Aanschaf Tormel T3

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Beste,

Al een tijdje niet actief geweest hier ivm. drukte.
NA het opruimen van de hele werkplaats een nieuwe machine aangeschaft.

Een Scheppach NSM-200 oftewel tiger 2000s, wat een drama machine, mijn werkplaats heeft alleen maar scheppach machines dus vandaar de keuze.
De machine is erg slecht, de stenen wankelen als een gek net als een slag in een fietsband.



Leverancier opgebeld en met bijbetaling een Tormek T3 aangeschaf alleen nog niet binnen.

Bij baptist vlakbank hulpstuk maar besteld alvast.
Maar wat zijn jullie ervaringen met de Tormek T3, ik vind alleen veel informatie over de T7.
Wat mij zorgen baart en wat Herman Buitelaar waar ik de machine besteld heb niet verteld heeft is dat de T3 ook een kunstof behuizing heeft net als de Scheppach NSM-200... dit is wat mij zorgen baart achteraf. Ook kan de T3 maar max 30 min slijpen, dit lijkt mij minder erg.

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Mvg. Jesse
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Je bevindt je in een bekende situatie. Een tijdje geleden stond ik voor dezelfde keuze.

De T3 is een kleinere,lichtere machine. Kost toch al wel 295,-
· Behuizing van slagvast kunststof
· Machine: 220 V, 120 W, 120 t/min, 7,4 kg
· Slijpsteen: «Super Grind korrel» korrel 220, 200 Ø x 40 mm
Standaard geleverd met:
· SE-76 slijpsteun voor beitels
· WM-200 hoekmeter
· PA-70 wetpasta
· HB-10 handboek
· DVD-1 Tormek-video


T7 kost 495,-
· Behuizing van 3 mm staal
· Machine: 220 V, 200 W, 90 t/min, 14,5 kg
· Slijpsteen: «Super Grind korrel» 220, 250 Ø x 50 mm
Standaard geleverd met:
· SE-76 slijpsteun voor beitels
· TT-50 diamant-steenvlakker (kost 60,-)
· SP-650 gradatiesteen (kost 20,-)
· WM-200 hoekmeter
· PA-70 wetpasta
· HB-10 handboek
· DVD-1 Tormek-video

De tormek t7 is iets completer en vooral zwaarder uitgevoerd. De t3 kost eindelijk 295+60+20=375,-.......beetje doorsparen en je hebt een tormek t7 is mijn advies.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Hoi bedankt voor je reactie.
Hier het filmpje van de scheppach en het resultaat wat ik hoop niet te verwachten op de T3.

 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Ik heb zo'n 20 jaar geleden een Tormek gekocht uit de 1200 serie (voorloper van de T3, lijkt er heel veel op) en die bevalt me nog steeds uitstekend, is stabiel en de behuizing voldoet uitstekend (het plastic geen tenminste niet roesten).
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Paar maanden terug ook een Scheppach 2000 tiger gekocht en eveneens het probleem met slingerende steen. Staat nu werkloos, mede omdat ik nu met waterstenen slijp.

Wellicht krijg een ander de steen in het lood dus voor een redelijk bod mag hij weg.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Het is een fout in de scheppach, ik heb besloten om de t7 te nemen. Haal hem zaterdag op. Slijphulpstuk voor schaaf beitels er ook bij besteld.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik ben ooit begonnen met een T3. Die bleek uiteindelijk te licht voor al mijn slijpwerk.
Daarna een T7 aan geschaft waar ik tot op heden uiterst tevreden over ben.

IK heb enkel ervaring met intensief gebruik van T7 en voorganger ervan. Ze doen het werk probleemloos, lopen lekker, maar zonder nu echt veel overschot aan kracht te hebben bij slijpen van breed materiaal. Ik kan mij niet inbeelden dat men voor het intensievere werk zou kunnen toekomen met en lichtere motor. En het feit dat een T3 maar een half uur mag draaien, vind ik ook geen kwaliteitslabel waard, komt mij niet echt serieus over. Maar ik heb het dus wel enkel over intensief gebruik.

De diament steenvlakker gebruiken we enkel om een steen rond te draaien nadat die wat ovaal geworden is. Een onmisbaar hulpstuk.
Voor mij wel misbaar, ik zou er geen geld aan geven : · SP-650 gradatiesteen (kost 20,-) en · WM-200 hoekmeter

Groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
ik heb even gekeken op youtube... schitterende machine... dan kan het slijpen ook niet mis gaan... maar wel een dure investering... mag je wel gaan slijpen voor de hele buurt...( heb je hem zo terug verdiend :)
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
De diament steenvlakker gebruiken we enkel om een steen rond te draaien nadat die wat ovaal geworden is. Een onmisbaar hulpstuk.
Voor mij wel misbaar, ik zou er geen geld aan geven : · SP-650 gradatiesteen (kost 20,-) en · WM-200 hoekmeter

Groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu

Ik heb ook de 'grote' Tormek en echt super blij mee. Ook ik gebruik de gradatiesteen nooit.
Als de steen niet meer zo vlot slijpt kun je met de diamantvlakker weer een nieuw vers oppervlak creeeren.
Ook naar mijn mening heb je die zeker nodig.
Ik heb ook de hoes erbij omdat ik de Tormek soms tijden niet gebruik.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Morgen wordt de T7 al geleverd bij mij ben zeer benieuwd. Had bij baptist ook een slijphulpstuk voor de vlakbank gekocht inc. gradatiesteen, nu bleek die al bij de t7 te zitten dus heb ik er nu 2 haha. Wie heeft er belang bij 1?
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Ik heb de T3. Daar ook een aantal keer langer dan een half uur mee gewerkt zonder problemen.
Ik ben er tevreden mee.

Mvg,
Koos
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Gisteren alles binnen gekregen en top resultaat, nog nooit zulke scherpe beitels gehad.
Wat ik wel jammer vind is dat het opnieuw slijpen van een hoek bijvoorbeeld van 35 naar 20 graden erg lang duurt.
Ik overweeg om daarom het hulpstuk nog te kopen die je kunt gebruiken bij een normale bankslijpmachine om grof de juiste hoek te kunnen slijpen.
Doordat ik mijn vlakbank messen ook slijp, en ik een keer een stukje spijker heb geraakt is er een butsje uit het snijoppervlak, als ik dit moet gaan verwijderen met de T7 dan ben ik volgens mij wel een halve dag verder.

Voor de rest een topmachine, degelijk gebouwd. Absoluut geen spijt van de aankoop.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
hoi, ik slijp tegen de draairichting in en heb diverse malen de grove kant tegen de slijpsteen gehouden lijkt net of die weinig doet. wat doe ik fout?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik geloof niet dat de Tormek de juiste machine is voor grote afname, daarvoor kun je beter een gewone bankslijpmachine voor gebruiken. Wel oppassen voor oververhitting!
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Als de steen langzaam begint te slijpen moet je het oppervlak even opfrissen met het hulpstuk met de diamant. Je kunt volgens de handleiding daarmee zelfs groefjes maken in de steen om deze extra 'aggressief' te maken.
Ik gebruik de Tormek alleen voor het 'grof' slijpen van de beitels als de secondary bevel te groot is geworden. De rest op de watersteen.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Dank voor de reacties. Vandaag steek beitels geslepen, en de hoek veranderd net als wat de handleiding zegt duurt een hoek veranderden ongeveer 10 a 20 minuten afhankelijk van wat eraf gehaald moet worden.

Ook las in waarom de vlakbank beitels zo moeizaam gaat, doordat deze beitels van HSS staal zijn dient er de black stone silicon gebruikt te worden, hiermee word de t7 standaard dus niet geleverd. deze blackstone is best prijzig even gekeken bij baptist en kost zo'n 150 euro.
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
De blackstone is prijzig. Voor HSS wel raadzaam en je kan er zelfs widia enigszins mee slijpen.
Je kan de standaard steen agressiever maken met de rand van de gradatiesteen, niet het oppervlak, want dat wordt in no time glad.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.670
2.554
Gaanderen
Ik heb regelmatig met de kleine Tormek gedemonsteerd. Machine liep ongeveer 6 uur achter elkaar. Demo's met deze lengte deden we twee keer per jaar na een jaar of 10 machine verkocht. Werkte nog goed maar steen zat vastgeroest en plastic bij de as was iets gesmolten. Maar wie gebruikt de machine zolang achter elkaar? Het motervermogen van de T7 is wel een voordeel met name voor de bredere beitels. Bij het slijpen van hss gutsen komt er snel een holling in de steen. Word de steen ovaal dan druk je te hard. Wil je sneller slijpen gebruik dan de meegeleverde gradatie steen om het oppervlak op te frissen.Of breng met een werkbankslijper grof het profiel aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.