Hout zagen tijdens Oldtomershow Oosterwolde

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik zal hier wat foto,s plaatsen die ik gemaakt heb tijdens een Oldtimershow in Oosterwolde.
Het gaat specifiek om foto,s van een zaagmachine uit begin 1900.
Het hout wat gezaagd wordt is gewaterd eiken wat voor een Botter uit Elburg bestemd is.
Verder gewaterd Ceder wat voor een schuur gebruikt gaat worden.
Ik zal hier steeds wat foto,s bijplaatsen.

IMGP8653.jpg
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Het slijpen van de zaag, gewoon met de haakse slijper.

IMGP8914.jpg

Een stuk met de kettingzaag afzagen waar een bepaalde bocht in zit.

IMGP8928.jpg
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik zal de bijlage,s opnieuw plaatsen.
Er komen trouwens nog meer foto,s.
Moderne trekkers hebben deze aandrijfpoelie niet.
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Veel trekkers hebben wel een aftak-as, die vaak met een aparte bak aangedreven wordt. Die aftak-as wordt gebruikt om een scala aan landbouw machines aan te drijven, zoals maaiers, hooiers of pompen voor gewasberegening. In principe kan daar ook een zagerij door aangedreven worden, hoewel dat in de praktijk niet vaak meer zal gebeuren, maar, in de jaren tachtig, heb ik in Achterveld een brandhoutzaag gezien die aangedreven werd door een trekker. De gemiddelde Nederlandse boer weet inventief om te springen met de mogelijkheden van zijn trekker. Het zijn ook geweldige dingen, pure kracht op wielen :p

Groet, Rob.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Veel trekkers hebben wel een aftak-as, die vaak met een aparte bak aangedreven wordt. Die aftak-as wordt gebruikt om een scala aan landbouw machines aan te drijven, zoals maaiers, hooiers of pompen voor gewasberegening. In principe kan daar ook een zagerij door aangedreven worden, hoewel dat in de praktijk niet vaak meer zal gebeuren, maar, in de jaren tachtig, heb ik in Achterveld een brandhoutzaag gezien die aangedreven werd door een trekker. De gemiddelde Nederlandse boer weet inventief om te springen met de mogelijkheden van zijn trekker. Het zijn ook geweldige dingen, pure kracht op wielen :p

Net als een UNIMOG - UNIversell MOtorGerät...
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
[/QUOTE=henkverhaar;72384]Net als een UNIMOG - UNIversell MOtorGerät...[/QUOTE]

Owww yeah.... Daar ga ik spontaan van grommen, zeker van de oudere modellen, die van voor 74, nog te repareren met ijzerdraad, kauwgom en een goed in de hand liggende kei. En als we het er toch over hebben, in dezelfde categorie vallen voor mij de simpele Landrover van voor 70 EN, de topper, de Toyota Landcruiser van voor 73. Dat waren wagens die echt nog deden wat in de folder stond.

Mooi hoor.....
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Stond er wat in die folders dan?

;-)

Hahaha, ik heb ooit voor een bedrijf een mooie tweedehands landcruiser gekocht, in '78. De verkoper (inderdaad, met snor, zonnebril en Rotterdams accent) zei: Joh, vergeet alles wat in dat foldertje staat. Het gaat er om dat je der mee kan blubberen en dat kannie! Klopte ook, kniehoge blubber en we reden er vrolijk in en uit!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.