Steigerhouten bed met vragen

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Hallo houtbewerkers,
Na een (lange) periode met veel kou en andere narigheid (ik heb gelukkig al mijn vingers nog)is mijn werkplaats eindelijk zo ver dat ik ook aan een project kan beginnen. Ik heb mijn kleinzoon al weer enige tijd geleden beloofd een bed voor hem te maken van steigerhout. Gelet op de verhalen hier op het forum over vernielde machines bij het bewerken van gebruikt steigerhout, gekozen voor nieuw. In SketchUp na vele vertwijfelde pogingen, eindelijk een tekening eruit gekregen zoals ik het bed in gedachten heb.
So far so good..
Ik probeer hier wel de SU tekening te plaatsen maar dat lukt me niet.

C:\Users\Herman\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image002.gif


Dan maar even in beschrijvende vorm:
Het betreft een bed van 200 bij 90cm met een hoofdboard van verticaal geplaatste steigerdelen ca. 70cm hoog, verbrede zijkanten (10cm) van steigerplanken en aan de achterzijde komt over de volle breedte (ca. 110cm) van het bed een open kastje van 40cm diep waarop de tv kan komen te staan. In de kast een kastplank (ook van steigerhout) die het kastje horizontaal in tweeën deelt.
Ik ben begonnen met de zijliggers. Deze worden gemaakt van 2 steigerplanken aan elkaar verbonden door:
a: een bovenliggende plank van 10cm
b: tussen de planken en aan beide uiteinden een vullat ter breedte van de opening die ontstaat omdat de bovenlat 10 cm is en de beide zijplanken niet dikker zijn dan ca. 6.5 cm
c: lamello’s om de ca. 15 cm om e.e.a. in verband te houden
Het eerste “probleem” dat ik tegenkwam was dat de steigerplanken die al een tijdje aan de wand hingen, ietwat kromgetrokken waren. Ik heb deze een nachtje in de lijmtangen gezet en die zijn zowaar iets bijgetrokken. Nu hoop/verwacht ik dat door het gebruik van de lamello’s en de opvullatten de zijliggers redelijk recht zullen blijven.

vragen

a. Is deze hoop gerechtvaardigd of kan ik het wel vergeten en trekken de planken weer krom?
b. is het werken met lamello’s de juiste methode of is er een andere/betere manier?
c. wat is de beste manier om deze (zware!) zijliggers aan het hoofd en voeteneinde te bevestigen? (De gebruikelijke bedplankdragers lijken mij niet sterk genoeg)

Ik (en mijn kleinzoon zeker) zou het heel plezierig vinden om jullie deskundige antwoorden/adviezen te lezen zodat ik, rekening houdende hiermee, mijn volgende stappen weer kan gaan zetten.
 

Bijlagen

  • Bank1.skp
    127,9 KB · Weergaven: 104
Laatst bewerkt:

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Het probleem met de foto is, dat je waarschijnlijk de optie "from URL" gebruikt en hier een link naar de foto op je pc in zet en dat werkt dus niet, of je moet hier een link naar iets op het internet zetten, of je moet de optie "from computer" gebruiken voor het uploaden.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hallo Herman,

Een snelle eerste reactie: laat je hout voor verwerking minimaal twee weken, liever nog langer, op de plek waar je bouwsel moetkomen, aclimatiseren. Daarmee kan je een boel ellende voorkomen mbt barsten en kromtrekken.

Met steigerhout probeer ik altijd in een hoekie te werken, dus om er een plank op 90 graden tegenaan te zetten. Kromtrekken kan dan haast niet meer. Panelen maken met lamello,s gaat prima, maar breder dan 60 cm zou ik niet doen.

Ondanks alle negatieve verhalen is het best leuk hout om mee te werken, vergevingsgezind, zeg ik altijd. En ach, een barstje en een beetje kromme plank hoort ook wel bij de stoere uitstraling van dit materiaal.

Groet, Rob.
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
hallo herman.

antwoord op vraag a. Als het hout recht was toen je het kocht en alleen nu krom is getrokken door het bewaren is de kans groot dan en hout wel recht blijft. antwoord op vraag b is kort voor de zij liggers van het bed is dit goed antwoord op vraag c bed plankdragers zijn echt wel sterk maar je kunt ook een hoek strip van 3 x 3 gebruiken over de volle breedte van de zij liggers dus een zijde aan de zij ligger ander zijde aan het voor en achter front.

groetjes marc .
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Dank snelle reageerders!
@ LMM: ik heb nog even gekeken naar de mogelijkheden maar eerlijk gezegd ik snap echt niet wat je bedoeld. Graag een voorzet hoe ik een SU tekening wel op het forum kan zetten.
@ Heckemann: Ik heb de lamello's over een lengte van 200cm gebruikt. Echter op afstanden van 40cm heb ik opvullatten gebruikt, dus daarmee blijf ik binnen jouw 60cm. En ja, steigerhout is vergeeflijk. Dat is ook de reden dat ik er (nog) mee werk...
@ Ed: Met dank weer voor je concrete beantwoording! Ga nig even goed nadenken over de bevestiging.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
voor het kromtrekken kun je misschien zorgen voor wat stevigheid in de juiste richting, misschien is dit wat:
Knipsel.jpg

en qua zijliggers op de kopse kanten, misschien zoiets?
Knipsel1.JPG
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@roekie: Leg mij eens uit hoe je de tekeningen op het forum krijgt. Ik zou niet weten hoe ik het moet doen.
Bedankt overigens voor je tekeningen! Je eerste voorbeeld van de bank is ook ongeveer het principe zoals ik dat in gedachten heb, dus dat zou moeten kunnen lukken. Je methode voor het plaatsen van de zijliggers in het hoofd- en voeteneind ipv er tegen aan vind ik echt een vondst en ga ik zeker overwegen. Dank dus nogmaals!
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
plaatjes kun je invoegen via de knop 'insert image', en dan zoals LMM aangaf even kiezen voor 'van computer'
Knipsel.JPG

dat die bank zo ongeveer is zoals jij in gedachten had mag ik hopen, tenslotte had ik hem van je eerste post gedownload ;).

Was zelf ook bezig in sketchup..
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
het uploaden lijk te lukken :)
Ik zie nu hoe je de zijliggers wil maken; als ze toch hol worden kun je ook in uiteinden bovenin een blokje hout schroeven. Op hoofd- en voeteneinde schroef je dan twee blokjes hout die precies in de holle liggers vallen. naar beneden valt ie dan niet meer; wel de blokjes op de bedeinden zo 'hoog' mogelijk maken om moment op te kunnen vangen. Door de binnenste zijligger heen kun je dan 2 schroeven (1 hoog en 1 laag) in het blok schroeven zodat de kopse kanten niet weg kunnen kantelen.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@roekie: oke, dan zie je ook wat ik bedoel..
Zoals ik al schreef heb ik naast de kopse einden no 4 opvullatten (eigenlijk ribben) gebruikt over de volle breedte van de plank (was net zo veel werk). Ik heb er nu een in elkaar geschroefd en dat ziet er best aardig recht uit. Helaas was ik vergeten het hout nog te bewerken (schuren of schaven) dus moet het weer uit elkaar... Geeft niet, nu weet ik dat de constructie voldoet en daar ging het ook een beetje om. Alleen het wordt wel zwaar zeg. Het moet ook nog een verdieping hoog worden gedragen dus dat wordt nog een hele klim.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Herman, leuk dat je weer lekker bezig bent in je werkplaats, ben meer dan benieuwd naar foto's van je huidige creatie.
Op e.e.a. draagbaar te houden, kun je de meeste delen natuurlijk demonteerbaar maken :)
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
In aanvulling op de aangepaste tekeningen van Roekie zou ik nog adviseren om de rugleuning schuin te laten lopen.
Of gaan jullie dit ondervangen middels dikke, taps toelopende kussens ??
Kan desgewenst ter verduidelijking van hetgeen ik bedoel wel een foto van mijn steigerhouten bank maken en uploaden...
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@Oceans'11: het staat niet zo op de tekening maar het was wel de bedoeling.

Ik heb het gevoel een beetje vast te lopen met het projectje. Er is in de familie nog steeds discussie of er nieuw dan wel gebruikt steigerhout moet worden gebruikt. Dat laatste omdat dit qua kleur meer het stoere steigerhout benaderd. Dat is zeker waar maar ik ben bang mijn machines hiermee te zwaar op de proef te stellen. Dus ben ik begonnen met nieuw hout. Ik had reeds voor het project 4 steigerplanken medio december ingeslagen. De eerste zijligger als proefstuk gemaakt met oneindig veel (ca. 20) lamello's. Hiervoor mijn lamellomachine gebruikt van niet al te beste kwaliteit (Cranenbroek), langdurig alles precies ingesteld (want tijd heb ik wel als gepensioneerde) en daarna goed gekeken hoe ik de planken moest frezen en met potlood de snijlijnen getrokken. Niet goed gekeken dus:mad: en toch nog van de verkeerde kant ingefreesd. Dus paste de plank niet op de zijligger. Dit weer enigszins kunnen corrigeren door de plank iets smaller te maken (ziet toch niemand..). Dan moest de vraag nog beantwoord worden of schaven of schuren. Marc (Ed Bever) maar eens gevraagd. Kom maar langs zei hij, ik heb een nieuwe schuurmachine dan is het een fluitje van een cent...
Tja en dan kom je vandaag bij Marc en is ongeveer alles fout gegaan wat je maar fout kunt doen. Veel te veel lamello's gebruikt, planken niet goed op "zicht" beoordeelt en nu knoesten die eruit zullen knappen aan de bovenkant, planken die aan het kromtrekken zijn of al barsten hebben, wel een heel zware constructie gebruikt voor het bed, etc, etc. Dat wordt me overigens allervriendelijkst verteld evenals dat zowel de aanschaf van een goedkope machine narigheid oplevert als dat het gebruik van de lamellomachine een iets andere techniek vereist dan ik had toegepast... Tja dus werd het schuren vervangen door weer een lesje : nu het gebruik van de lamellomachine. Even tussendoor: ik had al een nieuwe machine besteld omdat ik meende dat hiermee mijn afstellingsproblemen beter zouden kunnen worden opgelost (een Ferm, niet echt goed, maar voor mijn gebruik met enige modificaties, ruim voldoende). Helaas (voor mij) maar het lag niet aan de machine.. Ook met mijn oude machine had ik goede resultaten kunnen bereiken als ik maar de juiste techniek zou hebben toegepast! Dat staat Marc mij dan allemaal glunderend uit leggen zodanig dat ik het ook nog allemaal snap, naast zijn net gereed gekomen werkstuk, een buitendraaitafel voor een bevriende dj, dat hij in een paar dagen, uiteraard perfect... in elkaar heeft gezet.
Hoe aardig Marc ook is en hoe hij, zonder vervelende kritiek, mij wijst op mijn gemaakte fouten, toch word je er niet vrolijk van. Een beetje gedesillusioneerd naar mijn werkplaatsje gereden alwaar ik ontdekte dat de twee nog resterende steigerplanken eveneens behoorlijk krom waren getrokken. Uiteindelijk mijn afkortzaag maar (weer) eens onder handen genomen en afgesteld en een verbetering van de stofopvang gerealiseerd. En ten einde raad een heel oud kaasschaafje dat wij hadden gekocht op een rommelmarkt helemaal schoongemaakt en weer werkend gemaakt. Heeft in ieder geval mijn vrouw nog een beetje plezier van deze dag..
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Er is ook steigerhout beits, dan kun je nieuw steigerhout nemen en grijs beitsen. Je ziet natuurlijk wel het verschil met oude steigerplanken.

Cas
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Eerst maar eens proberen wat rechte planken zonder al te veel losliggende knoesten te kopen. Ik heb ook al ergens op een site gezien dat ze drie kleuren beits hebben gebruikt om een beetje het effect van gebruikt hout te vergroten. Iets om in gedachten te houden. Eerst maar weer een beetje moed verzamelen om weer enthousiast aan de slag te gaan. Morgen is weer een andere (betere) dag.
Zou ik bijna nog vergeten: Marc (ed bever) gaf me nog een goede tip voor het bevestigen van de zware zijliggers: aluminium of ijzeren hoekelementen. Het voordeel is dat ik die over de gehele breedte van de plank kan bevestigen en zodoende de zwaarte van het geheel goed kan opvangen. Eenvoudig maar doeltreffend, je moet er alleen opkomen..
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Zo, dit project maar weer eens opgepakt. Omdat dit bed bedoeld is voor mijn kleinzoon wil ik het natuurlijk zo goed mogelijk doen. Om mijn (hout)vaardigheden iets te verbeteren heb ik eerst nog wat andere werkstukken(oppottafel en klein tafeltje) gemaakt. En weer wat bijgeleerd. Oefenen baart toch kunst (alhoewel dat laatste wel weer een groot woord is..).
Ondanks mijn bezwaren tegen gebruikt steigerhout toch maar overstag gegaan. De druk (m.n. van mijn vrouw) werd te groot. En tenslotte wil je toch dat je werkstuk nadat het gereed is, ook de waardering krijgt die het verdient en niet alleen wordt afgerekend op de kleur.

Na alle aanwijzingen van Marc (Ed Bever) zo verstandig geweest hem voordat ik begon, te vragen met mij mee te denken over de aanpak en opzet.
Vandaag was het zo ver. Vanaf 09.00 uur sharp tot 11.30 uur met enkele onderbrekingen voor een koffiepauze alles doorgenomen, afgetekend en gezaagd!! Marc heeft me laten zien waar op te letten bij het sorteren van de planken bv de breedte en dikte van de planken controleren, beschadigingen die je kunt vermijden door handig af te korten, kortom een goed maatplan te maken. Na de planken te hebben gesorteerd, maten afgetekend, alle onderdelen op maat afgekort met mijn nieuwe radiaal afkortzaag (EB).
Geleerd dat ik met de zaag moet duwen i.p.v. trekken dit ivm het wegtrekken van de achterkant en de kans op schuin zagen. Wat opvalt is dat de afkortzaag bij het duwen verschrikkelijk veel rommel (zaagsel) achterlaat en bij het trekken het zaagsel grotendeels wordt afgezogen. In het midden blijft voor mij nu wat is nu eigenlijke de beste methode??

In de 2,5 uur doorlopend aanwijzingen/adviezen gekregen over hoe ik e.e.a. kan aanpakken, waar ik op moet letten en wat eventuele alternatieven zijn. Te veel om op te noemen en alles op een even vriendelijke als overtuigende toon. Werkelijk een geweldige privé-leraar die mij in een redelijk korte tijd heeeel veeel bijbrengt en mij ook het vertrouwen geeft zijn adviezen om te kunnen zetten in de praktijk. Ik voel mij een bevoorrecht mens met deze leidsman als Woodworking-vriend. Ik hoop er nog lang gebruik van te mogen maken. Nu alleen nog een passende beloning voor al zijn inspanningen. Anders wordt het te veel 1-richtingsverkeer.

Ik ga proberen het project vast te leggen op foto en deze hier te plaatsen zodat ook anderen mee kunnen kijken naar mijn verrichtingen. Misschien dat daar dan ook weer goede tips uit voort komen en anders is het voor mij in ieder geval leuk om er straks weer op terug te kunnen kijken.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Afgelopen vrijdag aan mijn eerstezijligger begonnen. Ik wil de bovenkant, als het een beetje kan, zonder(zichtbare) schroeven bevestigen. De zijligger bestaat uit 2 lengtedelen (200 cmx 19 cm)waar tussen ik 4 ribben plaats. De ribben heb ik voorzien van een dwarsstukje zodat ik de bovenkant hieraan kan vastschroeven. (zie foto).
Om het wegtrekken van de bovenkant te voorkomen verbind ik deze dmv lamello’smet de zijligger. Ik wil dit aan 1 kant doen om het hout enige ruimte te geven. Ikweet niet of dit een goed idee is maar om de lamello-verbinding aan 1 kant aante brengen was al een hele klus. Dit moest met het geweld van de lijmtangen opzijn plaats worden gebracht. Nu staat het vooraangezicht deel van de zijliggeren de bovenkant in de lijmtangen en ga ik morgen (maandag) weerverder met het plaatsen van de ribben en de achterzijde van de zijligger.Hierna weet ik of de verbinding zoals ik heb uitgedacht ook in de praktijkwerkt. En dan weer op voor de 2[SUP]e[/SUP] zijligger.
Enkele foto’s van het verloop.
 

Bijlagen

  • IMAG0044.jpg
    IMAG0044.jpg
    66,2 KB · Weergaven: 185
  • IMAG0045.jpg
    IMAG0045.jpg
    77,1 KB · Weergaven: 184
  • IMAG0050.jpg
    IMAG0050.jpg
    93,4 KB · Weergaven: 185

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.