salontafeltje (bijna) klaar

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Een paar foto's van een salontafeltje dat ik maakte. Het is mijn eerste "echt" meubelwerkstuk. Ik heb veel plezier beleefd aan het vormgeven en maken.

Het onderstel is 45 mm dik eiken. Daarop is met 40 mm hoge aluminium afstandsbusjes het blad bevestigd. Het blad moest qua houtsoort en robuustheid contrasteren met het zware eiken onderstel zodat het lijkt te zweven (maar beide houtsoorten moesten natuurlijk wel bij elkaar passen; dat bleek nog niet zo eenvoudig).
Om het contrast te versterken is het blad (24 mm) naar de kanten toe afgeschuind zodat het heel dun lijkt (6 mm).

Het hout is afkomstig van afdankmeubels (kringloopwinkel). Onderstel is eiken; houtsoort van het blad weet ik niet. De achtergrond is een oud beddelaken.; daar moet nog iets beters voor komen.


salontafel_01.jpgsalontafel_02.jpg




Het tafeltje moet nog gelakt worden. Ik denk dat ik Skylt mat neem.





Mvg
klaas0639
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Klaas: echt super dat je spullen hergebruikt, een lovenswaardig initiatief!!!!!
Verder vind ik je ontwerp erg pakkend, mooi, visueel aantrekkelijk.
Het blad en het onderstel zijn naar mijn idee mooi in balans, de eiken u vorm is mooi gevonden.
Gaat de door jou gekozen afwerking het hout nog donkerder kleuren trouwens?
Persoonlijk vind ik olie en matte lakken het mooist voor houten meubelen.
Wat voor functie gaat het kastje straks krijgen??
Ben benieuwd naar je toekomstige projecten.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het is vast niet het soort 'kringloop' dat ze bij de winkel in gedachten hadden. Maar eerlijk gezegd denk ik wel dat het erop vooruit is gegaan. Mooi ontwerp, mooi uitgevoerd!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi tafeltje, ziet er strak uit. Heb je nog geprobeerd om iets van die schuine kanten in het onderstel terug te laten komen? Levert het hergebruiken van hout uit meubels ook veel afval op en kun je voldoende meubels vinden met massief hout?

jaap
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Dit hergebruik is in de loop van het ontwerpproces ontstaan. Het vormgeven was een proces met veel zijpaden. Het begon met het maken van tempex modellen van salontafels om de verhoudingen goed te krijgen.

In kringloopwinkels is tamelijk makkelijk aan masief eikenhouten meubels te komen. Veel stamt uit de tijd van "Oisterwijk" , de meubelfabriek uit begin jaren tachtig vorige eeuw. Andere houtsoorten zijn zeldzaam (vuren of grenen zal er ook wel zijn, maar vind ik niet zo boeiend vanwege het vergelen).

@ Jaap: ja er was veel afval, althans in dit geval. Dat komt vooral doordat ik het ontwerp niet liet sturen door effecient gebruik van het oorspronkelijk meubel. De vormgeving was de ontwerpdriver. Je vraag of ik nog probeerde de schuine kanten terug te laten komen in onderstel is heel terzake. Ik heb heel lang gestoeid om spanning tussen blad en onderstel te brengen en tegelijk verbanden te leggen zodat het toch een eenheid is. Daarbij ook nagedacht of ik daarbij iets met die afschuining kon, qua vormgeving onderstel. Dat is er niet in gekomen. ik heb overigens het gevoel dat er ergens nog iets in de vorm beter had gekund. Bijv onderstel iets robuuster. Bij mijn tempexmodellen was het onderstel robuuster; het was tijdens het maakproces dat het onderstel wat is verkleind.

ik heb de tafel gemaakt op een meubelmakerscursus in Winsum (Groningen).

Misschien moet ik van dat ontwerpproces nog een apart verhaaltje maken, ik heb nog fotos van de tempexmodellen. Maar ja..., ik ben nu met wat anders bezig (een schijfschuurmachine).

mvg
Klaas
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Klaas goed gebruik gemaakt van gebruikt hout. Je tafel ziet er strak uit. Vandaag ben ik nog even bij de kringloper langs geweest. Het was er echt heel druk, een stuk of 60 klanten waren er wel. Er stond nu alleen maar "troep" zag er geen massief eiken bij staan. De vorige keer een maand of twee geleden stond er nog genoeg. Zou het door de economie komen dat het er zo druk is ?:confused:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.