bestaand schroefgat wegwerken met prop, hoe boor ik een groot gat?

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik heb het probeem dat ik een aantal schroefgaten van +/- 4-5 mm wil wegwerken met een prop.
Probleem is dat ik dus het bestaande gat heel netjes moet opboren tot 6, 8 of 10 mm.
Wat is daarvoor de beste methode?
Ik heb het geprobeerd met een gewone metaalspiraalboor, maar dat levert geen echt net gat op, terwijl
een houtspiraalboor geen steun heeft voor de centreerpunt.
Hoe zouden jullie dat doen?
Kan ik beter zo'n speciale gecombineerde boor kopen die een gat voor schroef en prop in 1 keer boort?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Met een forstnerboor op de kolomboor, hoogste snelheid. Als het niet onder de boor past, zet dan de hele machine op je werkstuk en boor door het gat in de bodemplaat heen. Neem een scherpe boor, wet hem indien nodig. Werkt goed, hoewel het nog niet zo perfect is als een "vers" gat.

Het gaat het best met flink wat overmaat, dus als je een bestaand gat hebt van 6mm, ga er dan met 12mm overheen. Succes.

Groet, Rob.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Als je geen kolomboor hebt, of de weg te werken gaten in bv het plafond zitten, een stuk hout gebruiken als geleider voor je boor. In het stuk hout met de te gebruiken boor een gat boren en dan het stuk hout klemmen/ vast stempelen op het werkstuk. Wel eerst even proberen op een proefstuk.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik heb het probeem dat ik een aantal schroefgaten van +/- 4-5 mm wil wegwerken met een prop.
Probleem is dat ik dus het bestaande gat heel netjes moet opboren tot 6, 8 of 10 mm.
Wat is daarvoor de beste methode?
Ik heb het geprobeerd met een gewone metaalspiraalboor, maar dat levert geen echt net gat op, terwijl
een houtspiraalboor geen steun heeft voor de centreerpunt.
Hoe zouden jullie dat doen?
Kan ik beter zo'n speciale gecombineerde boor kopen die een gat voor schroef en prop in 1 keer boort?

Waar zitten die schroefgaten in?
Stuk hout
Kast
Plankje
Plavond
Tafel

Foto's kunnen soms heel handig zijn.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Bedankt voor alle reacties!

De gaten zitten in multiplex schotten in mijn bootje, dus kan ik alleen gebruik maken van een accuboormachine.
Ik zal eens proberen hoe het gaat met een hulpblokje met een gat en anders eerst gaatjes vullen met epoxylijm.
Groeten,
Duncan
 

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
dat multiplex......is dat vlak?

dan kun je ook je bovenfrees erop zetten en met een houtfreesje erin en een rond gat frezen, dan krijg je een perfect rond gat waar je een prop in kunt verlijmen.

is dat een idee?
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
dat multiplex......is dat vlak?

dan kun je ook je bovenfrees erop zetten en met een houtfreesje erin en een rond gat frezen, dan krijg je een perfect rond gat waar je een prop in kunt verlijmen.

is dat een idee?

Ik vind dit een heel goed idee. Voor die gaten waar ik met de bovenfrees bijkant is dit de beste oplossing.
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Eerst het grote gat gedeeltelijk boren, in dat gat eventueel een kleiner gat voor de schroef boren of direct de schroef erin.
Kan zo prima worden afgewerkt.
Simpel en doelmatig. Succes
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik vind dit een heel goed idee. Voor die gaten waar ik met de bovenfrees bijkant is dit de beste oplossing.

Dan zou ik hem wel klemmen of op een of andere manier vast zetten, iets bewegen en je hebt een ovaal gat, of flinke uitschieter.

Is een goed scherpe vlinderboor niet makkelijker?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.