PDA

Bekijk Volledige Versie : Fijnstof

gandel69
28-08-09, 15:51
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met beschermingsmiddelen tegen fijnstof.
Ikzelf werk veel machinaal, en in hoofdzaak met MDF of met eikenhout.
Beide zijn kankerverwekkend heb ik begrepen.
Nu heb ik voor de machines wel stofafzuiging, maar er gaat erg veel langs het afzuigkanaal. Bovendien heeft 1 van mijn 2 afzuigers geen fijnstoffilter.
Momenteel gebruik ik voor persoonlijke bescherming een stofmasker van Skandia met losse P3 filters.
Nu vraag ik mij af in hoeverre dit voldoende is. Ik vermoed namelijk dat er altijd stofdeeltje langs het masker binnen kunnen komen...
Daarom zit ik te twijfelen of het verstandig is om te investeren in de Trend Airshield (bij axminster in de zomeractie). Voor zover ik het begrijp blaast deze lucht zodat er geen stofdeeltje bij je mond in de buurt komt.
Ik zit gemiddeld twee avonden per week in het stof.
gr,gandel

coko
28-08-09, 19:30
Bij de productie van MDF wordt idd gebruik gemaakt van schadelijke stoffen, deze stoffen zouden uitgewerkt moeten zijn. Echter de fijne stof die vrijkomt bij het bewerken kan, indien men er veelvuldig aan blootgesteld wordt, astmatische aandoeningen veroorzaken.

Een P3 masker beschermd ruim voldoende hier tegen. Een airstreamhelm is echt niet nodig en is nog eens erg oncomfortabel.
Om te testen of je masker goed afsluit bedek je met je hand het uitblaasventiel. Vervolgens adem je krachtig uit, indien het masker niet goed aansluit zal er lucht ontsnappen. Kwestie van bandjes aantrekken totdat het goed aansluit, te strak aangetrokken bandjes kan voor slechte aansluiting zorgen.

Een filter die de werkruimte filterd is natuurlijk een aanwinst voor elke werkplaats.

hemski
29-08-09, 06:29
Ken de details van die airstream helm / masker niet, maar als hij gewoon lucht uit de omgeving langs je gezicht blaast verandert er niets aan de schadelijke inhoud van de lucht die je inademt. Is zo'n masker niet gewoon bedoeld als bescherming voor je ogen en de luchtstroom om condens tegen te gaan?

Je kunt ook nog denken aan een centrale afzuiging die de lucht in de werkplaats een aantal malen per uur zuivert.

Frank
29-08-09, 07:20
Op mijn werk gebruik ik wel eens een airstream helm, deze werkt zeer goed. De lucht wordt gewoon gefilterd, dus als je in de helm voor een P3 filter kiest ben je net zo beschermd als met een P3 kapje. Het voordeel van de airstream is wel dat je hele gezicht nu beschermd is en je dus geen bril op hoeft die vaak beslaat bij het gebruik van een kapje (en ook niet goed beschermd tegen stof).
Een nadeel van de helm vind ik het gewicht en het geluid van de ventilator. Nou ga je deze natuurlijk niet horen bij machinale houtbewerking.
Sinds kort hebben wij op het werk een helm maar met de filters en ventilator in een riem die je op de buik draagt, volgens collega´s werkt die erg prettig. Deze :http://solutions.3mnederland.nl/wps/portal/3M/nl_NL/OccSafety/Home/Products/ProductCatalogue/?PC_7_RJH9U5230GE3E02LECFTDQKKT1_nid=28QDBP17DNbeZ C6FRTPMWXgl
Hierbij kan je uit 5 filters kiezen, dus ook voor fijn stof.
Volgens dit artikel:http://www.arbouw.nl/werkgever/pbm/ademhalingsbescherming/ zou je bij een P3 filter altijd een volgelaatscherm of airstream helm moeten gebruiken.

Groeten
Frank

rickkoorman
30-08-09, 06:24
mmm, tot op heden eigenlijk nog nooit serieus over stofafzuiging gedacht. op alle machines sluit ik altjd mijn zware hitachi stofzuiger aan en die zuigt het grove wel weg. fijnstof heb ik waarschijnlijk altijd genegeerd. ik hou dit forum goed in de gaten en sta ook open voor alle suggestie's.
rick

coko
07-09-09, 13:27
Volgens dit artikel:http://www.arbouw.nl/werkgever/pbm/ademhalingsbescherming/ zou je bij een P3 filter altijd een volgelaatscherm of airstream helm moeten gebruiken.

Groeten
Frank

Dit is dus niet juist, een halfgelaatsmasker met P3 filter mag gebruikt worden tot 50 maal de MAC waarde voor schadelijk fijnstof met een MAC waarde tot 0,1 mg/m3.
Voor houtstof geld een MAC waarde van 2mg/m3, in de meeste gevallen biedt een P2 stofkapje voldoende bescherming.

Frank
10-09-09, 17:02
Dit is dus niet juist, een halfgelaatsmasker met P3 filter mag gebruikt worden tot 50 maal de MAC waarde voor schadelijk fijnstof met een MAC waarde tot 0,1 mg/m3.

Hummm, als je als werkgever of werknemer in de bouw je eigen adviesorganisatie m.b.t. veiligheid en gezondheid al niet meer kan vertrouwen of geloven .......

rickkoorman
07-04-10, 16:39
even een korte vraag over fijnstof. ik wil binnenkort een stoffilter op gaan hangen in mijn werkplaatsje om het fijnstof uit te filteren. wie heeft hier ervaring mee? ik denk dat aan een microclene machine of iets dergelijks. help!!!!! :D :?: :?:
rick

Wilco Flier
07-04-10, 20:05
mmm, tot op heden eigenlijk nog nooit serieus over stofafzuiging gedacht. op alle machines sluit ik altjd mijn zware hitachi stofzuiger aan en die zuigt het grove wel weg. fijnstof heb ik waarschijnlijk altijd genegeerd. ik hou dit forum goed in de gaten en sta ook open voor alle suggestie's.
rick

Dat is nu net het nare van houtstof. Dergelijke stofzuigers en de goedkopere stofafzuigingen zuigen alleen het grove stof op. Op het oog lijkt dan de werkplaats schoon. Vaak wordt er dan vergeten dat juist het zeer fijne stof dan nog gewoon in de lucht hangt, terwijl dat juist het gevaarlijkst is, omdat dat linea recta de longen wordt ingeademd. Probleem is dat je dergelijk fijnstof niet kunt zien.

Rictap
07-04-10, 21:30
Ik ben een beginnende houtdraaier en heb nog nergens weet van, wat kan ik nou het beste voor masker nemen. Een P2 of een P3 masker, en waar kan ik deze vinden??
Waarschijnlijk ook via internet, maar iemand voor mij een goeie site weet.

Gr Patric

rickkoorman
08-04-10, 05:26
@wilco, ik heb een afzuiger voor het grove werk. wat ik daarbij zoek is een soort van fijnstoffiler zoals de microclene. ik dacht dat dit fijnstof filtert(als ik de verhalen moet geloven die ik lees op de website)

ideeen ??

rick

Hans Scholte
08-04-10, 12:20
Een spaanafvoer met fijnstoffilter is een goed begin. Een afzuiger met zo'n ouderwetse stofzak verspreid waarschijnlijk meer stof dan hij opvangt.
Om rondhangend stof uit de werkplaats te verwijderen is een Microclene o.i.d. volgens mij een goede keus.
Om je longen tegen het meeste stof te beschermen zullen een mondkapje, passief stofmasker of uiteindelijk een actief masker in oplopende volgorde beter voldoen. Helaas loopt de prijs in het algemeen ook snel op.
Ik ben het met Frank eens dat de 3M actieve systemen prettig in het gebruik zijn.

Een overzicht van de stofbestrijding in mijn werkplaats(je) (http://www.houtdraaienindehaarlemmermeer.nl/index.php?pag=shophans&num=5&map=sho&typ=0)

Hans

rickkoorman
08-04-10, 14:10
ook hier heb je weer het antwoord wat ik zocht en hoopte te vinden. mooie werkplaats trouwens. ik heb de site nog een tijdje gekeken en zag veel bekende gezichten. ook erg mooie dingen worden er gemaakt. voor alle draaiers is dit een goed site om eens te bekijken. ik ga op zoek naar een microclene voor een goede prijs

rick

Frank
08-04-10, 16:38
Hoi Rick

Hier staan ook verschillende goede en goedkope zelfbouw oplossingen.
http://www.rockslide.org/Images/air_filter.pdf
http://www.twistedknotwoodshop.com/airfilter.htm

rickkoorman
09-04-10, 06:18
beste frank,
hardstikke bedankt voor dit idee, ik zal dit zeker meenemen in mijn besluit.
rick

janvandijk
09-04-10, 08:27
Goed idee, zo kan je voor weinig je werkplaats schoner krijgen, tweedehands afzuigkap van marktplaats, paar andere filters er omheen maken in een kist en klaar ben je :-)

rickkoorman
09-04-10, 16:48
ik heb vandaag een heleboel afzuiginstallatie's gezien. aangezien ik al een redelijk zware stofzuiger heb zou ik deze niet kunnen gebruiken als hoofdafzuiger? ik werk toch op maar op 1 machine tegelijk. deze machine heeft een filter en er zijn aparte stofzakken te koop voor fijnstof. daarnaast lijkt me nog steeds de microclene een superoplossing. zou ik een overcapaciteit nodig hebben?(hans , jij hebt de microclene 1000??)

rick

Hans Scholte
09-04-10, 16:55
Ik gebruik een MC 1200, geschikt voor ruimten tot 120 m3.
Ik ben overigens van mening dat een masker de hoogste prioriteit heeft.
Het voordeel van een Microclene o.i.d. is volgens mij dat als er geen stof meer geproduceerd wordt het masker na een half uurtje af kan. Het is zeker geen vervanging van een stofmasker.

Hans

kiesvoorhout
09-04-10, 20:43
Laat mij nu eindelijk maar bekennen,dat hout eigenlijk mijn hobby is.
In mijn dagelijkse werk als product engineer bij een firma die luchtfilters maakt wordt ik regelmatig geconfronteerd met vragen over fijnstof.
Nu lees ik in artikelen in dit topic, dat een voor filter in combinatie met een HVAC filter met 5 micron capaciteit voldoende zou moeten zijn. Fijnstof gaat echter lager dan 5 micron, dus juist de allerfijnste deeltjes die juist geinhaleerd kunnen worden gaan toch weer de ruimte in.
HVAC staat voor Heating, Ventilation en Airconditioning. Voor filtratie van fijnstof zijn HEPA filters meer geschikt. In Microclene achtige apparaten zitten filters die deeltjes vanaf een gemiddelde diameter van 0,4 micron tegenhouden.
Om zelf een constructie te maken is op zich een goed idee, maar zonder toepassen van het juiste filter(medium) blaas je het fijne stof alleen maar rond. Natuurlijk worden veel deeltjes tegengehouden, maar het meest schadelijke/respirabele stof blijft.
Een goede persoonlijke bescherming is aan te raden (bijvoorbeeld zoals Hans aangeeft)
Mochten er nog specifieke vragen zijn over luchfiltratie, dan wil ik altijd proberen die te beantwoorden.

Groet,
Kor

Wilco Flier
09-04-10, 22:03
Mijn werkplaats in een hoekje van een landbouwschuur van zo'n 6000 m3 inhoud, waarvan ook nog eens vaak de deuren van 3 bij 3 openstaan. Het lijkt mij dan niet erg nuttig om daar een microlene neer te hangen. In mijn geval zou ik dus genoeg hebben aan een goed stofmasker, omdat het overige houtstof zich verspreidt in de overige ruimte. Of zie ik dat verkeerd?

rickkoorman
09-04-10, 22:39
@wilco
je hebt inderdaad een enorme hoeveelheid natuurlijke ventilatie. of een masker of id nodig is durf ik niet te denken

@kor
kan jij jouw mening geven over mijn stofvraag?

bvd

rick

rickkoorman
13-04-10, 20:25
heren,

de kans is erg groot dat ik een microclene ga bestelling in engeland bij toolpost. het prijsverschil met nederland is enorm groot. ik hou jullie op de hoogte
rick

Hans Scholte
14-04-10, 11:48
Het verbaast me dat je de beste prijs bij de Toolpost aantreft.
VAT en P&P niet vergeten?

Als je in deze prijsklasse geinteresseerd bent, zou ik ook eens naar de Jet AFS-1000B (http://www.axminster.co.uk/product-Jet-AFS-1000B-Air-Filtration-System-21187.htm) kijken.

Hans

rickkoorman
14-04-10, 19:20
beste hans,

het hele verhaal van VAT was me eerst niet helemaal duidelijk maar het schijnt dat als je je kvknummer opgeeft de VAT vervalt. dit scheelde al bijna 30 pond!!!! ik ken weinig mensen die een Jet machine hebben. over de microclene hoor ik alleen maar goede dingen. willyvanhoutte verkoopt ze ook maar de prijzen liggen echt een stuk hoger. ik hou me echter aanbevolen voor goede suggestie's.
rick

Hans Scholte
14-04-10, 20:23
Zie PB

Hans

kiesvoorhout
14-04-10, 21:24
Alle units die hier worden genoemd, zijn in staat maximaal 98% 5 micron deeltjes tegen te houden en maximaal 85% van 1 micron, mits met de juist filters geinstalleerd.
Dat scheelt natuurlijk in je werkplaats om de lucht schoner te krijgen, mits de unit voldoende capaciteit heeft. De inhoud van de werkplaats moet minimaal 10 keer per uur worden ververst.
Een werkplaats van 5x6x2,5 m = 75 kuub, dus de unit moet dan 750 kuub/uur doen.
Maar dan nog zweeft er 15 % van deeltjes tot 1 micron rond.
Een goede oplossing zou een unit met HEPA filter zijn, die houdt 99,97% deeltjes van 0,3 micron tegen. Hier hoort dan een luchtbehandelingskast bij met een flink vermogen qua luchtverplaatsing. Maar,.. dan praat je over cleanroom units die professioneel en waarschijnlijk te duur zijn voor de hobbyist. Een vervangingsfilter kost dan meer dan een complets JET of Microclene :(
Een goede afzuiging ( zelf gebruik ik de simpelste Scheppach) met een fijnfilter (niet zo'n stofzak waar alles doorheen vliegt als je hem aanraakt) en een werkplaatsstofzuiger (bv Kaercher van de Gamma of dat glimmende ding van Aldi of Lidl) als extra op de bovenfrees, bevrijdt je van het ergste stof. Een luchtreiniger zoals b.v. Microclene of JET helpt om de ruimte nog schoner en veiliger te maken. Maar 100% wordt het niet.

Mijn advies is dan ook om een fijnstofmasker te dragen, zeker bij schadelijke of verdachte (hout)stoffen.

Kor

ps. het fijnfiter op mijn Scheppach is uniek, dit is een hoog efficiency filter wat ik test in de praktijk ;)

Hans Scholte
15-04-10, 16:38
@kiesvoorhout: Ik heb zo'n papieren Sheppach stoffilter op mijn spaanafvoer. Heb jij een suggestie hoe je voorkomt dat zo'n filter verstopt raakt met stof? Dit model zit geen borstel in die je rond kan draaien. Kloppen op de buitenkant helpt naar mijn idee niet genoeg. Nu haal ik af en toe het ding van de afzuiger en maak hem dan schoon met de stofzuiger. Alles bijelkaar nogal bewerkelijk, waardoor het niet vaak genoeg gebeurt.

Hans

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/11241=2440-scheppach_filter.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/11241=2440-scheppach_filter.jpg)

Wilco Flier
15-04-10, 17:14
Voor de mensen die opzoek mochten zijn naar een dergelijke fijnstoffilter: Baptist heeft ze inde aanbieding, scheelt ongeveer € 50.

kiesvoorhout
28-04-10, 21:08
@Hans,

Het filterpatroon van Scheppach is al een stuk beter dan de originele stofzak.
Dit soort filters zijn er wat professioneler met een borstel, of nog luxer met een klopinrichting.
In de (auto)industrie, bv. voor de luchttoevoer in spuitcabines, wordt vrijwel altijd een meerstraps filtersysteem toegepast. Voorfiltratie met een groffilter, tweede trap met een zakkenfilter en daarna soms nog een fijnfilter (cassette of patroon) en uiteindelijk een diffusiemat om de lucht gelijkmatig in de cabine te verdelen. Iedere filtertrap heeft zijn specifieke eigenschappen om deeltjes van bepaalde grootte uit de lucht te halen. Zo beschermt elk filter de volgende trap tegen overbelasting door te groffe deeltjes.
Een dergelijk systeem zou hier ook toegepast kunnen worden, zei het dan maar met twee filtertrappen. De laatste heb je al, er moet alleen nog een voorfilter geplaatst worden.
Dit zou je kunnen realiseren, door een zak van groffilter materiaal (bv keukenfilter 15-20 mm dik) binnen in het patroon te hangen. Daarmee bescherm je het patroon en kun je de zak er af en toe uithalen om leeg te maken. Op deze manier zorg je, dat spaanders en grof zaagsel niet in je patroon komen. De levensduur van het filterpatroon wordt hiermee verlengd.

Ik hoop je hiermee eerst een idee te hebben gegeven om wat te verbeteren.
succes, groet,

Kor

Epistaxis
30-04-10, 14:33
Het verbaast me dat je de beste prijs bij de Toolpost aantreft.
VAT en P&P niet vergeten?

Als je in deze prijsklasse geinteresseerd bent, zou ik ook eens naar de Jet AFS-1000B (http://www.axminster.co.uk/product-Jet-AFS-1000B-Air-Filtration-System-21187.htm) kijken.

Hans

HE! Die hangt bij mij in mijn werkplaats! (kelder atelier) Echt wel uit noodzaak hoor want anders zie ik mezelf niet meer staan als ik een machine aansteek. Hij vangt toch knap wat stof hoor. Misschien moet ik eens een fotootje plaatsen van de binnenfilter. Leuke eraan is dat wanneer ik de deur (die nog moet gemaakt worden,//// :oops: ) achter me dicht trek , ik die filter aan kan zetten en dan circuleert hij de lucht tussen de twee en de acht uur, afhankelijk van hoe je hem instelt.

rickkoorman
30-04-10, 17:02
kelder werkplaats? aha ik heb een zolderhokje. je hebt dus goede ervaringen met de jet??
rick

Anand
11-05-10, 09:51
Toen ik pas met mijn freesmachine en een stapel MDF begon was ik redelijk slordig met maskers enzo, vooral omdat met bril steeds beslaat. Gevolg was dat er zich een gezwel heeft gevormd in mijn neus :o die is er 2 maanden terug uit gesneden maar ben er nog niet vanaf, al is de lucht nu wel schoon. Ionisatie werkt ook goed, het zorgt dat de deeltjes aan elkaar gaan plakken en niet meer in de lucht kunnen blijven hangen, en dus ook in een niet hepa blijven hangen, (afzuigkap filter met olie bv)

http://www.youtube.com/watch?v=4UBAQGHDH1Y[/video]]
http://www.youtube.com/watch?v=4UBAQGHDH1Y (http://[video=youtube_share;4UBAQGHDH1Y)

ok ok, is met rook maar geeft een idee, de stem is van een vriend van mij.