Bosch Kolomboor, zou het wat zijn?

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Nu ik al die mooie werkplekken van jullie zie begin ik steeds meer een kolomboor te missen.
Ook omdat ik gisteren door een blokje eiken recht naar beneden moest boren en dat gewoon bijna niet te doen is uit het handje :)

Echter mijn werkplaats is 3m x 1m80 dus echt piepklein. Zo'n grote kolomboor machine gaat gewoon niet passen. Fein heeft wel een kleinere.... maar ja. Ik ben bang dat die net zo scheef boort als ik uit het handje.

Maar ik zie dat Bosch (een groene, normaal sla ik dat over) best een mooie machine op de markt heeft gezet:

tafelboor-kolomboor-bosch-pbd-40-38842.jpg


Inclusief laser, dieptemeting in 0,1mm op een display, LED verlichting, traploos instelbaar toerental en twee versnellingen.

710 Watt en maximaal 2500 rpm


Als jullie niet zo'n mooie kolomboor kwijt konden, zou jullie deze overwegen?
Of zoals we in Rotterdam zeggen, Zou het wat wezen?

Ik wil er ook die Forstner boren mee gaan gebruiken
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Heb je een goede handboor? Dan zou je ook zo'n standaard (wel een goede) kunnen overwegen waar je handboor in past. Persoonlijk ben ik namelijk van mening dat je als je voor een kolomboor gaat je meteen voor een wat groter/zwaarder model moet gaan, anders kan je je de moeite wel besparen.
 

tuoh

Oud hout
De perfecte machine voor een modelbouwer, voor houtbewerking gaat het ding wat tekortschieten vrees ik. Een machine die maar 90mm op en neer kan boven een vaste tafel is heel beperkend voor het iets grotere werk. Bij dikkere werkstukken is er al snel geen plaats meer voor de boor.

Of je nu een kolomboor van dit type plaatst of een grotere standaardmachine gaat qua voetprint niet veel uitmaken. Daar moet je het niet voor laten.
De klassieke kolomboormachines hebben altijd een beweegbare tafel (op en neer) of de boorkolom kan op en neer. Dit geeft een heel andere machine qua maximum prestaties.

Ps: voor een paar euro's meer heb je bij Hammer een radiaalboormachine met quasi onbegrensde mogelijkheden.

Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
De machine kan zelf nog een stuk omhoog maar je bevestigd inderdaad waar ik bang voor ben.

Ik ga eens zoeken op internet naar de Hammer, klinkt interessant!
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
mee eens. Deze is voor houtbewerking behoorlijk beperkend.

Zelf heb ik in de werkplaats een Quantum B16 staan, erg tevreden van! qua prijs vergelijkbaar met deze bosch, maar stukken meer mogelijkheden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik weet niet hoe de ervaring is van anderen, maar ik zou toch voor voldoende vermogen gaan. Mijn contimac is op zich wel een goede machine, maar 1/3 pk is veel te weinig. Zelfs die 400 watt zou ik nu passeren. Een fatsoenlijke handboormachine heeft toch al snel 700 watt.
 
Laatst bewerkt:

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Dan zou je in de problemen kom met die forstner boren als je een beetje grote diameter pakt?

Komt nog een hoop bij kijken merk ik alweer, als je gewoon mooi recht wil boren :D
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Inderdaad. De mijne loopt onmiddellijk vast als hij een klein beetje moet werken. Ik was laatst bij iemand die een oude machine had staat. Poelie zonder beschermkap, maar lekker krachtige motor. Ik zou nu uitkijken naar zo een oudje. Wel eentje die nog nauwkeurig is
 

WR1944

Oud hout
Ik heb een goedkope Chinese tafelboormachine gekocht.
http://www.homedepot.com/p/Ryobi-10-in-Drill-Press-DP102L/100490179
Mijn overweging was dat de boor het meeste werk moest doen. De boormachine had alleen de basisfuncties nodig en moest niet bij licht gebruik de geest geven. Daar ben ik niet in bedrogen. De laser is een minimaal beetje naast het center en de diepteverstelling is een beetje vreemd maar voor de rest functioneert het naar behoren. Het schijnt dat Ryobi, alleen import voor de USA van Home Depot, ook in Europa verkrijgbaar is. Het is geen Festool kwaliteit maar zeker niet slecht.
 
Laatst bewerkt:

jolahola

Nieuw lid
4 mrt 2013
1
0
Een beetje tegengas:
Ik heb zo'n groene bosch, en ben er zeer tevreden over. Boort recht, precies, en heeft kracht genoeg voor wat ik er mee aan moet. Daarmee kan ik niet oordelen over grote diktes doorboren (maar is daar niet vooral lengte van het boor zelf bepalend?). De 8 cm die de boor op en neer kan bewegen is de begrenzing tussen boven- en onderaanslag. Je kan die echter bijregelen zonder je geklemd stuk te verplaatsen, dus in principe kan je (mits een voldoende lang boor) in verschillende fases grotere dieptes boren.
Ik zou wel uitkijken om ze goedkoper te krijgen: bij ons (Zuid-West-vlaanderen) was er vorigjaar een aktie in een DHZ-zaak waarbij je de BTW in korting kreeg (ongeveer 17% korting op de prijs BTW-in). Daardoor heb ik slecht 280€ betaald. Dat geld vind ik deze machine zeker waard, en het is toch nog zo'n 120€ verschil met bovengenoemde machines.
NB. indien mogelijk ga ik ook voor de blauwe bosch, maar voor sporadisch gebruikte machines kijk ik vooral naar verhouding prijs-kwaliteit, en in dit geval kwam deze machine er goed uit.
Groeten
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda

Kantelen is 1 optie maar waar wordt een radiaalboormachine dan specifiek voor gebruikt? Ben in de markt voor een kolomboor maar zou graag meer willen weten over de radiaalboormachine. Bij de specificaties staat; 'max. zaagbreedte 420 mm'. Wat moet ik me daar bij inbeelden?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Als ik het goed heb kan een radiaalboormachine ook van voor naar achter bewegen. Een gewone kolomboor heeft gewoon een vaste afstand tussen boor en kolom, maar bij een radiaalboormachine kan je dus niet alleen de kop ronddraaien en 90° kantelen, maar ook naar de kolom toe en ervan weg verplaatsen.
 

WR1944

Oud hout
Een radiaalarmboormachine wordt in de metaal ook gebruikt maar met de CNC-machinerie sterft dat langzaam uit. Het voordeel (in de metaal althans) is dat je een meestal zwaar voorwerp vast kan zetten en door het in- en uitdraaien van de arm tesamen met het draaien van de kolom het hele vlak kan bestrijken zonder je werkstuk te herpositioneren. Maar dan praten we wel over armen in de 1 tot 2 meter klasse.;-)
http://www.werktuigen.nl/ads/details/87407/stanko-2m-55.html

Bij de houttoepassing is de machine veel kleiner en ook de werkstukken zijn meestal met de hand te positioneren. Bij de getoonde uitvoering kan je de arm verstellen maar moet je bij elke verstelling alles uitlijnen om mooi haaks te blijven. Het enige voordeel is de grotere uitlading (afstand boor tot kolom) maar verder zie ik weinig voordelen t.o.v. een normale kolomboormachine. De constructie dient vrij stijf te zijn om de arm/kolom combinatie niet te vervormen bij maximale uitlading. En de gangbare Chinese kwaliteit kennende vraag ik me af of daar voldoende aandacht aan is besteed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.