Snijplank van reststukken Beli

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Houtwormen: aangezien vandaag de lust aanwezig was om weer eens iets met hout te gaan doen, het plan opgevat om een mooie snijplank te maken.
Heb in een hoekje nog wat zaagresten beli hout liggen, en aangezien ik nogal gecharmeerd ben van dit hout, besloten dit te gebruiken voor de snijplank.
Aangezien het uiteraard een snijplank van kops hout moet gaan worden, heb ik , om voldoende breedte te creeren, een aantal delen verlijmd en in de klemmen gezet.
Na de benodigde droogtijd mooie dikke stroken gezaagd van ongeveer 5 cm breed.
Na het zagen deze delen op tekening uitgezocht en gedraaid verlijmd, zodat de kopsekanten het snijvlak gaan vormen.
Hatsekidee, in de lijmklemmen ermee, en na de benodigde droogtijd e.e.a. eens stevig geschuurd, gestart met korrel 80, en als laatste schuurgang korrel 120.
De hoeken en randen heb ik stevig afgerond met schuurpapier, ziet er erg goed uit zo :)
Nu zat ik na te denken over grepen o.i.d.
Het zou visueel mooi zijn om zgn blinde grepen in te frezen, maar aangezien ik het gevoel heb, dat de halve snijplank gemeenschap dit al doet, besloten om er smalle grepen aan te maken, en wel van wenge.
Dus; wenge strookjes gezaagt, hier baarden aangemaakt met de zaagtafel, vervolgens met de bovenfrees sponningen in de zijkant van de snijplank gefreesd, en e.e.a. verlijmd.
E.e.a. staat nu te drogen, dus de bijgevoegde foto's zijn niet echt bijzonder.
Als het plankse in de olie staat, zal ik wat betere foto's plaatsen.
Nu las ik op de website van een grote snijplank leverancier, dat deze zijn planken met tungolie laat behandelen.
Nu heb ik er niet veel verstand van, maar volgens mij is deze olie niet bepaald geschikt voor consumptie.
Maandag ga ik langs de supermarkt, en haal daar een flesje druivenpit olie en walnoten olie, er van uit gaande dat deze twee geen van beide ranzig worden.
Dus resume qua olie: is walnoten olie een goede keuze qua afwerking??
Verder zit ik er aan te denken om er korte rubberen dopjes in te lijmnen, zodat de plank tijdens gebruik niet verschuift, hebben jullie ervaringen om te delen, of zeggen jullie: die plank gaat echt niet glijden :)

Afijn, hier alvast twee plaatjes :

IMG_0002.jpg

IMG_0004.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wow....da's wel erg mooi !! Ik ben een groot fan van druivenpitolie voor snijplanken. Heb er vandaag nog 10 stuks (oa mahonie,noten en esdoornhout) mee ingesmeerd. Deze moeten vrijdag de deur uit dus ik kan mooi nog wat lagen aanbrengen. Meestal zet ik rubbberen voetjes onder snijplanken. Zo kan je helaas maar 1 kant gebruiken maar alles staat wel vrij van het werkblad. Op deze manier heb je ook geen greepjes nodig.

Walnotenolie is ook een goede optie, echter loop je de kans dat iemand allergisch is voor noten .....en dus ook notenolie.....

Mijn druivenpitolie bestel ik altijd bij mijn vrouw. Die komt elke week een keer in de "Jumbo" daar hebben ze druivenpitolie.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@Rick: Bedankt voor je reactie.
Nog even een vraagje: ik heb mij werkelijk het schompes geschuurd, maar hier en daar blijf je de lijmnaden zien.
Betekend dit dat de zaagsnedes net niet 100% haaks zijn geweest??
De delen zijn gezaagd op mn scheppach :) deze bevalt verder supert :)
Deze keer heb ik geen lamello's gebruikt, en dat betekende toch wel wat extra schuurwerk: goede leer voor de volgende keer.
Ook hier geldt: haastige spoed is zelden goed, de tijd die ik bespaart heb door geen lamello's te gebruiken , raakte ik kwijt door het meer dan vevelende schuurwerk :)
Oja: heb toch maar weer wat lijmklemmen bij ecotools besteld: better te veul then te weinig.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
De beloofde plaatjes van de plank in de eerste laag olie:

IMG_0005.jpg

IMG_0008.jpg

IMG_0009.jpg

Naar aanleiding van de reactie van Rick ga ik morgen de plank voorzien van rubberen pootjes.
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Voor alle houten voorwerpen die in aanraking komen met voedsel gebruik ik parafine olie. Neutrale afwerking, trekt snel en diep in en, niet onbelangrijk, het wordt nooit ranzig. Paar lagen op een snijplank, dagje of twee laten drogen, en je kan er uien op snijden, vochtig afnemen en de uienlucht is weg. Ik heb gemerkt dat planken die met andere olie behandeld zijn eerder luchtjes aanemen. Druivenpitolie heb ik nog nooit geprobeerd trouwens, een vergelijking kan ik niet maken dus.

Groet, Rob.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Rob: bedankt voor je tip, maar ik heb nog wel een vraag: brengt parafine olie de tekening van het hout ook omhoog??
Morgen dus ook maar even parafine olie kopen :)
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Stoere plank, die donkere greepjes maken hem mooi af.
Het enige dat nog ontbreekt voor een perfect plaatje is een kloeke rosé gebakken runderrollade :p
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een prachtig stuk hout! Fraai gedaan, maar ik ben het met Kor eens over de rollade, maar vind de greepjes niet zo geslaagd, het verstoord de vorm, vind ik. Maar misschien ben ik ook teveel geconditioneerd door snijplanken met blinde grepen ;).

jaap
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Een paar vraagjes:

Is parafine olie wel voedselveilig, en zo ja, waar te koop?

En wat voor lijm gebruiken jullie voor het verlijmen van de stroken? Hoewel de hoeveelheden maar klein zullen zijn, zou ik toch niet geconfronteerd willen worden met ongezonde stoffen uit mijn snijplank in mijn voedsel.

Ik heb nog wat stroken kersen over van het afkorten van een salontafel, mooi restje om eens een snijplank te maken, althans, een poging te doen :)

Dank bij voorbaat voor jullie antwoord.

Groet,

Glen
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Wupsie: IK vind van wel. Er zijn olien die dat beter doen maar die zijn niet voedselveilig.

@Glen: Ja, parafineolie is JUIST voedselveilig. De grap blijkt te zijn dat parafine-olie niet opgenomen wordt door het lichaam, als je het met mate gebruikt kan je er zelfs je sla mee aanmaken (in het zgn Dukan dieet wordt dit gebruikt). Het is te koop bij drogisterijen in flessen van een liter, kost rond de € 4,=.

Hoe het zit met lijm weet ik niet zeker. Ik ben er altijd van uit gegaan dat eens gedroogd er weinig gevaar meer is of dat de hoeveelheden zo klein zijn dat het niet veel uitmaakt, veel zorgen maak ik me daar niet over. Er is mij wel verteld dat beenderlijm of huidenlijm voedselveilig is. Of dat echt zo is zal ik eens uitzoeken bij gelegenheid.

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
In mijn quest for glue kwam ik uit bij titebond 3.
Volgens de website is deze lijm watervast en voedsel veilig, dus uitermate geschikt voor snijplanken e.d.
Andere merken plakspullen zullen ongetwijfeld ook een dergelijke lijm in hun gamma hebben, zoek maar eens op de verschillende websites.

@Kor: bij alleen de gedachte al loopt het water mij in de mond :)
@Jaap: helaas ben ik erg slecht in het visualiseren, dus ik moet e.e.a. echt in the flesh zien.
Mischien was het visueel aantrekkelijker als de uiteindes een wat meer uitgesproken uiteinde hadden gehad, bv halve manen uitfrezen oid.
Al met al ben ik redelijk tevreden met het resultaat, er leg ook nog wat beuken, kijken of dat ook een mooie snijplank op gaat leveren :)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Zo, er staat na heftig zaag en schuurwerk weer een snijplank in de lijmklemmen.
Deze keer de planken iets anders verzaagd en verlijmd, en het resultaat kan mij werkelijkwaar bekoren :)
Ook deze keer weer beli gebruikt, iets dunner gezaagd nu, zo rond de 24 mm, de korte zijkanten zijn voorzien van een mooie strip wenge.
In deze zijkanten ga ik grepen frezen, na het eten post ik wel even een foto.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Mooi patroon! Prima snijplank om droge worst op snijden, al is zo uit het vuistje ook niet te versmaden.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Zo te lezen ben ik hier niet de enige liefhebber van rood vlees: rollades, droge worsten, waar blijven de kaasjes????
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Zo, de plank is qua bewerkingen klaar en staat in de eerste laag olie.
Leer momenten: machinaal schuren is niet the way om subtiele randjes oid te maken, er gaat al snel teveel af, en op kleine vlakken heb je weinig controle, zal even kieken waar mn kurk is gebleven, gaan we daar mee aan de slag.

Naturel heeft het beli en wenge een aangenaam contrast qua kleur, eenmaal in de olie kleurde de beli een stuk donkerder, dus dat contrast is nu een stuk minder.
Zijn er afwerkingen mogelijk waarbij het blonde hout wat lichter blijft?

Verder heb ik van zweihaak wat nuttige tips gekregen welke ik zeker mee ga nemen naar toekomstige projectjes.

Al met al weer een mooie plank gemaakt, en ik weet zeker dat de toekomstoge eigenaresse er blij mee zal zijn.

Foto volgt.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.