Schaven. Hoe en wat ?

R.O.Y.

Nieuw lid
15 apr 2013
22
0
Ik ben net een beetje begonnen met hout bewerken. En wil een deur gaan afschaven maar er zijn verschillende schaven te koop maar welke schaaf is nu goed voor wat ? En wat voor type's zijn erin. Ik had bij stanley gekeken en hier zie ik iets van 5 verschillende. En kun je al het hout schaven ?

Kan iemand me hier mee helpen?

Mvg Roy
 

R.O.Y.

Nieuw lid
15 apr 2013
22
0
Bedankt. Ik had al een paar keer van alles op gezocht maar vond nooit de goede info maar had 1 topic gevonden maar de laptop viel uit. En vond hem niet meer maar heb hem weer gevonden. Bedankt.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als je die links bekeken hebt van "alles over schaven" is het leuk om eens te googelen naar "blood and gore Stanley planes". Daar heeft iemand ALLE Stanley typenummers gedocumenteerd. Heel leuk om eens door te lezen.

Je tweede vraag of je alle houtsoorten kunt schaven: Ja, dat kan, maar sommige zijn makkelijk zoals grenen, eiken, europees esdoorn, beuken. Andere soorten zijn erg warrig, zoals veel tropische houtsoorten of normale houtsoorten rond de knoesten, wat veel meer kunde vereist. En dan heb je houtsoorten die vol zitten met mineralen en daar moet je vaker gaan slijpen. Chris Schwarz had eens een blog over een onmogelijk plankje hout. Dat was een stuk grenen dat bij een vulkaanuitbarsting heel veel vulkaanstof opgenomen had. Zag er onschuldig uit, maar 1 streek maakte de beitel bot.

Ik zou ook geen MDF gaan schaven....
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik ben net een beetje begonnen met hout bewerken. En wil een deur gaan afschaven maar er zijn verschillende schaven te koop maar welke schaaf is nu goed voor wat ? En wat voor type's zijn erin. Ik had bij stanley gekeken en hier zie ik iets van 5 verschillende. En kun je al het hout schaven ?

Kan iemand me hier mee helpen?

Mvg Roy

Een Stanley No. 5 of No.6 zijn mooie handschaven hier voor.

Stanley N0. 5
Kleine voorloper,
om ruw hout te voorbereiden op de reischaaf, slijphoek 35 graden, iets bol geslepen.
Word ook gebruikt als grote bankschaaf maar dan met een kleinere ingestelde schaafmond en geslepen op 25 graden.
Ook geschikt als schaaf voor de futselplank.
Bestaat ook in een breedere versie de: 5 1/2
Schaafbreedte: 50 mm
schaaflengte: 355


Stanley N0. 6
Voorloper,
Om ruw hout te voorbereiden op de reischaaf,
Slijphoek 35 graden, iets bol geslepen.
Word ook gebruikt als kleine reischaaf, maar dan met een kleinere ingestelde schaafmond en vlakker geslepen op 25 graden.
Schaaf breedte: 60 mm
Schaaf lengte: 460 mm
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Welke schaaf voor welk gebruik, en de Nederlandse benamingen.
En beknopt overzicht van de meest gebruikte schaven.

Stanley No. 3
zoetschaaf, glad opschaven voor behandeling voor bv olie of lak.
Schaafbreedte: 44 mm
schaaflengte 240 mm
slijphoek 25 graden.


Stanley No. 4
Bankschaaf, grote zoetschaaf
schaaf voor algemeen gebruik.
Bestaat ook in een bredere versie de: 4 1/2
Schaafbreedte: 50 mm
schaaflengte 245 mm
Slijphoek 25 graden.


Stanley N0. 5
Kleine voorloper,
om ruw hout te voorbereiden op de reischaaf, slijphoek 35 graden, iets bol geslepen.
Word ook gebruikt als grote bankschaaf maar dan met een kleinere schaafmond en geslepen op 25 graden.
Ook geschikt als schaaf voor de futselplank.
Bestaat ook in een breedere versie de: 5 1/2
Schaafbreedte: 50 mm
schaaflengte: 355


Stanley N0. 6
Voorloper,
Om ruw hout te voorbereiden op de reischaaf,
Slijphoek 35 graden, iets bol geslepen.
Word ook gebruikt als kleine reischaaf, maar dan vlakker geslepen op 25 graden.
Schaaf breedte: 60 mm
Schaaf lengte: 460 mm


Stanley N0. 7
kleine reischaaf,
vlakken en kantrechten van kleinere stukken hout.
slijphoek 30 graden, zachthout, 35 graden voor hardhout.
Schaaf breedte: 60 mm
schaaf lengte: 560 mm


Stanley N0. 8
reischaaf,
vlakken en kantrechten van lange hout lengtes.
slijphoek 30 graden zachthout, 35 graden voor hardhout.
Schaaf breedte:
schaaf lengte:


Stanley N0. 9 1/2
Zoetschaaf/kopshoutschaaf,
voor de fijne nabewerking.
Schaaf breedte: 40 mm
schaaf lengte: 160 mm


Stanley No. 60 1/2
Zoetschaaf/kopshoutschaaf
Min of meer het zelfde type als de 9 1/2 maar dan met in een lagere hoek.
Schaaf breedte: 40 mm
schaaf lengte: 160 mm

Stanley No. 62
kopshoutschaaf,
Kleine voorloper met lage schaafhoek,
Eigenlijk een N0. 5 met een andere hoek in het schaafbed, de schaafbeitel ligt er platter in.
Oorspronkelijk gemaakt als No. 64 om kops hout van slagers hakblokken te vlakken.
Deed pas later de intrede in de houtbewerking als No. 62.
Schaaf breedte: 50 mm
schaaf lengte: 355 mm
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Naar aanleiding van dit topic heb ik ook besloten een schaaf erbij te kopen, de 5 lijkt mij zeer geschikt. Alleen worden deze met gladde of een geribbelde zool aangeboden. Kan iemand mij het verschil vertellen? Ik zal vooral deuren arm schaven en wat grotere stukken hout recht willen schaven.

Ps: het is niet mijn bedoeling om het topic te kapen, maar voor zo'n kleine vraag wilde ik geen nieuw topic openen...
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Het nadeel van een geribde zool is dat het vol met scherpe kanten is, als zoetschaaf zou het daarom geen aanrader zijn.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Toch nagekeken, Paul Sellers beschrijft zijn vooroordeel tegen geribde zolen als volgt:
...The corrugated sole was produced in Bailey pattern planes for a period with the intention of reducing the surface area of the sole to further reduce the friction of the plane on the surface being planed. Indeed it does do that, but it also damages corners and edges of wood when you start to plane angles such as chamfers or form bullnoses to things such as box lids, window sills and stair treads. ... Anyway, corrugated soles grab shavings, especially super-thin ones that cling to the grooves of corrugated soles. Even flat soled planes do this. The problem inherent to corrugated soles is the grab and mush up in the grooves and on subsequent forward thrusts, damage the surface you are supposed to be smoothing.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Mijn eigen ervaring is dat je met een geribbelde zool sneller over het hout glijd.
Een voordeel bij vers/vochtig hout, of als je snel wil afnemen.

Een nadeel daarvan is dat als ik gericht (sturend?) wil schaven, bv een zijkant haaks maken of een schuine kant maken (bossingpaneel), ik door de mindere grip (of weerstand) de schaaf moeilijker kan sturen.
Hij glijd wat meer alle kanten op.
Een gladde zool heeft wat meer grip waardoor het sturen wat beter gaat.

Groeten, Raymond
 

TAP

Nieuw lid
21 jun 2013
21
0
zuid-overijssel
Ik heb de afgelopen weken ook mijn eerste schaaf stappen gezet. Om nu niet nóg een schaaftopic te beginnen zet ik mijn ervaring en vraag hier maar neer.

Ik heb op marktplaats een Stanley 4C gekocht, direct geprobeerd natuurlijk, maar het resultaat was allerbelabberdst. Het was hout-mishandeling wat ik ermee kon. Ik had al een set van 4 waterstenen met grit 240/800 en 2000/5000 voor mijn keukenmessen, dus daarmee eerst maar eens de holle slijpmachinevouw (met kleine steen geslepen blijkbaar) eruit geslepen met de 240 en daarna met de fijnere korrels steeds gladder geslepen. Dat ging al beter. Met wat prutsen met de schaafinstellingen, nog wat meer slijpen en oefenen, begon het op schaven te lijken. Ik ergerde me echter nog aan het feit dat de beitel niet zo scherp was als op diverse video's wordt getoond. Niks geen scheren en papier snijden. Ik kon ook zien dat de vouw niet helemaal recht was omdat ik met de hand een hoek probeerde aan te houden, wat dus maar tot op zekere hoogte lukte.

Ik moest toch wat spullen hebben bij baptist en kon de verleiding niet weerstaan de veritas slijphulp te kopen. Daarmee heb ik het afgelopen weekeind de beitel vlak en scherp gekregen, een tweede vouwtje is een fluitje van een cent. En het resultaat was zeker scherper dan ik ooit voor elkaar had gekregen.

Ik snapte echter nog steeds niet hoe ik de beitel goed recht in de schaaf kon krijgen: na het vastdrukken kon ik hem niet meer corrigeren. Ik snapte dus niet hoe dat hendeltje aan de bovenkant nu moest werken, ik kon doen wat ik wilde en er gebeurde niets. Het bleek dat het rondje onderaan het hendeltje niet in de sleuf op de beitel viel. De beitel hing er net boven op het nokje dat de hoogte bepaalt met het wieltje. Nokje iets kleiner geveild, het randje van het gat in de beitel iets gerond en toen lag de beitel platter en het richtmechanisme werkt weer.

Lang verhaal kort: Met een scherpe recht-liggende beitel gaat het schaven heel behoorlijk. Alleen: ik blijf tobben met randsporen. Het mes is nu zo recht dat je er niet met goed fatsoen een brede plank mee kunt schaven.

Ik snap dat ik de beitel daarvoor rond moet maken, maar dat gaat nu juist niet zo makkelijk met een slijphulp. Ik heb een plastic plaatje van een millimeter aan de zijkant op de steen gelegd om één zijde van de rol van de slijphulp op te tillen. Daarmee kan ik wel iets van een ronding krijgen maar het is wel tobben hoor. Ik heb nog geen voldoende ronding bereikt ermee.

Hoe doen jullie dat? Een ronde beitel slijpen met een veritas slijphulp voor een constante hoek?
Waarschijnlijk moet ik dus binnenkort de tweede beitel ook maar aanschaffen: één rechte en één convexe. Zo'n stanley beitel is met 12.50 nog een keer te betalen, maar ik merkte al dat ik voor elke keer schaven toch even moet slijpen. Blijft zo'n Lee-Nielsen bijtel veel langer scherp? Hij is wel flink aan de prijs. 50 euro voor een plaatje staal met een scherp randje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.