Gibson gitaarfabriek

WR1944

Oud hout
Heel toevallig was ik afgelopen maandag in de werkplaats van een gitaarbouwer. M'n vrouw en ik bezochten een nicht die belastingconsulent is om onze belastingaangifte te doen. Een klant en tevens goede kennis van haar is gitaarbouwer en toen we onderweg waren naar een restaurant kwamen we langs de werkplaats. Natuurlijk moest ik even binnen kijken. Het was maar 10 minuten (we waren hongerig van al dat papierwerk) maar ik herkende veel van wat ik hier al op het forum had gezien. Het was kort maar erg interessant.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo allen,

en ik ben toevallig vandaag voor de eerste keer naar de opendeurdag geweest bij ILSA, Internationale Lutherie School Antwerpen dat in Boom ( België) gevestigd is en een onderdeel is van PTS ( dit is de naam van de school). Ik zag er akoestische gitaren en strijkinstrumenten uit de violenfamilie bouwen, en ook hele mooie afgewerkte instrumenten. Daarnaast was er ook opleiding restauratie van instrumenten. Allemaal ambachtelijk en van zeer hoog niveau, in mooie ateliers met grote ramen.
http://www.ilsa.nu

Daarom is het, als contrast, zeer interessant om kennis te maken met deze video waar Gibson gitaren op een industriële wijze worden vervaardigd.
Knappe, interessante video, bedankt om het hier te posten

Groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
@Ornament
leuk dat je in Boom bent geweest. Speel je ook met het idee daar een opleiding te volgen, of was het puur uit interesse?
Je hebt ook het forum www.gitaarnet.nl/forum. Daar zitten op de zelfbouw afdeling ook een paar ex studenten van de Isla. Die maken echt schitterende instrumenten, waaronder luiten e.d. Leuk om het proces te volgen en te bekijken.

@wim, idd interessant om te zien. Als je dan de tijd eens hebt moet je eens vragen naar de verschillende klank eigenschappen van de houtsoorten, de manier van verbinden, de stand van de hals t.ov. de body etc etc..> Wereld apart. Waarbij een elektrische gitaar een relatief simpel instrument is..
 

WR1944

Oud hout
@wim, idd interessant om te zien. Als je dan de tijd eens hebt moet je eens vragen naar de verschillende klank eigenschappen van de houtsoorten, de manier van verbinden, de stand van de hals t.ov. de body etc etc..> Wereld apart. Waarbij een elektrische gitaar een relatief simpel instrument is..

Ik ben zelf niet muzikaal aangelegd alhoewel ik muziek wel weet te waarderen. Ik geloof graag dat het zelf muziekinstrumenten maken een mooie en voldoening gevende hobby of job kan zijn. In de loop van de jaren heb ik wel wat algemene kennis opgedaan. Maar het leek me voor een eerste bezoek aan die werkplaats gepast om niet teveel in details te treden. Maar acoustische gitaren heb ik altijd zeer melodieus gevonden. Ik heb jaren geleden ooit eens een klassiek concert bijgewoond in Zuid-Spanje (Malaga) waar drie akoustische basgitaren in de bezetting zaten. Dat gaf een prachtig sonoor geluid en paste perfect bij de Spaanse stukken.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
hallo Avos,


Ik ben dus naar Ilsa in Boom gegaan uit interesse en omdat iemand die daar nu vioolbouw studeert mij uitgenodigd had. Zo wist ik dat er een opendeurdag was en heb tevens de hele school bezocht. We spraken af en zo kon ik toch wat meer zien dan normaal.

Ik ken al jaren het CMB: de opleiding instrumentenbouw in Puurs. Ook deze opleiding vind ik gewoon fantastisch.

Ik volgde nooit een opleiding instrumentenbouw, het interesseert mij wel, al speel ik niet echt met het idee om het te gaan volgen. Maar wie weet....

Avos, ben jij ook al eens naar die opleiding in Boom geweest?

Groeten,
Ornament

http://www.houtsnijden.eu
www.beeldhouwen.net
 
Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Nee, ik ben zelf niet naar zo'n opleiding geweest. Houtbewerking en muziek maken is voor mij hobby. Op de vlakken waar dit bij elkaar komt ben ik extra geïnteresseerd... Dat soort ambachten spreken mij enorm aan, maar mijn werk ervan maken dat gaat het niet worden. Uberhaubt de vraag of ik daarvoor de kwaliteiten bezit..;)
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Mooie film.

Heb een vraag er over, ik zag dat ze een vulmiddel door de lak doen?
Wat is dat voor spul?

op 21:13 - 21:57
 
Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ze doen niks door de lak, maar voordat ze de lak opspuiten gebruiken ze een porienvuller/grainfiller, meestal wordt deze gecombineerd met de kleur beits/stain. Dit zorgt ervoor dat er een super strakke afwerking wordt bereikt doordat de poriën in het hout opgevuld worden. Dit is afhankelijk van type houtsoort. Voor gitaren wordt bijvoorbeeld veel swamp ash (moeras essen) gebruikt. Dit heeft een open structuur, als je die poriën niet zou opvullen heb je wel heel veel laklagen nodig om een strak eindresultaat te behalen. Als je dat wilt uiteraard. In de elektrische die ik bouwde heb ik geen porienvullen gebruikt, vond het juist wel ok dat je nog zoveel mogelijk van de structuur van het hout zag en voelde. Onderstaand een foto, maar afwerking is niet echt goed te zien..;)

telecaster zelfbouw.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.