bouw speelhuisje

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Sinds vorig jaar ben ik bezig met de bouw van een speelhuisje voor mijn dochter, en, sinds twee weken, ook voor mijn zoon....:D
Waarom ik er al zo lang mee bezig ben?

Ik werk zelf in de bosbouw, zit op een harvester. Een machine die bomen omzaagt en gelijk in de gewenste lengtes zaagt.

P1030415 2.jpg

Sinds mijn plan om dus een speelhuisje te gaan maken heb ik een deal kunnen sluiten met een boswachter, kon voor een mooi prijsje wat lariks en douglas stammen kopen. Het waren mooie rechte stammen, beste kwaliteit, in lengtes van 3 en 5 meter. De Lariks ga ik gedeeltelijk gebruiken voor het speelhuisje en nog een nader te bouwen kapschuur. De douglas stammen wil ik nog gaan gebruiken voor wat tuinmeubelen.
Heb ze zelf met de machine omgezaagd en met de trekker naar huis gebracht.

DSC_0925.jpg

eenmaal thuis alles omgekiept, een enorme ravage. Onze dochter heeft alles goedgekeurd.
Daarna heb ik de buurman (hij heeft een kraan met een sorteergrijper) de stammen laten sorteren.
In totaal lag er nu 6 kuub hout thuis!

DSC_0955.jpg

Toen begon het zaagwerk, heb alle 3 meter lengtes (had ook nog 5 meter lengtes, die heb ik door een mobiele zagerij laten verzagen) zelf met de alaskan mill aan planken gezaagd. Ook heb ik nog enkele balken zelf gezaagd, waaronder 10*10, 10*5, 7*5.

Na al het zaagwerk heb ik het goed opgelat, latten om de 60 cm, bovenop een stapel tegels en toen de wind zijn werk laten doen.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Na dat het hout goed heeft gedroogd ben ik vorige week maar eens begonnen met de bouw.

De fundering bestaat uit dikke, eiken bomen. Ze stonden bij ons in het bos al een jaar of wat, al het spint hout was er al af. Het was nog een mooi gesleep om de stammen op de plek te krijgen, kon er namelijk niet met een machine bij komen. Dus elke stam is met de hand naar de plek gesleept...
ik heb een gat gegraven tot aan het gele zand, is mooi harde oergrond. Dus ideaal voor de stammen om op te rusten.

DSC_2444.jpg

Daarna heb ik in de eiken inkepingen gemaakt waar ik een geraamte van vuren balken op laat rusten. Die vuren balken had ik nog liggen, waren wel behoorlijk krom dus heb ze maar als fundering gebruikt. Heb ze wel eerst goed ingestreken met een beits.
P1070244.jpg

Toen was het tijd om met mijn nieuwe Rotex 150 alle vloerplanken glad te schuren. Wat een gigantische machine, in no time had ik van ruwe planken mooie gladde vloerplanken waar je rustig met de blote kont op kunt gaan zitten.. Heb ook alle planken met de frees iets afgerond.

P1070245.jpg

T was ook een mooi geprutje om de planken langs de stammen mooi te krijgen, maar ben zelf wel tevreden met het resultaat..

P1070252.jpg

En dan in eens een stapje verder, hier staat t huisje al zo goed als klaar... Heb 4 balken 10*10 gebruikt als hoeken voor t huisje, en twee lange eiken stammen als steunpilaar voor de veranda. Op de laatste foto kun je ook goed mijn kluskruiwagen zien, werd vroeger gebruikt voor de melkbussen, en nu is het mooi makkelijk om een bult gereedschap mee te nemen.

Ik ben nu aan het bedenken voor de dakbedekking. Ik was al begonnen met zelf eiken shingels maken, dat is wel mooi werk, maar daar gaat wel veel tijd in zitten. Dus denk dat ik het dak nu ook nog eerst ga potdekselen, en als ik eenmaal genoeg shingels heb gemaakt dan leg ik die er wel op.

P1070268.jpg

Al met al een mooie bezigheid, t is allemaal geen hoogstaande houtskelet bouw. Ik heb geen hoogstaande verbindingen gebruikt, dat komt met een ander project nog wel een keer. Heb ook geen bouwtekening gebruikt, had alles in mijn hoofd zitten, en paste gaandeweg de plannen steeds een beetje aan. Het mooiste aan dit project vind ik zelf dat ik met het hout bezig ben geweest van boom tot aan timmeren. Het geeft een gigantische kick als je ten eerste al die bomen mag omzagen, dan geeft het een kick als je met de alaskan mill de boom aan planken zaagt, dat je de knoesten/houtstrucuur tevoorschijn ziet komen. En als je dan na het drogen de planken gaat opschuren en je ziet dat mooie hout tevoorschijn komen, dat is echt gaaf.
En als je dochter dan in t speelhuisje zit met een grote grijns, ook al is hij nog niet klaar, dat geeft echt een super gevoel...
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Zo'n project zie je alleen bij Woodworking.nl Superproject Roeliepoelie.... das echt van begin tot het eind zelf gedaan, zelf de boom uit de grond halen en aan planken zagen...
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey gaaf man zo'n huisje
eerste keus hout erg gaaf om te zien
ik kijk erg uit naar de volgende foto's
mvg leroy
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Fantasierijk huisje! Daar gaan je kinderen veel plezier aan beleven en de bouwer natuurlijk ook.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
T huisje is inderdaad al enkele jaren gereed.:)
Word goed gebruik van gemaakt. Zal eens een foto maken van het eindresultaat..
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hierbij wat foto's.
Het deurtje is van padoek, kon ergens een goedkoop partijtje kopen...
Er zit aan 1 kant een ruitje, die is van polyester, kunnen er in ieder geval geen ongelukken gebeuren.
Het is dus een hele simpele constructie, van balkhout een frame gemaakt en daar alle larix planken tegen aan gepotdekselt.
Werkt perfect.
Wilde eerst het dak van eiken shingles leggen, had er al een beste bult gemaakt. Maar had er toch niet genoeg, plus er ging veel hout verloren met het maken van die shingles. Dus die gebruik ik dan maar voor een konijnenhok ofzo...

IMG_1402.jpg
IMG_1403.jpg
IMG_1404.jpg
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Oh Roelie ik heb hier een parti zelfgemaakt eiken dakleien ong. 20 m2 schat ik. Het is de rest wat over stat van het dak van mijn houthok. Als je belang heeft dan hoor ik. Ziet ong. zo uit.
DSCF3677_zpshzxmbop4.jpg

DSCF3156.jpgDSCF3156.jpgDSCF3156.jpgDSCF3156.jpg Oeps, te veel op dat ding geklikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.