CNC Projectje

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Wow dat vind ik onwijs gaaf.
Heb je ook foto's /video van het maak proces?
Is het van mdf gemaakt of iets anders...
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Bijzonder en mooi! Handmatig is voor mij overigens geen voorwaarde om iets ambachtelijk mooi te vinden.

Iets meer info zou inderdaad leuk zijn.

Groet, Rob.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Prachtig! Was dit een bestaande methode of heb je het zelf ontwikkeld?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik vind het heel erg mooi en origineel.
Maar ik ben ook nieuwsgierig.
Hoe ga je van de foto naar het freespatroon? Is dat een functie van een of ander fotobewerkingsprogramma?
Met wat voor materiaal heb je dit gemaakt? Met MDF met een witte toplaag?

Karel
 

Robin_Haegeman

Nieuw lid
12 jun 2012
20
0
Hallo iedereen,

Ik had dit ooit eens gezien op een site en wou dit al lang zelf ook eens kunnen doen maar het kwam er nooit van. In het dagelijkse leven ben ik nammelijk CNC programmeur en daar en boven programmeer ik ook in Excel-VBA en ik dacht als ik deze 2 dingen nu eens combineer.

Ik ben op zoek gegaan naar een stukje VBA code dat me in staat steld om een foto in te lezen in VBA. Vervolgens elke pixel een XY cordinaat te geven en de kleur te annaliseren. Aan de hand van de kleur bereken je een diepte dat je moet frezen. Wit= kleur 0 is 0.1mm diep en zwart= kleur 255 is 1.8mm diep en al de rest er tussen is dus de verhouding van 1.7/255.
In de eerste stap kon ik daar een lijst van trekken in excel met alle XY en nu ook Z coordinaten.
De volgende stap was toen om die lijst om te zetten in een bruikbaar CNC programma met freesbanen met bijhorende tool. Dit is me ook gelukt zoals je ziet.

Het was wel een beetje bang afwachten wat het uiteindelijke resultaat zou zijn want ik kon dit nergens visueels simuleren. Als resultaat zie je een lijst met getalletjes en in het programma waar ik mee programeer zag ik alleen maar lijnen en niet echte een tekening.

Ik heb me het er dan maar eens op gewaagd en een foto van mijn zoon in gescand, deze omgezet met mijn VBA code naar een CNC programma en ingelezen in 1 van onze machines en laten frezen in een MDF plaat van 30mm met een HPL laag er op. Dit was het resultaat na 45min freeswerk. Het overtof mijn stoutste dromen dat het zo een goed resultaat na de eerste proef draai was.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Leuk gedaan Robin.

Ik heb zo'n 2 jaar geleden een bedrijf bezocht in Groot Ammers (Tekton BV), die precies hetzelfde doen. Je kunt zelfs software kopen die een foto omzetten naar een CNC bestand. Zo te zien heb je dus iets gemaakt wat al bestaat, maar dat maakt het er niet minder leuk om.

Groetjes,

Lennaert
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Dit is wel bijzonder geslaagd te noemen, zeker voor een 'probeersel' ;-) .

Knap bedacht, gefeliciteerd!
Kun je inderdaad makkelijk een handeltje in beginnen dunkt me...
Maak je deze ook op aanvraag?

Met vriendelijke groeten,
Steven
 

Robin_Haegeman

Nieuw lid
12 jun 2012
20
0
@l3nna3rt: IK heb op internet ook een aantal bedrijven tegen gekomen waar je dit kan laten maken maar ik wou dit zelf kunnen maken. Dat daar software voor bestaat kan ik best geloven maar ik heb 2 van mijn interesen gecombineerd VBA en CNC met dit resultaat.

@steven Gauwberg: Er kan altijd iets geregeld worden.;)

Bedankt voor de leuke reacties.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.