben het helemaal met je eens Tjeerd. Ons archief is dit forum, het is alleen soms wat lastig zoeken. Het mooie is, dat elke nieuwe vraag weer nieuwe gezichtspunten en ook weer een nieuw stukje archief oplevert. Ik zal nog wel eens kijken we een soort interne Google op het forum los kunnen laten, dat zou het zoeken wat makkelijker maken.
Veel plezier met lezen en posten :D :D .

jaap
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik doelde meer op een FAQ/ How- to. Jullie hebben inderdaad gelijk dat je het kan opzoeken. Maa zoiets als dit is handiger. En je hoeft niet 't hele forum te gaan doorspitten om 't te ordenen. Het is ook niet echt de bedoeling om dat te doen.
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
jaap zei:
Op de Nederlandse site kan ik ze niet vinden, maar op de Duitse Festool site staat een hele leuke serie bouwtekeningen met aanwijzingen hoe e.e.a. te maken. De tekening van de Adirondack tuinstoel is 1 van de mooiste die ik tot nu toe vond, kijk op http://www.festool.de/Aktionen/Festool-fuer-zu-Hause/Bauplaene/Seiten/Bauplaene.aspx.

Nog bedankt voor de link,
http://www.festool.de/Aktionen/Festool-fuer-zu-Hause/Bauplaene/Seiten/Wohnaccessoires.aspx

ik heb afgelopen week het tennisballenbed gemaakt, en het slaapt ook nog goed.

Attached files
 

frankv46

Nieuw lid
31 jul 2014
4
0
Beste Allen,

Ik heb de tekening van de Adirondack gedownload: https://www.festool.de/Aktionen/Meh...n/Sitzmoebel/Festool_Bauplan_Gartensessel.pdf

Echter is pagina 6 niet op schaal, mijn idee was om deze te laten plotten zodat ik de lijnen over kan tekenen op hout.
Hebben jullie een idee hoe ik deze op schaal kan krijgen zodat de online plotbedrijven deze op schaal kunnen printen ?

Alvast bedankt voor jullie hulp !

Gr,

Frank

EDIT: Is wel op schaal echter niet 1:1
 
Laatst bewerkt:

MarkRB

Nieuw lid
17 feb 2014
16
0
Onderaan de pagina staat dat het originele formaat A1 is, maar dat het verkleind is naar A4. Daar heb je dan toch je maatvoering?
 

frankv46

Nieuw lid
31 jul 2014
4
0
Het plot bedrijf vraagt:

Aan de schaal kunnen wij niet zien hoe groot hij geplot moet worden, het bestand is nu een A4.
Als u kunt aangeven op hoeveel procent hij geplot moet worden kan ik kijken voor de prijs

Is dit dan 400% groter ?
 

frankv46

Nieuw lid
31 jul 2014
4
0
Dankje, kennen jullie mogelijkheden om deze toch op A4 te printen zodat ik ze aan elkaar kan plakken ?
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Het plot bedrijf vraagt:

Aan de schaal kunnen wij niet zien hoe groot hij geplot moet worden, het bestand is nu een A4.
Als u kunt aangeven op hoeveel procent hij geplot moet worden kan ik kijken voor de prijs

Is dit dan 400% groter ?

henkverhaar zei:
van A4 naar A1 is lineair wortel (2) maal wortel (2) maal wortel (2). oftewel maal 2.83 (2.8284271247).
Ik kan me vergissen, maar van A4 naar A1 is toch 2^3 = 8x :confused:

A4 --> A3 = 2x
A3 --> A2 = 2x
A2 --> A1 = 2x

2x2x2 = 8x dus 800%
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Ik zou antwoorden dat je de afdruk op A1 formaat wilt hebben. Als het goed is dan is dit een 800% afdruk. Het lijkt me dat een copy-shop weet hoe groot een A1 is :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.