Steigerhouten bankjes voor buiten

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
Hallo allemaal,

Ik heb al met veel plezier e.e.a. zitten lezen hier op het forum. Erg leerzaam en leuk. Een antwoord op deze vragen heb ik nog niet goed kunnen vinden:
Ik ben van plan enkele meubels van steigerhout voor in de tuin te maken. Veel ervaring met het werken van hout heb ik niet, ben er met een ander meubeltje die ik voor binnen heb gemaakt al eens flink door verrast!
Ivm daarmee zal het dus wsl niet slim zijn de planken onderling te verlijmen, dus dat zal dan 'mechanisch' moeten worden dmv latten op aan de achterzijde.
Wat ik me nu afvroeg; kan ik de planken bij het monteren strak tegen elkaar aan zetten (ervan uitgaande dat je ze redelijk vochtig koopt) en dat ze alleen nog gaan krimpen, of is het verstandiger er toch ruimte tussen te laten? (Tenslotte staan ze ook in de regen.) En zo ja hoeveel?

Helpt beitsen wel of juist niet tegen het werken? Of helpt beitsen alleen als je tevoren alle delen rondom beitst (een kant beitsen en een blinde kant niet lijkt me ook niet bevorderlijk voor kromtrekken e.d...)

En wsl moeten 'de pootjes van de grond'? ivm vocht vanaf onder. Iemand daar nog tips voor? Alvast bedankt!

gr
Roekie
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Hallo Roekie ,

Het beste is de planken niet strak tegen elkaar aan plaatsen maar een paar mm ruimte tussen de planken te laten, want het hout blijft te sloten werken.Beitsen zal denk ik wel iets helpen omdat er minder vocht in het hout zal trekken. Zo als je zelf zeg het beste is dan de pootjes niet in of nauwelijks in contact blijven met vocht, ik zelf gebruik hiervoor ( rubber ) stoeldoppen .

Groetjes Marc.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik hang er tijdens het samenstellen zesduims spijkers tussen. Altijd dezelfde tussenruimte en ze blijven handig hangen op de koppen.

Wat erg stoer staat: ijzeren strips, flink op meppen met een hamer zodat het "oud" smidswerk lijkt, dan de strips in een wijde U-vorm buigen (basis van de U net zo lang als de plank breed is), twee gaatjes er in aan elke kant voor schroeven en die dan als pootjes gebruiken. Zorg voor drie a vier cm ruimte tussen de strip op de grond en het hout. Als je ze in een dikke laag gekookte lijnolie zet blijft de roest weg.

Op dezelfde wijze kan je (al dan niet functionele) hoeken en dergelijke maken die je meubel een eigen uitstraling geven, net even anders dan anderen :)

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
Bedankt voor de tips! Die van de spijkers ga ik zeker gebruiken. Wel jammer dat m'n opbergruimte onder de zitting nu toch een natte ruimte gaat worden, maargoed..

Dat met die ijzeren strip staat inderdaad wel stoer. Maar dan moet ik wel ergens een stevige strip op de kop weten te tikken, en anders worden het anderssoortige doppen.. Zo eens even snuffelen op internet of ik iets bruikbaars tegen kom. Misschien die verzinkte strips in de bouwmarkt.
Al eens eerder een kast voor binnen gebouwd met verzinkte schappen er in en die strips op de buitenkant voor een stoere jongenskamer. Nog niet aan gedacht deze als voet te gebruiken.

MOrgen misschien al hout halen, en dan.... De zaag er in :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.