Werkbank

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Beste mensen, ik heb weer wat advies nodig.

Ik heb het plan om een werkbank te maken en ik zit nu te dubben over de constructie van het werkblad.

Het blad wordt opgebouwd uit 12 of 13 50x100 douglas balken. Die balken moeten onderling verlijmd worden, en daar zit het probleem. Ik heb wat twijfels over mijn jongleervermogen als het gaat om een dik dozijn ruim 2-meter lange, met lijm ingesmeerde en daardoor glibberige balken. Ik ga ze ongetwijfeld uiteindelijk wel op hun plek krijgen maar als ik kijk naar de open tijd van de normale houtlijmen dan breekt het koude zweet me uit. In de standaard 8 tot 10 minuten gaat me dat dus nooit op tijd lukken.

Wat ik dus eigenlijk zoek is een houtlijm met een (veel) langere open tijd. Ik denk aan iets als een half uur, liever zelfs een heel uur.

Het plan is als volgt:
- lijmklemmen verzamelen
- keertje droog oefenen
- alle afspraken voor de rest van de dag afzeggen, vloer leeg, lijmklemmen klaarleggen
- telefoon uit, kopje thee, een keer diep ademhalen
- 1e balk op z'n plek
- nog een keer diep ademhalen
- kookwekker instellen op 3/4 van de open tijd (ik zeg maar wat)
- lijm aanbrengen
- volgende balk
- lijm aanbrengen
- volgende balk
- herhalen tot de wekker gaat of de balken op zijn

Daarna zou ik nog genoeg tijd moeten hebben om de boel goed recht te meppen en vast te klemmen; als blijkt dat er balken over zijn: volgende sessie plannen.

Heeft dit plan enige kans van slagen, en welke lijm zou ik daarbij het beste kunnen gebruiken?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Je kan ook balkje voor balkje doen en tussen de balkjes door de lijm een uurtje laten drogen. Trek er een weekend voor uit. Als je dit in twee series tegelijk doet en tenslotte de beide halve werkbladen aan elkaar lijmt, gaat het best snel.

Voordeel: geen stress.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Een andere tip als je wil dat je lijm niet uitdroogt voordat je de delen hebt kunnen samenpersen is om de delen eerst nat te maken en dan de lijm erop. Zo win je enkele minuten open standtijd.
Gewone witte D2 houtlijm is hiervoor goed, al denk ik dat je met PU lijm wat meer open stand tijd hebt en je kan zien wanneer het tijd is om te klemmen zodra de lijm begint te schuimen.
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik zou het blag gewoon verlijmen in 2 etappes. Dan heb je meer dan genoeg tijd, anders is het ook aan te raden om hulp erbij te zoeken.Iemand kan je bv de balkjes en lijmklemmen aangeven.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb binnenkort hetzelfde probleem. En ik heb er natuurlijk al over nagedacht. Ik gebruik voor m'n reguliere lijmwerk Titebond III dat een langere open tijd heeft. Dat geeft sowieso al wat rust in de tent. Verder ga ik de balken (2x4 oftewel 40 x 90 mm), toevallig ook Douglas fir, per twee samenlijmen. Dan na het drogen worden elke twee paren weer samengelijmd. Enzovoorts. Ik heb tijd genoeg. Ik ga wel de grootst mogelijke verpakking aanschaffen want het zal een aardig slok lijm kosten. Het blad ga ik niet vast aan het onderstel schroeven. Ik maak klampen aan de onderkant van het blad waarmee ik het fixeer tussen de poten. Door het eigen gewicht zal het blad weinig doen als het op de uiteinden belast gaat worden.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Bedankt voor jullie input, als ik het allemaal even op mijn manier mag interpreteren: gewoon beginnen, rustig aan, geen stress, niet teveel hooi op je vork, dan komt het allemaal goed. :)

Intussen heb ik niet stilgezeten.
Allereerst heb ik het hout voor het werkblad uitgezocht en grof op maat gezaagd. Dat schoot in het begin niet echt op dus nu toch maar eens door de zure appel heen gebeten en mijn 30-jaar oude Sandvik de tanden gepoetst. Gewapend met een zaagvijl van Zweihaak en geïnspireerd door een filmpje van Caspar ben ik stevig op de zaag losgegaan en ik moet zeggen: het was een succes. Wat zaagt zo'n versgeslepen zaag lekker! :D
Snel de balken op een paar schragen gelegd en even zitten genieten.
foto1.jpg
Nu de zaag nog warm was gelijk maar het materiaal voor de poten en de voor- en achterliggers op grof maat.
foto2.jpg
Vervolgens de te lijmen oppervlakken glad afgewerkt. Dat was even zweten. Maar het feit dat dit het eerste keer was dat ik mijn eigen werkbank gebruikte maakte veel goed. En wat ik niet had verwacht: zelfs zo'n partij losliggende balken op een paar wiebelende schragen is veel en veel stabieler dan mijn oerdegelijke workmate.
Een ander leerpuntje: tijdens zo'n klus krijg je door hoe belangrijk een scherpe schaaf is. Ik heb twee maal tussendoor de beitel even langs een stukje belgische brok moeten halen. Op een bepaald moment schaaft het niet lekker meer, je neemt bijna geen hout meer af, tenzij je de beitel een stuk dieper zet waarna je direkt dikke spaanders weghaalt. Geen idee of dat normaal is of dat het wijst op een verkeerde schaaftechniek of een verkeerde slijptechniek, maar eigenlijk vond ik het geen probleem. na een half uur schaven is het geen straf om de schaaf uit elkaar te moeten halen en even iets anders te gaan doen.
foto3.jpg
Daarna nog maar een keer het blad uitgelegd en even zitten genieten. Mijn grootste lijmklemmen tevoorschijn gehaald om te zien of de naden een beetje dicht te drukken waren. Alles bij elkaar ziet het er niet slecht uit, hier en daar blijft het nog wat kieren en zal er nog wat bijgewerkt moeten worden. Nou ja, ik weet intussen hoe dat werkt, het gaat helemaal goed komen.
foto4.jpg
Iedere hobbyist is op een bepaald moment het schaven zat, dus tenslotte even iets anders:
Het hout voor de poten en de liggers maar weer tevoorschijn gehaald om te zien hoe dat combineert met het blad.
foto6.jpg
Aan te weinig gewicht zal het in ieder geval niet liggen. Ik krijg met de minuut meer respect voor dat afgetrapte stelletje schragen. :cool:
 

WR1944

Oud hout
@Ad, ik maak eerst het onderstel af, dan heb ik een goede, stabiele ondergrond om het werkblad te maken. En ik heb geleerd dat scherp gereedschap beter en plezieriger werkt dan bot. Ik geniet alleen al van het geluid van een scherpe snede door het hout.
Ik heb het hout voor het blad nog niet ingeslagen omdat ik die stapel niet rond wil laten slingeren. Ik ben niet zo'n fanatieke opruimer dus ik heb relatief meer ruimte dan een netter ingesteld persoon. ;-)
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
@Creatief_Met_Hout: inderdaad, dat wordt mijn werkhok. Als deze werkbank een keer moet verhuizen is het waarschijnlijk het handigst het huis erom af te breken, de bank op een dieplader te hijsen en het huis daarna weer op te bouwen. :)

@WR1944: Ik had eigenlijk twee redenen om met het blad te beginnen. In de eerste plaats weet ik nog niet precies hoe diep het blad precies gaat worden. Ligt een beetje aan hoeveel ik van de balken moet schaven om ze mooi aansluitend te krijgen. In de tweede plaats was het hout dat ik had heel verschillend van kwaliteit. Ik ben begonnen met de mooiste lange stukken uit de stapel te halen en grof op maat te zagen. En toen ik dat eenmaal had gedaan lag het hout klaar en was het vanzelfsprekend om ze even op een paar schragen te leggen om te zien hoe het ging worden. En daar aangekomen merkte ik dat dit op zich al een heel stabiele werkbank vormde. Dus ben ik gewoon maar doorgegaan.

Op het moment ben ik bezig de planken kiervrij aan elkaar te laten aansluiten. Dat valt allemaal nog niet mee. Als het niet helemaal lekker aansluit bent je snel geneigd om aan de onderkant van de balk iets weg te halen. Het resultaat daarvan is dat de bovenkant wel lekker strak is, maar dat dieper in het blad de balken onderling toch niet goed aansluiten. Mijn probleem is dat ik op het moment redelijk recht kan schaven of redelijk haaks, maar nog niet beide tegelijk. :p

Wat ik nu ga proberen is de balken twee aan twee in te klemmen en dan glad te schaven. Op die manier is haaks minder belangrijk.
 

WR1944

Oud hout
Zoals al eerder gezegd wil ik eerst een stabiele ondergrond hebben als ik het blad ga bewerken. Dat blad wordt opgebouwd uit 2x4's (40x90) die staand naast elkaar gaan komen. Dat worden dus 21 of 22 balkjes. Omdat ik aan metritus lijdt (een dwangmatig werken volgens metrische maatvoering) ga ik enkele balkjes een ietsje smaller maken om op de uiteindelijke breedte van 800 mm te komen. Die balkjes ga ik twee aan twee samenlijmen en zo verder tot alles één geheel is. Voor de kopse kanten van het blad moet ik nog een geschikte methode vinden om er een balkje tegen aan te bevestigen. Ik neig naar een doorlopende zwaluwstaart en een bevestiging in het midden. Sleufgaten vind ik minder fraai ogen.
Als de lijm eenmaal gedroogd is ga ik de onderkant vlakken. Het grove werk met een electrische schaaf en da afwerking met de hand. Dan zet ik er klampen op zodat het blad tussen de poten past en kant meer op kan. Dan komt de bovenkant aan de beurt. Omdat ik niet verwacht dat het douglas fir mooi strak recht is zal er wel wat geschaafd moeten worden. Ook de afgeronde hoeken van het hout moeten er af geschaafd worden. Ik schat dat van de krappe 90 mm er netto 80 overblijven.
Tot zover de plannen. Nu de praktijk.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Mag ik weer even wat advies vragen?

Ik ben bezig met het onderstel en nu zoek ik een goede manier om de voor- en achterligger vast te zetten.
De boel tijdelijk in elkaar geschoven ziet er zo uit: (dit zijn dus de poten die nu op het werkblad staan. Uiteindelijk komen ze eronder)

plaatje1.jpg

De poten zijn opgebouwd uit 3 balken 5x10 (ongeveer), de ligger eveneens. De middelste balk van de ligger is langer dan de twee buitenste en steekt door een gat dat is gevormd door een onderbreking in de middelste balk van de poot.

plaatje2.jpg

Zoals ik het nu zie zijn er drie manieren om de boel mooi vast te zetten.
1 - met toogpennen en daarna het uitstekende deel afzagen
2 - het uitstekende deel glad afzagen en wiggen in de uiteinden slaan

wedged_through_mortise_tenon_joint.jpg
3 - een wig door het uitstekende deel van de pen

keyed_tenon_and_mortise_joint.jpg

Wat is in dit geval de beste oplossing?

Ik voel het meeste voor oplossing 3. Lekker simpel en de tafel blijft demontabel. Niet helemaal onbelangrijk als je weet dat mijn werkplaats een voormalige slaapkamer op de bovenste verdieping is. Een nadeel is mogelijk een ietwat oubollige Oisterwijk-uitstraling. Maar dat is persoonlijk en komt waarschijnlijk door een overdosis Oisterwijk in mijn jeugd.

De pen is ongeveer 4,5cm dik, ik wil een wig van 12mm dikte van boven naar beneden door de pen steken. Ik moet dus 4 schuine gaten in de lengte van de pen hakken. Een flinke klus, maar niet onmogelijk (famous last words). Om de boel goed strak te kunnen trekken denk ik dat ik het gat in de pen ongeveer een centimeter in de poot laat doorlopen. Maar dat lijkt me verder niet kritisch.

Zijn er nog dingen waar ik speciaal rekening mee moet houden?
 

WR1944

Oud hout
Als je die kleine wiggen gebruikt weet je zeker dat je grof geweld moet gebruiken als je de werkbank moet demonteren. Bij de verticale wig bestaat het theoretische probleem dat door temperatuur/vochtigheidsveranderingen er speling kan ontstaan. Je zal waarschijnlijk zo nu en dan de wiggen een tikje moeten geven. En het is ook een aardige klus om die gaten verticaal in de balk te maken. Dan zou ik voor de toogpennen gaan. Dat heb ik zelf ook gedaan met m'n werkbank en het zit muurvast. En het aanbrengen is relatief simpel. Je kan dan het uitstekende deel van de balk laten zitten. Mocht je nostalgische gevoelens krijgen dan kan je de wig er alsnog in maken.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Een andere optie is nog om de wig horizontaal te maken, zoals in dit topic.
Heel interessant. Dat topic heb ik blijkbaar gemist.
Ik ga dit eerst even goed bestuderen.
Dat schuin zetten van de poten ga ik ook even bekijken. Op het moment is alles nog mogelijk maar daarmee wordt de bank nog weer een stukje lager...
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Is je blad ondertussen al samengelijmd?
Ik heb anders nog een tip: je kan ook (op de laatste balk na uiteraard) de balken aan mekaar schroeven met lijm ertussen.
Als je eerst alles netjes voorboort en dan stuk voor stuk lijmt en schroeft, is je blad in een handomdraai af.
Wanneer je om praktische redenen niet wilt dat er schroeven ergens in je werkblad zitten (ik denk aan gaten voor 'benchdogs' of bankhaak) kan je ook balk per balk doen, wachten tot het droog is (ondertussen kan je uiteraard iets anders doen ;-)), schroeven er weer uit en de volgende balk eraan.

Je zit dan wel midden in je werkblad met schroefgaten, maar ik vermoed dat je daar geen last mee krijgt ;-)
De laatste balk zou ik dan wel zonder schroeven doen, maar het lijkt me dat je dan open tijd genoeg krijgt.
Op deze manier lijmde ik wel es balken aan mekaar, waar het toch niet uitmaakt.

Mocht je toch alles ineens willen lijmen heb ik nog een kleine tip voor je:
Als je alle balken met de in te lijmen vlakken naar boven legt, en netjes tegen mekaar, kan je er met een verfrol de lijm op smeren.
Zo spaar je al heel wat (open) tijd uit.

Succes ermee!
Steven
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Het blad is klaar. Nou ja, klaar, het is gelijmd en de bovenkant is enigzins vlak gemaakt. Uiteindelijk heb ik de balken 1 voor 1 aan elkaar gelijmd, gebruikmakend van iedere lijmklem die ik kon vinden. Het was nogal koppig hout...

Dat idee van die horizontale wig ga ik verder uitzoeken. Intussen heb ik snel even uit wat afvalhout een vijfde poot in elkaar gelijmd, dat zou morgen droog moeten zijn. De constructie van die poot is gelijk aan de overige (afgezien van de lengte), dus ik kan op mijn gemak en zonder dingen te beschadigen kijken hoe dit gaat werken. Ook even een wigje uit weer een ander stukje afvalhout gezaagd. Andre had het over 5° tot 8° dus 6,5 leek me wel geschikt. Dat moet natuurlijk heeel precies :rolleyes: dus mijn japanse friemelzaagje gepakt. Dat zaagje is absoluut niet geschikt voor schulpen maar het alternatief was mijn 6 TPI beest van een schulpzaag, en dat is natuurlijk lang niet precies genoeg.
Na een half uur emmeren een wigje uit het hout weten te forceren. Even nameten, hmm, bijna goed, nog snel even met de schaaf erlangs...

Inderdaad, als ik de boel toch op maat ga schaven had ik ook net zo goed de grote schulpzaag kunnen pakken, dan had ik nu voor drie jaar wiggen op voorraad gehad. Dat onthouden we voor de volgende werkbank.
Maar goed, zover ben ik nu. de oefenpoot zit in de lijmklem, de wig is klaar, morgenavond kijken of ik een schuine zijde in het nu nog rechte gat kan krijgen en of ik er dan een balk in vast kan zetten.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
De manier van lijm opbrengen kan veel tijd besparen, voor zulke verlijmingen, zoe ik doen als volgt:
Neem een latex saus bakje, giet daar flink wat witte houtlijm in, en gebruik een lakroller en een verfbeugel, eventueel kun je de lijm 3% verdunnen met water. (eerst verdunnen in een potje, dan in het bakje gieten)
Een vacht rollertje gebruiken kan ook, maar dan heb je meer lijm uitloop tijdens het persen.
Waarmee je de delen insmeert, dit kun je op die manier erg snel doen.

Met de pot/bus aanbrengen, uitsmeren, kost je te veel tijd.

http://www.verfwebwinkel.nl/goudhaantje-vilt-lakroller.html

http://www.verfwebwinkel.nl/verfbak-tbv-18-cm-roller.html
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Mijn oom had vroeger een lijmverdeler (rolletje met voorraadvaatje ).
Dat werkte prima.
Hij gebruikte dit bij fineren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.