danisch oil na tung olie

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Hallo,

Ik heb zopas twee bedden gemaakt en die wil ik gaan afwerken met tung olie. (2 of 3 lagen).
Nu had ik ergens gelezen dat danisch oil (dat ook tung olie bevat) beter is omdat het een vernislaagje achterlaat op het oppervlak.

Nu vroeg ik mij af (niets via zoeken gevonden hierover) of ik eerst enkele lagen tung olie kan aanbrengen en daarna nog een laagje danish oil als afwerking?
Zijn er eventueel alternatieven voor een zo ecologisch mogelijke afwerking die niet of nauwelijks voor onderhoudswerk zorgt en niet te duur is?

Mvg,
Bert

PS: ik heb tung olie en danish olie klaarstaan :)
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Bert. Op de site van Ron van Zaltbommel www.rons.biz.nl vind je waardevolle info over de verwerking van oppervlaktebehandelingsprodukten. Of stel hem eventueel jouw vraag.
Hopelijk heb je hier iets aan ter info.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Ik heb nog maar weinig kennis van afwerken, maar heb wel een beetje ervaring met het gebruik van tung-oil en Danish Oil voor kleine projectjes.

Tung-oil droogt langzaam op waardoor het makkelijk is aan te brengen en je de tijd kan nemen voor het uitwrijven. Het kan soms wel lang duren voor het compleet is gedroogd. Het hout werkt vaak nog een beetje na de eerste keer oliën, dus schuur ik het fijner voor de 2e keer oliën.

Danish Oil droogt snel op en je moet het bijna gelijk uitwrijven anders wordt het kleverig. Het hout werkt minder na het oliën zodat ik voor mijn projectjes kan volstaan met 1x oliën. Zo ver ik kan zien verkleurt Danish Oil het hout minder dan tung-oil.

Ik heb wel al 's Danish Oil gebruikt na tung-oil maar of het verstandig is weet ik niet :)
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Als je Tungolie hebt aangebracht kun je, als deze goed is gedroogd daar zeker met Danish Olie weer overheen. Verder is het belangrijk om te weten dat er geen enkel product bestaat wat en goedkoop is en geen onderhoud meer vraagt. Er komt altijd een moment dat je een meubel weer 'op wilt frissen' en zeker bij een gebruiksmeubel treedt er slijtage op. Ik denk dat iets in de was zetten in ieder geval onderhoud vraagt. Als je Tungolie en Danish olie hebt hoef je dus niets meer te kopen bofkont.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik zou (afhankelijk van de houtsoort) in dit geval gaan voor een laagje tungolie....paar dagen wachten....en dan een aantal lagen deense olie totdat je de gewenste laagdikte bereikt hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.