Wat te doen met restjes?

WR1944

Oud hout
Iedere houtbewerker moet dit probleem hebben, de overschotten van noeste arbeid. Na elk project heb je allerlei stukken hout over. Dat kunnen kleine en grote stukken hout, MDF, multiplex of wat dan ook zijn. Het meest is zonde om weg te gooien maar waar leg je de grens. Bijna alles is nog wel eens handig om te hebben om als ondergrond bij het boren te dienen of om een gaatje te vullen.
Ik ben begonnen met twee grote kartonnen dozen waar ik de naar mijn mening bruikbare stukken in gooide. En bruikbaar was naar mijn idee alles dat groter was dan een luciferdoosje. Maar die dozen waren in snel tempo aan het overstromen. Ik ben nu de laatste hoek van m'n keldertje aan het uitruimen om er een timmermanswerkbank te plaatsen. En nu kom ik die dozen met restjes tegen. Naar m'n bescheiden mening moet ik de lat voor de selectie wat hoger leggen al gaat dat me wel een beetje aan het hart.
Hoe lossen jullie dit probleem op om niet op een gegeven moment kniediep in de houtresten te staan?
 

WR1944

Oud hout
Dat is op zich zelf een aardig idee maar zo groot is m'n productie nu ook weer niet. Ik heb geen constante opbouw van restjes. Het verzamelt zich onregelmatig in de loop van maanden tot een jaar. Dan loos ik wat maar het groeit iets sneller dan ik kan en/of wil lozen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Opstoken in een kacheltje? Ik had dat in Nederland ook, de restjes gingen mee naar de houtkachel in de kamer, maar de mooiere stukken legde ik dan weer op de schoorsteenmantel en in sommige gevallen gingen ze weer terug naar de werkplaats. Ik vind het altijd wel een beetje zonde om mooi hout, al zijn het maar kleine stukjes, op te stoken. Die boom heeft zo zijn best gedaan denk ik dan en wat jaren nodig heeft om zo te worden is in een paar minuten tot as vergaan. Ik zag gister een heel klein restaurantje met allerlei kleine meubeltjes uit restje hout, ook pootjes etc als een mozaik in en aan elkaar geplakt en gespijkerd. Ik zal er nog een keer langs gaan met de camera.

jaap
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Heel herkenbaar WR1944,

Dit doe ik ook maar gelukkig nog zonder ruimte probleem omdat mijn productie veel minder is dan die van jou.:D
Ik sorteer ze in meerdere kleine dozen op houtsoort en vorm die ik nu vervang door doorzichtige plastic bakken.
De smalle langere ronde en vierkante stukken bewaar ik in stukken pvc buizen met een grote diameter.

Mvg.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik herken mijzelf in Jaap's verhaal. Dan heb je eindelijk eaa klaarliggen om in de vuurkorf te gooien....dan bedenk je je toch weer en gaat de 1/2 bak weer mee naar de werkplaats ....hahaha....
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Haha, ook hier wordt het scenario herkend! Ik stop mijn brandhout altijd in bananendozen, die zijn makkelijk te stapelen en handig om binnen te brengen.
Het gebeurt echt geregeld dat ik er nog stukjes hout uithaal, dan zie ik zo voor me wat daar allemaal nog van kan worden gemaakt.

Ik maak regelmatig een serie sleutelhangers, zo kan ik alvast m'n latjes overschotten opgebruiken, voor de rest valt altijd wel iets te bedenken.
Houtsoorten zoals Wengé worden heel zuinig bewaard, die vind ik heel mooi om een detail aan te brengen op een werkstuk.

Heb ondertussen ook wel al enkele dozen vol restjes;-).

Groeten,
Steven
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Zit nog vooral in de bouwfase in het huis, dus heb vooral veel plaatmateriaal, 2x3tjes en rachels enzo.

Zolang ik met een klus bezig ben, blijven reststukken op een stapeltje liggen. Als de klus klaar is, gaat alles wat kleiner is dan pakweg een A3tje (en scheve stukken) de kliko in, of als het massief, ongeschilderd hout is, op de stapel brandhout. Ik gebruik lege plastic zakken van 25kg zand en grind hiervoor.

Soms is het goed om niet teveel ruimte te hebben (of in mijn geval geen werkplaats), want dan bewaar je alleen de stukken die je ook echt gaat gebruiken, niet die je kan gebruiken ;)
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
ik heb een krat onder mijn werkbank staan waar ik alle stukjes ingooi voor in de open haard, maar ik moet bekennen dat ik er ook weer veel uithaal, om te gebruiken. ook heb ik een grotere bak waar hout in zit waar de kinderen mee kunnen timmeren, ook daar haal ik wel het een en ander uit terug......

Cas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.