Futselplank en schaaf

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik durf het bijna niet te zeggen, en krijg nu iedereen op mijn nek denk ik, maar die hoek is niet haaks. :confused:

Maar wel haaks geschaafd, denk dat met het zetten van de veerklem je verbinding iets is verschoven. In filmpje op 4:38

chrome 2013-05-02 04-41-51-81- 01.jpg
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mischien is die hoek wel fries haaks?
Zo'n futselplank lijkt mij ook wel een nuttig stukje gereedschap trouwens, ik voel een eindeloze zoektocht, en wikken en wegen sessie aankomen.
Eerst maar eens kijken of ik het slijpen van mn schaafbeitels onder de knie kan krijgen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Zweihaak je hebt gelijk de binnenhoek is niet haaks, de buitenhoek wel. Had een een overgebleven hand geschaafde opleg lijst gepakt en verzuimd om te controleren of de binnen en buiten lijnen parallel liepen (de zelfde breedte) dit was dus niet het geval.
Doordat je bij de futselplank de buitenlijnen als referentie gebruikt zijn deze maatgevend in je eind resultaat.
Het verstek zat overigens keurig dicht. Mijn bedoeling was om snel even te laten zien hoe snel en nauwkeurig je met een futselplank kunt werken aan de bank maar het materiaal moet wel op breedte cq dikte zijn (parallel dus)
Het laten zien van de verbinding is wat lastig als je geen cameraman hebt en moet gokken of je het geheel goed voor de lens houd,. daarom ook even een verstekklem aangebracht

Roeland
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Nou Roeland, je hebt mij in ieder geval op een idee gebracht, als er weer wat tijd is te verspijkeren, en als ik het slijpen bij zweihaak zonder bloedvergieten doorsta, meubel ik ook zo'n handige jigg in elkaar.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Zweihaak je hebt gelijk de binnenhoek is niet haaks, de buitenhoek wel. Had een een overgebleven hand geschaafde opleg lijst gepakt en verzuimd om te controleren of de binnen en buiten lijnen parallel liepen (de zelfde breedte) dit was dus niet het geval.
Doordat je bij de futselplank de buitenlijnen als referentie gebruikt zijn deze maatgevend in je eind resultaat.
Het verstek zat overigens keurig dicht. Mijn bedoeling was om snel even te laten zien hoe snel en nauwkeurig je met een futselplank kunt werken aan de bank maar het materiaal moet wel op breedte cq dikte zijn (parallel dus)
Het laten zien van de verbinding is wat lastig als je geen cameraman hebt en moet gokken of je het geheel goed voor de lens houd,. daarom ook even een verstekklem aangebracht

Roeland

Ja was goed bedoeld van me, niet om je af te zeiken, maar het viel me op, heb nog al een grote monitor :)
Futselplanken zijn erg handig, en ja het gaat om het idee, om te laten zien hoe het werkt. Mooie schaven heb je.
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
@ Roeland: Wat voor blokschaaf gebruik je daar eigenlijk?

En ff offtopic: is dat een Omega Speedmaster om je pols? :rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.