Potjes met oversized dekseltjes.

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Na door een schouderblessure een maand of zes niet te hebben gedraaid ben ik voorzichtiog weer begonnen. Moeizaam, door de speling in de lagers van mijn draaibankje (nieuwe lagers zijn weer in bestelling), heb ik toch twee werkstukjes kunnen maken waar ik redelijk tevreden over ben. De dekseltjes van beide potjes zijn wat oversized, vond ik wel leuk en zal ik vaker gaan doen.

Eerste potje is berken met slaap, deksel gerookt eiken, met deksel 18cm hoog. Dit is bedoeld als afscheidscadeautje voor een collega die na 37 jaar werken voor de instelling waar ik ook werk met pensioen gaat. Het hout komt van het terrein waarop de instelling is gevestigd. Het berkenhout was erg bros, ik heb moeten smokkelen met de bodem, die kreeg ik met de guts en schraper niet netjes glad, dus geschuurd met 60-80-120-180-240-320-400-600..... Zo kan iedereen het natuurlijk, maar goed, het smoelt nu wel.

Tweede potje is kers, deksel purperhart, knopje essen, met deksel 9cm hoog. Is bedoeld als "tandenpotje" voor een recent bevallen collega. Voor haar baby dan, natuurlijk, zij zelf zal voorlopig haar tanden nog wel houden.

Groet, Rob.


SAM_2364.jpg

SAM_2360.jpg

SAM_2339.jpg

SAM_2337.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ze zijn netjes gemaakt. Ik vind het dekseltje van de laatste foto te lomp. Maar over smaak valt niet te twisten. Ik zeg altijd als je het mooi vind is het goed.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Persoonlijk vind ik de deksels ook wat lomp. Hou er rekening mee (maar dat weet je vast zelf ook wel) dat purperhart uiteindelijk donkerbruin wordt. Mijn ervaring suggereert dat purperhart vooral verkleurt onder invloed van zuurstof/warmte, en dat goed zuurstofdicht afwerken verkleuring dus tegengaat/vertraagt. Smokkelen met bros/punky hout kan ook heel goed door het tijdens het draaien steeds te impregneren met superlijm...
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Smaken verschillen, dat is vandaag ook weer duidelijk geworden. Vanmorgen het berken potje overhandigd aan de collega die er helemaal blij mee was (ongeveer 20 jaar lang heeft hij vanuit zijn werkkamer op het berkenbosje uitgekeken waar de berk uit komt waar het potje van gemaakt is en hij wist zelfs wanneer de betreffende boom gekapt is) De overige reacties varieerden van "je geeft iemand die met pensioen gaat toch geen urn als cadeau :(" tot onverdeeld enthousiasme resulterend in drie opdrachtjes voor soortgelijke potjes. Opdrachtjes dankbaar aangenomen maar wel een paar weken levertijd afgesproken zodat ik voldoende tijd heb om de lagers van mijn draaibankje te wisselen zodat stabiel draaien weer tot de mogelijkheden behoort :)

@Henk De superlijmtruc ken ik, maar ik was gewoon te laat deze keer. Durfde het niet meer aan, bodem al te dun afgedraaid en denk dat ik zelfs met een lading superlijm op die bodem de boel stukgetrokken had en daar vond ik het hout te mooi voor.

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.