Meubelmaker in Luan Prabang, Laos

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Afgelopen week was het nieuwjaar in Thailand, Songkran en in Laos heet het Pi Mai. Een mooie gelegenheid voor een korte vakantie, deze keer naar Laos, Vientiane de hoofdstad, de dag daarna naar Pronsavan, het meest gebombardeerde stukje grond ter wereld (in de Vietnamoorlog) en de laatste dagen in Luan Prabang. Dat is een prachtig stadje aan de Mekong rivier. Het is in de Vietnam oorlog om politieke redenen gespaard, daar waar andere delen van Loas bijna totaal vernietigd zijn. Voordat ik in deze streken kwam wonen, had de naam Mekong ook alleen maar associatie met oorlog, Rode Khmer etc. Maar nu niets meer van dat alles, het is een schitterende rivier, die vlak bij Tibet begint en stroomt in Vietnam de Chinese zee in. Maar genoeg, het gaat over hout en natuurlijk vond ik een prachtige lokale meubelmakerij, de foto doen verder het verhaal wel ;).

jaap

luan prabang meubelmakerij 1.jpg

luan prabang meubelmakerij 2.jpg

luan prabang meubelmakerij 3.jpg

luan prabang meubelmakerij 4.jpg

luan prabang meubelmakerij 5.jpg

luan prabang meubelmakerij 6.jpg

luan prabang meubelmakerij 7.jpg

luan prabang meubelmakerij 8.jpg

luan prabang meubelmakerij 9.jpg

luan prabang meubelmakerij 10.jpg
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Van Jaap aan Jaap: fantastisch om te zien hoe deze mannen met redelijk primitieve middelen hele mooie dingen maken, dank voor het delen hiervan...
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
En serie 2. Iemand heeft de instelling zo gezet dat je maar 10 foto's aan een bericht kunt toevoegen :mad:
ik dacht dat jij dat zo had ingesteld :) beetje vervelend als je meer foto's hebt idd


Mooie reportage! zeer inspirerend ook

Zo'n uitzicht zou ik vanuit m'n atelier ook wel willen!

Groeten,
Steven
geen probleem toch, gewoon even een paar grote zeildoeken laten bedrukken ;)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank je Jaap Bri, en ja Steven, dat vroeg ik me ook af en sommige andere posters zullen ook wel eens twijfelen. Als het ergens staat is het al lang mooi en ik post er nog wat achter aan. Ja Sam, dat heb ik ook zelf ingesteld, maar andere posters hebben ook wel eens gereageerd en als poster kon ik mij daar nu mooi op aansluiten.
Het is natuurlijk wel met beperkte middelen, maar er is toch ook wat anders. De meesten van ons zouden zo niet willen werken, die zouden eerst eens opruimen, een beetje logica in de opstelling etc. Het is ook allemaal nog op een helling gemaakt, dus er staat niks recht, maar mooie spullen maken ze zeker. Het zijn Vietnamese meubelmakers; Laotianen zijn niet geschikt voor het fijne werk. Ijzer vlechten, betonstorten en bekisting maken, bomen hakken etc gaat allemaal goed, maar het zijn voornamelijk Vietnamezen die het fijne werk doen. Dat vertelde de zweedse hoteleigenaar waar we verbleven, en waar het elders echt minimaal is in Laos, is het hier wel prima voorelkaar. Het is Unesco World Heritage, wat wel de nodige beperkingen oplevert, maar ook, zoals bekendheid, veel voordelen. Het voordeel voor ons is, dat het redelijk authentiek blijft en niet zoals elk dorp in Nederland bijna verkwanselt is aan de grootwinkelbedrijf met overal dezelfde Blokker, Hema, AH, Xenox etc gevels en uitstraling.
De 2 foto's zijn zo ongeveer het uitzicht vanaf de ontbijtplek van ons hotel. De grote rivier is de Mekong, de bamboe brug over de zijrivier moesten we oversteken om bij de meubelmaker te komen. Die bamboe brug is van de mensen die daarbij wonen, die vragen ook een vergoeding daarvoor. Als met een paar weken het regenseizoen begint, dat stijgt het wat zo veel, dat ze de brug afbreken evenals hun hut. Pas als het water weer zakt, bouwen ze de boel weer op en begint de business weer. Op de onderste foto zie je ook midden in de rivier een boot dwars gaan, die gaat stroomafwaarts en uit zuinigheid zetten de de motor uit (of niet aan).

jaap

view luan prabang 1.jpg

view luan prabang 2.jpg
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Mooi Jaap, en leuk om weer een stukje van je wereld te zien. Ik wil ook weer naar zuid oost Azie! Mijn dochter is afgelopen herfst in Luang Prabam geweest en was er ook erg over te spreken.

In Vietnam heb ik helaas nergens leuke hout werkplaatsen gezien. Wel wat toeristische dingetjes, maar niet het echte werk. Je moet denk ik geluk hebben om zoiets tegen te komen.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Prachtig !
Is toch heel wat anders dan de bijna steriele Festool werkplaatsen die we hier met enige regelmaat tegenkomen... (de mijne incluis, overigens... maar ik houdnu eenmaal van orde en netheid...)
Maar als je dit ziet, dan zijn wij toch wel weer iets (te??) geordend :rolleyes:
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Wat maken die mannen mooie meubels met dat vergane gereedschap.
Knap hoor!

Halen ze het hout nou ook zelf uit het woud om hun werkplaats heen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.