mechanische eigenschappen essen

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo allen,

essenhout is heeft een aantal specifieke mechanische eigenschappen. Het is bijvoorbeeld , naar mijn ervaring, een beter hout voor beitelstelen dan beuk. Maar hoe dik moet een es nu zijn bij het kappen opdat het hout geschikt zou zijn om er stelen van te maken? Is er veel verschil tussen het spinthout en kernhout voor dit doeleinde? Is er veel verschil tussen vrijstaande bomen en bomen die in een bos staan? Kortom, van welke boom zijn er bijtel en/of hamerstelen stelen te maken?

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

tuoh

Oud hout
Essen word al vanouds gebruikt voor allerhande gereedschapsstelen en turntoestellen, andere geschikte soorten zijn Hickory en Robinia, om er een paar te noemen.

Essen is een ringporige houtsoort, waarbij het hout maar gaat verkernen rond de leeftijd van 60jaar, kernhout is makkelijk herkenbaar, het kleurt dan namelijk bruin. Het sterkste, of taaiste hout word geleverd door bomen met redelijk brede groeiringen ( 2,5 tot 4mm) Snel gegroeide bomen met wijde groeiringen leveren het taaiste hout. Hier is het percentage vezelweefsel veel hoger dan bij de traag gegroeide exemplaren met smalle groeiringen.

Tussen het bruine kernhout en het witte vroeghout is er geen verschil in sterkte, integendeel zelfs, voor gereedschapsstelen geeft men de voorkeur aan het witte vroeghout.

De standplaats van de bomen is in die zin belangrijk, het moet een plaats zijn die snel groeiende bomen voortbrengt. Kan een bos zijn, maar ook ergens in een tuin, als de grond maar geschikt is.

De inlandse Es, (België en Nederland) is de leverancier bij uitstek voor stelen allerhande. Poolse en Slavonische Es is over het algemeen brosser van structuur. Nu is het meestal deze variant die je bij de houthandelaar gaat aantreffen. Dit hout is namelijk mooi gelijkmatig van kleur en structuur, perfect voor fineer en meubelbouw, minder geschikt voor klussen waar de taaiheid juist prioritair is.

Maar meestal vind je na wat zoekwerk wel ergens Inlands Essen:D


Mvg,


André
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Dank jullie voor de reacties.

Touh, bedoel je hetzelfde als spinthout met de term vroeghout? uit de context meen ik dat te begrijpen? Ik ken de term eerder als voorjaarshout

De boom groeide hier, er zijn korte segmenten gezaagd, deze werden in kleinere stukken gekloven ( beitelheften met reserve in lengte en dikte) , ontschorst. Vers en nog nat. Ik veronderstel dat het inlandse es is. De boom was ongeveer 20 jaar oud en heeft hele brede ringen.

Is dit geschikt , na het drogen, voor beitelstelen? En hamerstelen?

groeten ,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

tuoh

Oud hout
Inderdaad, bij gebrek aan een betere term, spint of vroeghout, heeft hier een andere definitie dan bij Eik bijvoorbeeld. Daar is het verschil in kleur, in eigenschappen, etc. beduidend anders dan het aanwezige kernhout.

Niks van dit alles bij Essen, hier is het "spint" zeker evenwaardig aan het later gevormde kernhout, en op sommige vlakken zelfs superieur aan het verkernde hout.

Het hout dat je liggen hebt is na droging zeker geschikt voor allerlei stelen, geen enkel probleem.

Mvg,

André
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
heel hartelijk dank Tuoh,

ik heb nu antwoorden op al mijn vragen.
En het resultaat valt reuze goed mee. Ik ben erg blij met die hele kruiwagen vol gekloven materiaal, waar ik enkele uren aan bezig ben geweest, en waarvan ik nu zeker weet dat het bruikbaar is.

groeten,
ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.