Accu of boormachine in zijn geheel vervangen.

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ik zit met een dilemma. De accu van de Bosch accuboor/schroefmachine is overleden.
Nu kan ik voor 45 euro een nieuwe accu aanschaffen, maar ook een geheel nieuwe machine voor ongeveer 200 euro. Duurder hoeft niet want ik draai er vooral schroeven mee in.
De Bosch is 14 jaar oud en werkte altijd correct. De knop wil nog wel eens uit de 1 stand springen, maar daar valt mee te leven.
Wat zouden jullie doen?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
14 jaar oud.... nieuwe kopen.... koop en Li-ion accu model en je weet niet wat je overkomt, lange accuduur , veel kracht.... de techniek is heel wat vooruit gegaan. Een leuke protool compact voor weinig geld (relatief) is nu een leuke optie als je kwaliteit zoekt.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
nieuwe kopen met li-ion,
de Nicad accu's zijn slecht voor het milieu, hebben een memory effect, worden snel ouder, je weet niet hoe oud je nieuwe Nicad accu al is.
Met Li-ion kan meer stroom leveren, heb je dus een groter koppel, heb je minder gewicht.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
2e hands kwaliteit merk kopen is beter dan 200e neerleggen voor een schroevendraaier;)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Na 14 jaar zou ik maar voor vervanging gaan, je mag er dan wel van uitgaan dat de machine op is. Misschien is er een leuke deal te sluiten voor een protool nu het merk gaat verdwijnen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik zou zeker een nieuwe kopen. De vraag is of er nog onderdelen voor te krijgen zijn als er iets kapot gaat. Fabrikanten zijn wettelijk verplicht een x aantal jaren onderdelen te kunnen leveren. Maar dat zal een jaar of 5 tot 8 zijn. Met een accuboor zou ik beslist niet voor een tweehands machine gaan maar voor een nieuwe. Je weet nooit hoe de accu's zijn en de echte reden waarom de machine weggedaan word zal niet gauw bekend zijn. Dat de machine bij de oude eigenaar niet of niet meer voldoet is duidelijk maar waarom? De meeste accu's hebben een beperkte levensduur/aantal keren dat deze opgeladen kunnen worden. Mijn ervaring is dat bij frequent gebruik e.e.a. na drie jaar duidelijk minder wordt. Bij l-ion speelt dit minder maar hoeveel keren die daadwerkelijk opgeladen kunnen worden is mij (nog) niet bekend.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Koop je elke drie jaar een nieuwe machiene a 200 euro?. Bijna 70 euro per jaar. Een nieuwe accu kost 45 euro. Na 9 maand speel je dus quite. (Ik begrijp dat je de machiene alleen voor...., dus al die voordelen van een nieuwe machine wegen voor jou niet zo zwaar lijkt het)

(Als je graag gewoon een nieuwe machiene wilt wordt het heel anders natuurlijk :). Of ... een accu kopen en voor 155 een ander leuk speeltje.)


mvg
Klaas
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Volgens mij is het in dit geval 200/14=14,30 per jaar. Dan het je 2 nieuwe accus, dus vergelijkbaar met 90 euro investeren in een 14 jaar oude machine. Moet die machine dus nog minimaal 6 jaar meegaan om het enigszins vergelijkbaar te krijgen.
Ik zou echt nooit gaan investeren in een machine van die leeftijd met gebreken tenzij ik echt het geld niet had voor een nieuwe machine. Maar goed, dat moet ieder voor zich weten natuurlijk...
 

WR1944

Oud hout
Dat oud en gebruikt niet automatisch versleten hoeft te zijn bewijst een Makita accuboormachine uit ongeveer 1988. De buitenkant van de machine vertoonde sporen van een zwaar leven, beide accu's waren na 15 jaar helemaal op maar er was geen achteruitgang van de technische kwaliteiten te bespeuren. Ik heb er een accu bijgekocht en hij boorde weer als nieuw. Als de lader ook op 120V/60Hz had kunnen werken had ik hem ook nog meegenomen naar de USA. Nu heb ik een vriend er blij mee kunnen maken.
 
ben het met wr1944 eens
heb zelf ook nog een aantal van die oude makita's(met lange accu) en die werken nog steeds!
ben echter wel overgestapt op de nieuwe makita:p
vorige week een tweede erbij gekocht voor nog geen 160 euro
2 lithium accu's met snellader
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Volgens mij is het in dit geval 200/14=14,30 per jaar. Dan het je 2 nieuwe accus, dus vergelijkbaar met 90 euro investeren in een 14 jaar oude machine. Moet die machine dus nog minimaal 6 jaar meegaan om het enigszins vergelijkbaar te krijgen.
Ik zou echt nooit gaan investeren in een machine van die leeftijd met gebreken tenzij ik echt het geld niet had voor een nieuwe machine. Maar goed, dat moet ieder voor zich weten natuurlijk...
Ik betwijfel of de gemiddelde prijs van kwaliteits accu's 45 euro is. Bij festool moet je er volgens mij een 1 voorzetten. Maar dit is niet wat ik bedoel. Ten eerste is de techniek elke drie jaar heel erg verbetert zodat je technisch een lichtere en sterkere machine krijgt. Verder wil ik alleen maar zeggen dat de capaciteit van de accu's en levensduur niet gelijk is aan de technische levensduur van de machine's. Ook is het geven van een cadeau aan jezelf een keer in de drie jaar gerechtvaardigd.(vaker mag ook)
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Ik zou nieuwe cellen in het accupack zetten, als dat mogelijk is. Kijk eens op ebay (.de), daar vindt je ergveel aanbod voor vervangende accu's Sanyo en panasonic is top. Hou het wel bij dezelfde soort cellen.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Voor de prijs van een nieuwe accu zou ik het ook snel weten: switchen naar een nieuwe met Lithium-Ion batterijen. Al was het maar omdat een lithium-ion accu enkele weken later nog netjes opgeladen is als je hem niet gebruikt hebt, waar een NiCad of NiMh op een 6-maanden tijd zijn volledige lading verliest door gewoon in de kast te liggen.

Als je hem niet zo heel vaak gebruikt spendeer je met een NiCad of NiMh dus meer tijd aan wachten tot hij opgeladen is dan aan feitelijk gebruik, een probleem dat je met de nieuwe machines nooit hebt.

Zelf heb ik een groene Bosch PSR-18 Li-2. Heeft me toen geloof ik €180 gekost, is nu een jaar of 4 oud en ik ben er nog altijd SUPERtevreden van.
Gisteren nog heb ik er 2 acculadingen doorheen gehaald. De hele voormiddag aan de slag, 's middags was hij leeg en heb ik hem terug ingestoken, en tegen een uur of 4 weer uit de lader geplukt en tot 21h verder gedaan vooraleer hij terug leeg was.
In zijn totaliteit toch minimaal 150-175 schroeven per lading gezet, zonder voorboren en in vrij stevig hout.

Nu heb je hem nieuw voor €150: http://www.redcoon.nl/B193993-Bosch-PSR-18-LI-2-2010_Boor-schroefmachines-Li-Ion
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Dat oud en gebruikt niet automatisch versleten hoeft te zijn bewijst een Makita accuboormachine uit ongeveer 1988. De buitenkant van de machine vertoonde sporen van een zwaar leven, beide accu's waren na 15 jaar helemaal op maar er was geen achteruitgang van de technische kwaliteiten te bespeuren. Ik heb er een accu bijgekocht en hij boorde weer als nieuw. Als de lader ook op 120V/60Hz had kunnen werken had ik hem ook nog meegenomen naar de USA. Nu heb ik een vriend er blij mee kunnen maken.

Ben het helemaal met je eens maar ik denk dat je ook wel kan stellen dat dat model van makita een van de beste accutollen ooit zijn. als je even na gaat dat je inderdaad zon 15 jaar met een accu doet qua levensduur dan en tegenwoordig redt je dat al niet meer met een lithium ion accu. ook niet van festool of een dergelijk merk en inderdaad zie je ook in de bouw nog veel mensen met zon tol vooral mensen die er een beetje zuinig op zijn .-) bijv keukenzetters elektriciens en sommige timmermannen.

Maar even on topic ik weet niet wat voor accutol je nu hebt en hoe vaak je hem gebruikt maar ik zou persoonlijk toch overwegen om voor nieuw te gaan. Bijvoorbeeld ook om zoals gezegd je niet weet of er nog onderdelen te koop zijn. Want dan heb je straks nieuwe accu's en dat breekt er een tandwieletje of iets dergelijks. Maar goed die keus is aan je zelf
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.