Even voorstellen

iMarc

Actieve deelnemer
31 aug 2009
30
0
Beste forumleden,

Via een zoektocht op het internet naar informatie over hoe ik een beitel moest slijpen, ben ik terecht gekomen op dit forum. Met de figuurlijke "open mond" heb ik de werkstukken en leuke/leerzame topics bekeken. Vandaar mijn aanmelding.

Mijn interesse voor houtbewerking en de daarbij behorende technieken is ontstaan door de verbouwing van ons (meer dan 100 jaar oude) huis en het zelf fabriceren van luidsprekers. Ik schaar mijzelf nog wel in de categorie onervaren, gezien de vele huzarenstukjes die rondzwerven op het forum hier.

Noemenswaardige projectjes van mijn hand in dit verband zijn een kledingkast voor mijn dochter en een eetkamertafel voor in de woonkamer. Ik heb een paar foto's bijgevoegd.

Voor de goede orde: de deuren van de kledingkast heb ik niet zelf gemaakt, dit zijn de originele "luiken" van de achterpui van ons huis die zo'n 50 jaar achter een dubbel wandje hebben gelegen.

Voor het tafelblad heb ik Amerikaans eiken gebruikt. Het zijn 3 delen van ca. 30 cm. breed en 35 mm. dik. Ik heb de delen niet zelf geschaafd, hier heb ik helaas de spullen niet voor. De poten heb ik op de kop getikt op marktplaats.nl.

Als ik in de toekomst interessante projecten heb, zal ik het ongetwijfeld laten zien. Tot die tijd hoop ik hier veel te kunnen leren en wellicht wat bij te kunnen dragen.

Groeten,

Marc

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Marc,

Welkom op het forum! Leuk dat je mee gaat doen. In zo'n oud huis zijn veel klussen te doen en is het volgens mij belangrijk om dat in stijl te doen en sfeer te behouden. Aan de foto's te zien heb je daar wel gevoel voor en is dat goed gelukt!

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Welkom Marc op ons forum. Ik vind de combinatie van de tafelpoten met het blad heel erg leuk. De stoel die er bij staat hebben wij ook, dat is ook een super ontwerp.

jaap
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Marc ook van hartelijk welkom! Bij het zien van dat tafelblad dacht ik toch een heel andere onderstel verwacht. Mooi gedaan maar niet in mijn persoonlijke smaak. Mijn verwachting bij zo'n robuust tafelbald had ik ook een robuustere onderstel verwacht. Maar ja dat maakt niet uit.

Je had het blad niet zelf geschaafd, hoe heb je het dan laten doen?
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hallo Marc, welkom op ons forum.
Zo te zien ben je geinfecteerd met het houtvirus, aan de tafel te zien, ook al heb je het blad laten schaven, ziet er puik uit.
Verbouwen van een zo'n oud huis is niet alleen leuk, tenminste als je de tijd ervoor neemt, maar ook goed voor je handvaardigheid.
Hoop nog veel werk van je te zien.
Groeten, Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
marc

welkom op dit mooie forum, elke week leer ik wel weer wat bij. fantastisch toch!!!

ben benieuwd naar je volgende project

rick
 

iMarc

Actieve deelnemer
31 aug 2009
30
0
Dank voor het "warme welkom"!

@zuma: ik heb de planken geschaafd gekocht bij Komu in Vlaardingen. Komu is een handel in 2e hands bouwmaterialen. Ze hadden een partijtje Amerikaans eiken planken. Deze hadden ze al geschaafd, waarschijnlijk om de verkoopbaarheid te verhogen. Niet iedereen heeft de gelegenheid om 30 cm planken te schaven. Ik had ook liever nog iets grovere poten gehad, maar deze kon ik niet vinden (voor een acceptabel bedrag); de poten die ik nu heb vond ik ook leuk. Ik blijf doorzoeken en als ik een keer tegen mooie dikke poten aanloop, heb ik zo een nieuw onderstel in elkaar. Het blad blijft!

Het hergebruik van oud hout vind ik het leukst; zo heb ik ook bij de Komu een restpartijtje hardhout (ik denk Azobe) gekocht. Het zag er niet uit (vies, groen, etc); na wat zaag en schaafwerk heb ik er een flinke plantenbak van gemaakt en het ziet er prachtig uit.

Zo'n oud huis houdt je inderdaad erg van de straat (wij zijn al 9 jaar bezig...). En als je gewoon je boerenverstand gebruikt, van alles naleest en opzoekt wordt je vanzelf een handige doe-het-zelver.

Groet,

Marc

Attached files
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Wat een prachtig tafelblad met een mooie tekening. ik zou bijna eiken weer mooi gaan vinden.
hoe heb je dit blad verlijmd?
 

iMarc

Actieve deelnemer
31 aug 2009
30
0
guido zei:
Wat een prachtig tafelblad met een mooie tekening. ik zou bijna eiken weer mooi gaan vinden.
hoe heb je dit blad verlijmd?


Ik heb de delen aan elkaar verlijmd met PU-lijm en gebruikmaking van diverse lamello's. Aan de onderkant nog een paar dwarslatten geschroefd. Dit eigenlijk niet gehinderd door enige kennis, maar het leek mij goed. Het blad is overigens afgewerkt met deze olie: http://www.meubelproducten.nl/showitem.php/70/Meubelolie_Vloerolie_Weisgrund
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
iMarc zei:
guido zei:
Wat een prachtig tafelblad met een mooie tekening. ik zou bijna eiken weer mooi gaan vinden.
hoe heb je dit blad verlijmd?


Ik heb de delen aan elkaar verlijmd met PU-lijm en gebruikmaking van diverse lamello's. Aan de onderkant nog een paar dwarslatten geschroefd. Dit eigenlijk niet gehinderd door enige kennis, maar het leek mij goed. Het blad is overigens afgewerkt met deze olie: http://www.meubelproducten.nl/showitem.php/70/Meubelolie_Vloerolie_Weisgrund
wat ik bedoelde te vragen was: hoe heb je het blad geklemd over die lengte? gewoon veel tangen en drukbalkjes? speciale opstelling?
 

iMarc

Actieve deelnemer
31 aug 2009
30
0
guido zei:
[wat ik bedoelde te vragen was: hoe heb je het blad geklemd over die lengte? gewoon veel tangen en drukbalkjes? speciale opstelling?

Oh, ik heb vijf grote lijmklemmen gebruikt.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Waarschijnjlijk door de lengte, breedte en dikte waren die planken behoorlijk aan het gewicht en zijn ze bij het verlijmen met vijf klemmen niet gaan bollen. Normaliter dien je bij het verlijmen idd drukbalken toe te passen om te voorkomen dat de planken door de kracht van de lijmklemmen gaan bollen. Verder dien je ook op de kromming van de nerven te letten op de kopse kanten. In principe leg je de krommingsreichting altijd om-en-om om te voorkomen dat het effect van bolling/kromtrekken door natuurlijke werking geminimaliseerd wordt. Maar met je dwarslatjes aan de onderzijde voorkom je ook al een boel. Intuitie is niet verkeerd, maar met kennis kan je wel wat slimmer te werk gaan.

In de VS zie je heel vaak dat men verlijmt met rechte kanten zonder verbindingspennen, domino's of lamello's. Ik zelf prefereer te verlijmen door de kanten te rechten met een trapezium verlijmfrees. Zo krijg je een groter lijmoppervlak en is de verbinding steviger. Ik pas dan ook nooit verbindingsstukken toe.
 

iMarc

Actieve deelnemer
31 aug 2009
30
0
@zuma: ik was niet helemaal volledig met mijn opmerking over de vijf lijmklemmen. Ik heb aan twee kanten balken geklemd om het blad recht te houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.