Linkshandig

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Hallo,

Ik was vanmiddag aan het hout draaien en het viel me op dat iedereen op filmpjes het handvat ban een bijtel altijd in zijn rechterhand houd en ik heb hem altijd in mijn linkerhand.

Nu id doet niet handig met uit hollen van iets dus dan heb ik hem wel in mijn rechter hand maar vroeg me af of meer linkshandige dit hebben?

Of hebben de meeste mensen het handvat gewoon in de rechterhand?

Het is gewoon even een vraagje aan gezien ik bijvoorbeeld ook bijna niet kan draaien als ik me beitel in me rechterhand heb alleen uithollen kan ik met rechts.

Even kort hoe ikmme beitel dus beed heb is me linkerhand op het houtenhandvat en me rechterhand op het metalen gedeelte van de bijtel.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Als linkshandige moet je zo langzamerhand wel gewend zijn om iets te verzinnen waardoor het op 'rechts georienteerde' machines wel lukt toch?
Je kan misschien je draairichting omkeren en andersom draaien ;-) .

Voor de meeste dingen heb ik geen hinder van mijn linkshandigheid, maar soms is het noodzakelijk je rechterhand ook te trainen, om bijvoorbeeld je draaibeitel vast te houden. Veel oefenen helpt echt! Aan de draaibank is het sowieso handig om van hand te kunnen wisselen, afhankelijk van de richting waarin je werkt...

Groeten,
Steven
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Ik goochel ook en daar vor moet ik meestal alle hulpmiddelen aan passen voor links dus dat kan ik wel.

En oefenen heb je gelijk in.
U ooit uithollen kom ik eerst ook niet ket rechts em nu wel dus het zal ooit wel lukken haha.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Nu ben ik rechts en heb het probleem niet en bij langs draaien heb ik geen probleem bij het wisselen van links naar rechts. Ik vroeg me af of het voor een links handige misschien beter is om aan de andere kant van de bank te gaan staan. Of je kop 180 graden te draaien en rechts neer te zetten.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik ben links maar kan na ruim 40 jaar oefenen (op mijn 15e mee begonnen) bijna alles ook rechts. Heb rechts trouwens ook meer kracht dan links. Rechts schrijven lukt nog steeds niet echt lekker, datheb ik maar opgegeven.

Tijdens hetwerken hoef ik niet na te denken over links of rechts, dat gaat vanzelf. Bij het draaien kan ik zonder het bewust te doen wisselen van hand. Erg makkelijk.

Groet, Rob.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Aan de anderekant van de bank kan helaas niet aan gezien die dan de verkeerde kant op draait en ik kan dat ook niet veranderen.

Maar wat heckemann zegt klopt. Ik goochel nu 6 jaar en kan ook met kaarten veel met me andere hand en dat zal ook met houtdraaien zo gaan denk ik. Ik draai nu 2 jaar en kan alles met links zonder na te denken en met rechts uit hollen lukt aardig dus de rest zal ook wel lukken.
 
Een oplossing voor dit probleem kan zijn een freqentieregelaar. Daarmee kun je je draaibank achteruit laten draaien zodat het een bank wordt voor linkshandige.
Je moet dan wel je klauwplaat/spankop etc. met een borging vastzetten op de as. Doe je dat niet dan is de kans heel groot dat het spul losdraaid van de as met alle gevolgen van dien.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Ja dat Zou kunnen alleen wat je zegt met die kloawplaat moet je dan alles aan passén en als ik anders ooit ie voor me school wat moet draaien dan kan ik het niet omdat ik het op een aangepaste ben gewend dus ga ik liever ff goed oefenen dan lukt het ook wel.

Gr. Jordi
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
"zou ik inderdaad ook voor rechts kiezen"

Helemaal mee eens. Er is voldoende "links" gereedschap te krijgen, maar als je daar aan gewend raakt "rechts" gereedschap helemaal niet meer te gebruiken voor de gemiddelde linksert. Ik heb ooit een linkse schaar gekocht (voor een burgermansfortuin, die linkse troep is DUUR) en moest daar erg aan wennen, bovendien zijn dan ineens alle rechtse scharen ook lastig. Hij hangt nog wel in 't gereedschapskastje, maar achter de "gewone" scharen.

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.