Scheepsramen van teak

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Een paar weken geleden kocht ik de INCA 250 lintzaag die Pieter (O'Peaty) te koop had staan, niet wetende dat ik zo snel tegen een project aanliep waarbij ik die kan gebruiken.

Door het Zeekadetkorps in Waalwijk is mij gevraagd een paar (teak)houten raampjes te maken voor hun stuurhut. Teak hadden ze al, er is een oude deur gedemonteerd. De vorige scheepsramen zijn kuis verrot, en ook gedeeltelijk niet meer aanwezig als referentie. En, zoals het hoort op een schip, er is niets recht. Ik ga dus van ieder raam 4 zijden maken in overmaat, en een en ander ter plaatse op maat maken en afmonteren.

De teakhouten delen die ik heb gekregen om te bewerken zijn te dik. Ik wil daarvan dus eerst planken van de juiste dikte zagen. Daarna die planken op de juiste breedte zagen. Daarvoor wordt de lintzaag ingezet.

Daarna met de 'freestafel' (een plank met 3 gaten, een voor de spindel en twee voor de bevestigingsschroeven) een profiel frezen voor de ramen, en van de reststukken meteen glaslatten maken.

De hoekverbindingen wil ik maken met de Domino, met sipo domino's, 6mm. 2 domino's per hoek. De bedoeling is de niet haakse hoeken te realiseren door de betreffende stijl onder dezelfde hoek af te zagen. Het raamprofiel wordt dan van de doorgaande stijl afgefreesd en in verstek gemaakt t.o.v. het profiel van de afgekorte lijst.

Ik wil eerst een hoekverbinding op proef maken uit wat restjes vuren, om de technieken te testen. Voortgang wil ik in dit draadje bijhouden, met foto's.

Om te beginnen heb ik drie vragen:
1. Wat voor lint kan ik het beste gebruiken in de lintzaag om teak te schulpen?
2. Als ik een hoekverbinding maak, zet ik dan de horizontale stijl tegen de zijkant van de verticale stijl, of laat ik de horizontale stijl doorlopen en zet ik de verticale stijl daar bovenop?
3. Kan ik teak met gewone watervaste houtlijm verlijmen?

Alvast bedankt voor het lezen tot zover,

MVG, Karel
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Dat gaat een mooi klusje worden zo te lezen, Teak is ondanks wat minpuntjes een plezante houtsoort om te verwerken.

Een scherp lint is een vereiste:D Maar zonder gekheid, een lint geschikt voor het schulpen is een pré, niet teveel tanden per inch, zo kan het zaagsel makkelijk weg, maar bij jouw toepassing is dit niet kritisch. Heb je geen lint voor het schulpen gebruik dan gewoon datgene met de minste tanden erop, het zagen gaat dan iets trager verlopen, maar het gaat wel lukken.
Ideaal zijn de zaaglinten van "Tuffsaws" die gaan als een mes door de boter. Hou er ook rekening mee dat Teak net zoals andere tropische houtsoorten soms harde mineraal-insluitingen bevat, dat is niet fijn voor snijgereedschap, je gereedschap kan veel sneller stomp worden. Bot gereedschap veroorzaakt op zijn beurt dan weer de nodige brandsporen op het hout:mad:

Onderregel laten doorlopen, bovenregel tussen de stijlen, dat is de geëigende manier van werken.

Teak is perfect te lijmen met D4 lijm, heel vettige delen eerst ontvetten.

Scheve (raam)openingen kan je perfect opmeten om nadien een werktekening van te maken thuis. Meet langs links en rechts de juiste hoogte, meet onder en boven de juiste breedte, en meet de beide diagonalen, meer heb je niet nodig om een scheve situatie foutloos op papier te krijgen. Hoe meer werk je thuis al kan doen hoe beter, terplaatse staan klooien moet je zoveel mogelijk proberen vermijden. Dat kost tijd en ergernis, en meestal komt het de kwaliteit niet ten goede.
Al wat ik maak voor aan boord word in het atelier gedaan, meestal is één een ander wel op te meten, de onmogelijke situaties dupliceer ik met een mal ( dat gebeurt dan wel terplaatse natuurlijk)

Het grote voordeel van juiste werktekeningen is dat bijvoorbeeld de verbindingen perfect passend gemaakt worden in het atelier met alle gereedschappen binnen handbereik.


Succes met de klus,


André
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Hallo André, kun je mij uitleggen waarom de onderregel moet dóórlopen, en niet tussen de stijlen zit, zoals de bovenregel? Er zal wel een goede reden voor zijn, iets met inwatering van de stijlen misschien? Dank voor je uitleg...groet, Bri
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Dat gaat een mooi klusje worden zo te lezen, Teak is ondanks wat minpuntjes een plezante houtsoort om te verwerken.


Scheve (raam)openingen kan je perfect opmeten om nadien een werktekening van te maken thuis. Meet langs links en rechts de juiste hoogte, meet onder en boven de juiste breedte, en meet de beide diagonalen, meer heb je niet nodig om een scheve situatie foutloos op papier te krijgen. Hoe meer werk je thuis al kan doen hoe beter, terplaatse staan klooien moet je zoveel mogelijk proberen vermijden. Dat kost tijd en ergernis, en meestal komt het de kwaliteit niet ten goede.
Al wat ik maak voor aan boord word in het atelier gedaan, meestal is één een ander wel op te meten, de onmogelijke situaties dupliceer ik met een mal ( dat gebeurt dan wel terplaatse natuurlijk)

Het grote voordeel van juiste werktekeningen is dat bijvoorbeeld de verbindingen perfect passend gemaakt worden in het atelier met alle gereedschappen binnen handbereik.


Succes met de klus,


André

Dat is interresant, als je op de manier die jij beschrijft de maten opgenomen hebt, hoe krijg je die dan weer op een uitslag uitgetekend. Met behulp van een passer waarmee je de lijnen uitzet of zo? Of werkt dit alleen als er 1 haakse hoek aan een opening zit?
Is het niet makkelijker om met een grote zweihaak de schuintes direct op een stuk plaat oid te zetten?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Teken onderkant. Teken uit de rechterpunt met een passer de hoogte rechts (cirkelboogje in de goede buurt) en de diagonaal naar links (cirkelboogje). Teken uit de linkerpunt de hoogte links (cirkelboogje) en de diagonaal naar rechts (cirkelboogje). Linksboven en rechtsboven snijden telkens twee cirkelbogen, de snijpunten zijn de hoekpunten van je raam. Verbind die met een lineaal.
 

tuoh

Oud hout
@ArtHarg, ik kan het niet beter uitleggen, thanks:D


@ bjorn, als je alle relevante afmetingen kan opmeten moet je enkel meter en potlood meeslepen, hoe minder poespas hoe beter.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Machtig mooi die omschrijvingen over hoe je het kan opmeten. Mis je een maatje of heb je net een mm te veel sta je weer te martelen. Zou hardboard nemen en ter plaatse een 1:1 mal uitzagen. Passen en dan nummeren welke het is.
Mocht de omtrek zo bochelig zijn en niet één lijn kan je nog kiezen voor 9 mm materiaal. Dan kan je thuis in de werkplaats een raam maken met overspil. Daarna de mal op het raam plaatsen en dan met een frees met geleider de contouren volgen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wow....wat is dit forum toch een machtig mooie plek !! Er komt iemand met een project en diverse vragen, deze worden bijna direct opgepikt en beantwoord ....Gaaf toch ?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Bedankt voor de uitleg, zal het zeker onthouden, kan van pas komen. Alleen valt het niet altijd mee om de diagonalen zuiver te meten, vooral niet als je iets moet maken wat terug ligt. Een duimstok kun je dan niet goed uitklappen en met een rolband kun je niet in de hoek komen.
Ben het met JPAJS eens dat je met een mal meer zekerheid hebt, je kunt immers direct passen. Een uitslag moet je toch maken. In dergelijke situaties heb ik ook wel eens een mal gemaakt door latten aan elkaar te schroeven in de opening, een schuine lat erin om alles op de plek te houden.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Diagonalen zuiver meten kan met twee metalen linealen. Tegen elkaar houden, schuin in de dag houden en uitschuiven tot in de tegenover liggende hoeken, vervolgens opmeten of aflezen.

Groet, Rob.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
André, ArtHarg, om te beginnen hartelijk dank voor jullie snelle reactie. Het forum voelt meteen weer als een warm bad, ook al ben ik door omstandigheden bijna 2 jaar niet 'langs' geweest.

Scheve (raam)openingen kan je perfect opmeten om nadien een werktekening van te maken thuis. Meet langs links en rechts de juiste hoogte, meet onder en boven de juiste breedte, en meet de beide diagonalen, meer heb je niet nodig om een scheve situatie foutloos op papier te krijgen. Hoe meer werk je thuis al kan doen hoe beter, terplaatse staan klooien moet je zoveel mogelijk proberen vermijden. Dat kost tijd en ergernis, en meestal komt het de kwaliteit niet ten goede.
Al wat ik maak voor aan boord word in het atelier gedaan, meestal is één een ander wel op te meten, de onmogelijke situaties dupliceer ik met een mal ( dat gebeurt dan wel terplaatse natuurlijk)


Teken onderkant. Teken uit de rechterpunt met een passer de hoogte rechts (cirkelboogje in de goede buurt) en de diagonaal naar links (cirkelboogje). Teken uit de linkerpunt de hoogte links (cirkelboogje) en de diagonaal naar rechts (cirkelboogje). Linksboven en rechtsboven snijden telkens twee cirkelbogen, de snijpunten zijn de hoekpunten van je raam. Verbind die met een lineaal.

tja, als hadden geweest is, is hebben te laat ;- Ik ben al wezen meten.

We hadden een plaatje triplex dat bijna goed in de opening paste, het was hier en daar een paar mm. te klein. er was, toen ik er was, geen materiaal voorhanden om een plaatje op maat te maken. Nog eens meten kost me weer 2 uur rijden en een uurtje meten/mal maken. Dat moet dan ook nog worden afgestemd met een sleutelhouder. Komt nog een complicatie bij, het ene raam komt niet tegen een plat vlak, het is ook nog iets scheluw. Dat betekent een 3D mal maken, en dat gaat me boven de pet. Het andere raam is wel haaks, in 3 dimensies.

Toen ik de badkamer in mijn eigen schip bekleedde met trespa maakte ik van wasmachineverpakkingen mallen. Die werden dan ook iets te klein, ik niette de mal op het frame en schreef rondom op hoeveel mm. erbij moesten komen. Mal op trespa, extra mm's markeren en daarna met de lineaal en cirkelzaag uitzagen. Werkte perfect. Maar, zoals gezegd, mm. bijschrijven op het plaatje dat bijna paste was niet voldoende om dat het raampje ook nog iets scheluw moet worden.

Later zag in een verhaal over het intimmeren van een zelfgebouwde sleper. Wat deed die scheepstimmerman? In het midden van waar een paneel moest komen schroefde hij een plaatje multiplex. Vervolgens nam hij net zoveel schuin afgezaagde latten als er hoeken kwamen in het paneel, stak een schuine hoek tegen de rand en schroefde de lat met twee schroeven op het plaatje. Als ergens een boog moest komen dan kwam er een extra lat boven in de boog. Plaatje mp losschroeven, en de 'mal' op het materiaal leggen. Punten overnemen, een boog met een strooklat aftekenen en klaar om te zagen. Hetzelfde principe als een trapspin.

Dus als het klaar is stapel ik een paar systainers in de auto, rijdt erheen en doe de laatste zaagsneden + dominoverbindingen ter plaatse. Niet omdat ik niet naar het advies wil luisteren, maar omdat me praktisch geen andere mogelijkheid rest.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.