PDA

Bekijk Volledige Versie : Tafelzaag

osa2
26-08-09, 10:45
Hallo iedereen ik ben op zoek naar een goede tafelzaag.
Mijn budget is 1000 euro.

Wat ik wil doen is nauwkeurig afkorten dus er moet een goede 'rip fence' opstaan afkortgeleider.
Die snel en eenvoudig werkt.
Verder een solide mogelijke machine.
Ik heb het internet al uren zitten bekijken naar alle mogelijke opties.
Tendotools, bosch gts10, kity's, axminsters etc...

Ik kom er maar niet uit wat nu een goede tafel is. Ik heb zelf al gedacht van zelf een tafel te maken met incra spullen en dan een gewone cirkelzaag eronder te monteren.
Ik zoek eigenlijk een stevige tafel zoals de axminster aw10bsb2. Maar deze is natuurlijk in België of Nederland nergens te krijgen. Kopen in UK lijkt me dan weer niet goed voor de garantie.

Wie heeft raad?
Of kan mij iets aanraden wat ik nog niet gezien heb??

Trouwens de Bosch gts10 gaf eerst mijn voorkeur. Deze is in de UK 400 euro goedkoper (bvb axminster) dan hier waarom? En zou de garantie in België werken voor een Bosch uit UK?

Bedankt voor al de antwoorden.

PS. Weet iemand toevalig een bedrijf zoals incra maar dan in europa?
Sorry voor de vele vragen.

gandel69
26-08-09, 11:23
Ik heb een Kity 419 en ben daar zeer tevreden over.
Alles aan de machine is zeer nauwkeurig in te stellen en er zit (zeker gezien de prijs) een degelijke roltafel op die gemakkelijk in gebruik is.
De machine is zeer stil en krachtig genoeg om eiken planken (waar ik veel mee werk) door te zagen.
De nadelen van de machine zijn de geringe zaaghoogte (uit mijn hoofd een centimeter of zes) en de stofafzuiging had wat mij betreft beter gekund.

osa2
26-08-09, 15:10
Van wat ik gelezen heb op het net zijn er mijn inziens 3 goeie machines

De kity 419
De Electra Beckum/Metabo pk200
en de Scheppach TS 2010

Iemand ervaringen met deze toestellen? Hoe zit het met inductieve motors (qua geluid)
Verstek en langsgeleiding beetje stabiel te noemen bij deze toestellen?

haasjetik
26-08-09, 19:10
Als beginnend houtbewerker interesseert dit onderwerp me ook wel. Ik zie ook wel een overeenkomst met andere hobbies die ik heb, bijvoorbeeld fotografie. Je hebt een camera op het oog, kijkt eens verder en voor je het weet zit je qua kosten op het drievoudige.

Vorige week dacht ik met een Bosch PS10 nog wel uit de voeten te kunnen, nu kom ik al weer op het dubbele uit. Ik vraag me dan wel af of ik voor incidenteel gebruik (zelf zagen van latjes uit grotere stukken, afkorten en dergelijke) zo'n 'luxe' machine wel nodig heb. Maar ja, de verlokking van het betere .....

Zou in bovenstaand rijtje ook nog de Metabo TS 250 passen? Eerlijk gezegd vind ik het moeilijk de relevante verschillen te onderkennen (nog even los van hoe zo'n ding aanvoelt).

Stephan

Athanor
26-08-09, 20:15
Wat ik wil doen is nauwkeurig afkorten dus er moet een goede 'rip fence' opstaan afkortgeleider.
Die snel en eenvoudig werkt.

Als ik je vraag zo lees dan heb je misschien meer aan een goede afkortzaag (Makita, De Walt).

Wat wil je met Incra? Baptist heeft o.a. het railsysteem T-track.

Fons

osa2
27-08-09, 12:42
Hey, iedereen.

Bedankt al voor de reacties.
Neen, ik zoek geen degelijke afkort zaag. Het probleem met afkortzagen is dat je wel precies in verstek kan zagen. Maar je kan maximum laten van pakweg 30cm breedte bewerken. Wanneer je een paneel wil zagen van 120 naar 40 dan gaat dit niet met een verstek/afkortzaag.

Ik weet heel zeker dat ik een zaagtafel zoek.
Net zoals haasjetik ben ik niet echt bekend met de zaagtafels.
Ik zit wel hele dagen te zoeken naar de meeste geschikte.
Ik ben wel van het principe als je iets koopt moet het goed zijn. Daarom was ik ook eerst op zoek naar de PTS10 van Bosch. Maar toen zag ik dat het motor vermogen niet allerbest was. Plus het plastiek onderstuk voelt voor mij niet zo robuust aan. En dan ga je idd eens kijken wat bestaat er zo nog allemaal. En dan begin je te zoeken en te vergelijken.

Zo heb ik gezien dat de Kity 419 wel een zeer goed machine is maar de afkortgeleider ziet er mij nogal simpel uit en klemt slechts aan 1 kant wat mogelijke speling reëel maakt. Ook het lage motor vermogen 1100 watt en 60mm in 90°
Daarom lijkt mij deze tafel niet 100% optimaal. Verder heb je dan die Scheppach. De verstek geleider ziet er fantastisch uit en instellingen tot 1/10 mm lijken mij meer dan behoorlijk voor een hobbyist.
Maar ook hier weer de afkortgeleider ziet er maar slapjes uit. En de stofafzuiging zou bij deze laatste niet zo goed zijn.

De Metabo / weet ik nog niet goed. Deze moet ik eerst eens verder bestuderen.

De reden voor de Incra spullen is. Misschien wil ik zelf wel een tafel maken.
Heel moeilijk kan dat niet zijn. gewoon 2 geleider groeven en klaar. Dit in combinatie met een Incra 1000 SE mitter gauge (verstek geleider) en een afkort geleider en klaar is kees.
Dus mochten jullie bedrijven weten die afkort/verstekgeleiders maken. Laat maar weten.

Incra ziet er zeer solide uit alleen denk ik dat ze enkel in inches werken en niet in mm. Wat het voor ons weer sneu maakt.

Athanor
27-08-09, 13:41
Als je toch zelf wat in elkaar wilt zetten kun je ook denken aan de Festool. Voor goed 1000 euro heb je de TS 75 EBQ plus met rail van 1.40 plus het tafelmontagedeel met geleider. Ik weet niet of je dat allemaal gemakkelijk tot een werkend geheel kunt maken, maar misschien toch waard je er in te verdiepen, je krijgt veel meer functionaliteit omdat je ook een losse invalcirkelzaag van de hoogste kwaliteit koopt.

Fons

P.S. die inch maten lijken me nou niet het grootste probleem, bij de Incra zijn passende boutjes te verkrijgen zie http://www.fine-tools.com/t-track.html of http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=26&sid=167&pid=3&title=Frezen&subtitle=Handige%20hulpmiddelen%20bij%20het%20frez en en maatlinten kun je in cm los kopen (zelfklevend)

Fons

coko
27-08-09, 13:49
Hallo Osa, ik heb zelf de PTS10.

Is inderdaad niet de beste machine, dat het onderstel van kunstof is zie ik niet als nadeel. Dit is stevig genoeg. Maar de machine heeft andere nadelen die erger zijn.
De vergrendeling om het zaagblad op bv 45 graden te kantelen wil nog wel eens verlopen. Zo stel je de hoek perfect op 45 graden in en na een paar zaagsnedes blijkt de hoek nog maar 42 graden te zijn. De schaalverdeling op de afkortgeleider is erg onnauwkeurig, dus steeds goed nameten. De zijgeleider werkt op zich prima. Klemt aan twee kanten, maar toen ik de machine kocht zat de maatverdeling aan de achterzijde niet goed. Ik moest een stuk van het kijkglaasje afslijpen om dit te compenseren.

Om over de stofafzuiging maar te zwijgen, deze is niet slecht maar ronduit waardeloos!
Het vermogen van 1100 watt houd niet over maar daar heb ik tot nu toe geen problemen mee gehad.

Een ander nadeel is dat het spauwmes niet verzinkbaar is. Voor sommige zaagsnedes moet ik deze verwijderen wat de veiligheid niet ten goede komt.

Overigens wil het niets zeggen als de zijgeleider maar aan een kant klemt, biesemeyer achtige ripfences (zoals die meestal op USmerken te vinden is) klemmen ook maar aan een kant en zijn erg nauwkeurig.

zuma
27-08-09, 14:44
Tja ook ik fluister zachtjes: Festool CMS of Festool Precisio.

Het CMS systeem is de opvolger van het basis systeem en ik moet zeggen dat het CMS systeem toch weer een stuk degelijker is. Voordeel van het CMS systeem is dat je er meer mee kan doen dan alleen zagen. De precisio is ook een stabiel systeem maar kan alleen maar zagen.

gandel69
27-08-09, 15:51
osa,
bij de kity kan de afkortgeleider ook aan twee kanten klemmen hoor. Er zit een extra klemblok bij dat je achter in de parallel geleider kan schuiven. In de praktijk is dat echter niet nodig omdat de geleider stevig genoeg is.
En ook over het motor vermogen zou ik me geen zorgen maken. De 1100 watt is in de praktijk zat... het betreft een inductiemotor met riemaandrijving.

osa2
27-08-09, 16:32
Euhm, ik denk dat de festool systemen toch wat TE professioneel zijn voor hetgeen ik zoek.
Maar toch bedankt voor de uitleg.

Ik heb nog van tendotools een tt1000 tegen gekomen. Het voordeel hieraan lijkt mij dat het een gietijzeren tafel is. Er hangt een mooie grote verstek geleider aan met een klem en deze gaat voor 700 euro over de toonbank. Iemand ervaring met TendoTool??
Lijkt wel made in China te zijn.

Kan iemand eventueel een foto laten zien van het net of zelf trekken van een kity 419 met de afkort geleider dan aan de achterkant ook bevestigd? Lijkt dan ineens wel veel interessanter.

WR1944
27-08-09, 16:32
Ik heb een CMS tafel van Festool met een TS55 zaag met inzetplaat. Ik ben hier uiterst tevreden over. Een zeer waardevolle toevoeging is een lengte aanslag, waar je erg precies mee kan werken.

zuma
27-08-09, 17:35
Euhm, ik denk dat de festool systemen toch wat TE professioneel zijn voor hetgeen ik zoek.
Maar toch bedankt voor de uitleg.

Mwoah TE proffessioneel is wellicht verkeerd uitgedrukt. Dan denk ik eerder aan grotere/ zwaardere machines en niet aan handige multifunctionele tafeltjes van Festool die meer bedoeld zijn voor stand-, interieurbouw e.d. niet zozeer voor het echte houtbewerken. Daarvoor neig je toch al veel sneller naar heel stabiele machines met vlakke gietijzeren werkbladen. Festool TE duur dat kan ik wel volgen.

gandel69
27-08-09, 21:30
hierbij een paar foto's van de bevestiging van de parallel geleider aan de achterzijde v/d kity zaagmachine.

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/5899=1539-bevestiging 2.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/5899=1539-bevestiging 2.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/5899=1540-bevestiging.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/5899=1540-bevestiging.jpg)

zuma
28-08-09, 09:22
Is dat standaard of zelf iets gemaakt?

Die Kity dingen zien er altijd wel redelijk goed uit.

gandel69
28-08-09, 10:18
zat er standaard bij.

osa2
01-09-09, 11:08
Weer een paar dagen verder. En weer veel info gevonden op het net
Een bepaald systeem lijkt een beetje op het festool systeem. De bedenker lijkt het een zeer nauwkeurig systeem te vinden. Het is me een beetje onduidelijk welke componenten allemaal nodig zijn. Maar het ziet er wel accuraat uit.
Het werkt ook met een invalcirkelzaag systeem. Wat leuk is omdat je op deze manier een inval zaag hebt en een aparte cirkelzaag ook.

meer info is te vinden op http://www.eurekazone.com

Wilco Flier
01-09-09, 11:51
Er zullen genoeg houtbewerkers zijn die goede resultaten halen met een opbouwzaagtafel, maar ik zou er niet voor kiezen. Vooral omdat je zegt dan een zaagtafel te hebben en een losse zaagmachine. Dat kan alleen als je de machine steeds verwisseld. Ik weet niet hoe accuraat dat systeem is, maar het zou kunnen zijn dat je de geleiders dan steeds opnieuw moet instellen, omdat de machine, en daarmee het zaagblad steeds verschuift. Dan blijf je aan het instellen.
lijkt mij.

osa2
02-09-09, 11:16
OKe heeft iemand hier een scheppach TS2010? voor of nadelen? Is het wat een stabiel geheel?
Ik ben enkel nog aan het twijfelen tussen de kity junior 4 en de scheppach.
De verstek geleider van de scheppach ziet er stukken beter uit. Maar de langs geleider van de kity ziet er dan ook weer stukken beter uit.

zuma
03-09-09, 08:59
Vroeger zou ik zeggen Scheppach. Maar nu ik hier al een tijdje op dit forum meekijk denk ik toch dat je blijer wordt van een goed stabiel werkblad en dan is die kity met zijn gietbladen toch wel beter denk ik. Ook weinig scheppach gebruikers hier op dit forum. Misschien dat ik mijn gevoel ook basseer op de adviezen die ik heb gekregen bij de zoektocht van een compacte vlak vandikte bank. Daar komt de scheppach ook niet lekker uit vanwege zijn werkbladen.

coko
03-09-09, 09:15
Toch worden Scheppach machines vaak erg goed beoordeeld in de vakpers, je moet ze natuurlijk niet vergelijken met de profi machines die vele malen duurder zijn.
De reviews die ik van Kity gelezen heb verschillen nogal. In de ene test komen ze erg goed uit de bus, terwijl ze in andere testen als matig worden bestempeld.

kiesvoorhout
04-09-09, 21:37
Ik ben tevreden met mijn Scheppach TS2000, met afkortgeleider en tafelverbreding/verlenging.
Ik moet wel zeggen, dat ik regelmatig alles controleer en eventueel een beetje bijstel om alles haaks te houden.
Met beleid, dus niet met geweld dikke balken zagen, dan blijft het lang ( al 5 jaar) een fijne machine om mee te werken. Ik kocht hem compleet via marktplaats voor 375 euro vrijwel ongebruikt. Dat zal tegenwoordig tegenvallen voor die prijs ;)
Een tweedehands machine blijft altijd een risico, maar ik heb geluk gehad.
Er zijn wel solider machine's, maar prijs kwaliteit is bij dit apparaat goed en ik kan ermee wat ik op dit moment wil.
Dat varieert van platen 33mm (af en toe 52) kantrechten, tot priegelwerk om kistjes e.d. te maken. Nog steeds nauwkeurig tot op de 10de mm.
Aflezing is knudde, maar daar doe je proefjes voor.

Kor

Wilco Flier
05-09-09, 09:33
We hebben het steeds over fabrikanten die alleen stationaire machines bouwen (Scheppach, Kity), maar er zullen toch ook wel goede alternatieven zijn? Daarbij denk ik aan Bosch prof, Makita, Dewalt enz, enz. Die maken ook goede tafelzagen.

Seek
18-09-09, 11:50
Langzamerhand begin ik ook wel naar een tafelcirkelzaag te verlangen. Tot nu toe heb ik mezelf geholpen met een combinatie van handzagen, de losse cirkelzaag en een MDF plaat met daaronder de cirkelzaag geschroeft. Dat laatste is wel goedkoop, maar kan ik echt niemand aanraden!

Ik lijd wel aan ernstig ruimtegebrek. Dus zo'n mooie "kabinetzaag" is geen haalbare kaart. Ik zoek dus meer in de richting van de betere en opklapbare bouwzaag.

Behalve de allergoedkoopste, Oost Aziatische bouwsels van geperst blik, begint het aanbod zo'n beetje met de Bosch PTS10 (ong. 400 euro). Die wordt aan alle kanten afgeraden, dus die maar niet.

Dan krijgen we de Bosch GTS10 en vergelijkbare machines van DeWalt, Metabo en Makita. Die Makita http://www.kruis.nl/artikelen/711189/makita-tafelzaagmachine-2704-260mm.html Vind ik er wel erg aantrekkelijk uitzien. 1000 euro.

En dan het duurdere segment met eerst de Kity 419 http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=38&sid=324&pid=4885&detail=true&title=Stationaire%20machines&subtitle=Cirkel-,%20Lint-%20en%20Figuurzaagmachines
Dat lijkt me een ideaal ding, behalve de max. zaaghoogte van 60mm. Dat is wel een beetje krap. 1250 euro.

En tenslotte een Festool met CMS tafel. Dat wordt dan gelijk een erg dure grap. Voordat je die compleet hebt met tafelverbreding en parallel aanslag en de 70mm cirkelzaag, zit je rond de 2000 euro. Mischien het neusje van de zalm, maar echt te duur.

Heb ik nog iets over het hoofd gezien?

August
18-09-09, 13:29
Seek ik zie zojuist een aanbieding voorbij komen van de Makita 260 mm tafelzaag voor 320 pond.
Op de engelse site axminster kan je hem vinden.

Groetjes,

Ralph

Seek
18-09-09, 20:09
320 pond is 355 euro.

Op de Axminster site zie ik een kloon van de Kity. De TS-200. Voor het schamele bedrag van 330 pond! Ik zal eens zoeken of er gebruikers te vinden zijn die al dan niet lovend over die zag te spreken zijn. Voor dat bedrag kan ik hem makkelijk zelf gaan halen en dan nog vele honderden euros overhouden, vergeleken met de Kity.

Seek
19-09-09, 14:25
Op http://www.ukworkshop.co.uk/forums/index.php lees ik toch wel wat rampberichten over die Axminster TS200. Tafels die krom zijn, t-slots die niet diep genoeg gefreesd zijn. Vervolgens is iedereen heel lovend over de service van Axminster, maar in Nederland is dat toch minder leuk.

Een ander Kity kloon is de Record TS200C, maar dan met 80mm zaagdiepte. Dat is dan wel weer een groot pluspunt.

Al die dingen zijn te koop en te zien in de buurt van Dover. Retourtje Duinkerken-Dover is 38 euro voor een auto en passagiers. Iemand zin om de kosten te delen :lol:

Seek
19-09-09, 18:13
Dat kan goedkoper.

http://www.powertools2u.co.uk/Table-Saws/Makita-MLT100-Table-Saw.htm

En als je dan de reiskosten kan delen...

Geintje natuurlijk. Die MLT100 lijkt ook wel een heel bruikbaar machientje! Zit die schuiftafel aan de linkerkant er nou altijd bij? Het wordt vaak wel afgebeeld, maar niet genoemd.

Tjeerd
19-09-09, 21:18
We hebben het steeds over fabrikanten die alleen stationaire machines bouwen (Scheppach, Kity), maar er zullen toch ook wel goede alternatieven zijn? Daarbij denk ik aan Bosch prof, Makita, Dewalt enz, enz. Die maken ook goede tafelzagen.
Mijn ervaring is dat Bosch, Metabo, enz. dus bedrijven die goede handmachines maken niet zulke "goede" stationaire machines maken. Het is meer van "schoenmaker blijf bij je leest".
Met goede bedoel ik robuste machines waarbij je niet steeds hoeft te controleren of alles nog goed afgesteld staat (daar heb ik zeer nare ervaringen mee - zie elders op dit forum).
Kijk, als je klein spul maakt zoals klokkenkasten, kistjes e.d. dan is het meestal wel goed te doen maar voor het zwaardere werk moet je een degelijke machine nemen waaraan je niet teveel kuint afstellen. Dan kun je met plezier werken en daar gaat het ons toch om neem ik aan. Als zo'n machine te duur is, dan maar even doorsparen of op zoek naar een goede 2e handse.

coko
20-09-09, 00:06
Dan heb ik helaas het foute beroep gekozen, "even" doorsparen voor een mooie Felder gaat bij mij toch enkele jaren duren.
Tot die tijd behelp ik mij met mijn Pts 10, ondanks alle beperkingen en alles drie keer nameten is het toch beter dan alles met de hand zagen.

Wordt hoog tijd dat ik de lotto win, wil nog een vlak/vandikte bank en een lintzaagen nog enkele mooie schaven en...

Tjeerd
20-09-09, 12:05
Dan heb ik helaas het f...........ondanks alle beperkingen en alles drie keer nameten is het toch beter dan alles met de hand zagen.
Of de grote afmetingen laten schaven en zagen door, bijvoorbeeld, de plaatselijke meubelmaker.
Heb ik ook jaren gedaan voordat ik mijn stationaire machines had.
Ik mocht zelf mijn hout uitzoeken bij de houthandel en het bij hem voor het normale uurtarief laten bewerken. Dat ging prima.

Anonymous
20-09-09, 18:01
Ik heb zelf goede ervaringen met een stationaire zaag van Dewalt, de DW746. Die wordt nu niet meer geleverd, maar hij wordt af en toe nog op marktplaats aangeboden. Ik heb de mijne voor ca.1000 euro verkocht, compleet met allerlei verlengtafels e.d., dus hij zou binnen het budget moeten vallen.
Ik ben verder niet echt een fan van Dewalt als het om zuiverheid gaat, maar deze zaag is een prettige uitzondering. Met deze zaagtafel kun je behoorlijk zuiver werken en zwaarder werk doen dan met de eerder genoemde compacte modellen, zeker als er verlengtafels bij zitten. Je kunt er dan prima volformaat multiplex platen mee zagen.

De reden dat ik hem heb verkocht is dat ik over een paar weken een Felder geleverd krijg en die kost inderdaad wel een paar jaartjes spaargeld......

Bram
21-09-09, 20:12
Ik heb een Makita gekocht via redcoon:

http://www.redcoon.be/index.php/cmd/sho ... ita_2704/# (http://www.redcoon.be/index.php/cmd/shop/a/ProductDetail/pid/B137136/cid/25025/Makita_2704/#)
Ik ben beginnend amateur houtbewerker en ben er zeer tevreden van en vind het wel een aanrader. Als ik in de winkel vergeleek wat je voor hetzelfde geld van Dewalt kan kopen, leek dat maar plastic speelgoed. (zonder hiermee de Dewalt fans voor het hoofd te willen stoten...)

Seek
24-09-09, 08:11
Zo, ik heb de Kity 419 besteld 8-)

In Engeland, inclusief transport kosten ben ik voor een kleine 900 euro klaar. Heel benieuwd wanneer hij aankomt.

Tjeerd
30-09-09, 21:07
........jtje ook nog de Metabo TS 250 passen? Eerlijk gezegd vind ik het moeilijk de relevante verschillen te onderkennen (nog even los van hoe zo'n ding aanvoelt).
Stephan
Het is wel even geleden maar ik wil toch nog even reageren, nog een ervaring kwijt.
Hoe meer ervaringen we hier spuien hoe beter toch.
Ik heb al een aantal jaren een Metabo TS1256 tafelzaagmachine.
Leuke machine voor het kleinere werk.
De langsgeleiding grijpt bij het vastzetten ook aan de voorzijde vast. Zaaghoogte 56 mm en
een zaagbreedte van zo'n 13 - 14 cm maximaal langs de langsgeleider. Mooi is de fijnafstelling met een loepje (een paar tiende mm haal ik wel).
Verder heb ik er een roltafel bij voor grotere breedten maar die gebruik ik nooit.
Het vervelende is namelijk dat er zoveel af/bij te stellen is. Zelfs de langsgeleider kan je precies haaks afstellen. Ik vind dat zo'n ding gewoon precies haaks geleverd moet worden en vastgelast.
Dus af te toe controleer ik de zaak.
Als ik deurtjes of andere rechthoekige delen uit plaatmateriaal wil, laat ik die op maat zagen met een formaatzaag. Geen gedoe thuis.
Balkhout zaag ik wel thuis. Eerst rechthoekig schaven en op dikte maken en daarna zagen en daarna eventueel nog een keer over de kop erlangs (dan ruim 11 cm zaagdiepte).

Scheppie
10-12-09, 14:43
Als je moet kiezen tussen een Kity 419 of een Scheppach TS-2000 neem dan de Scheppach. Ik heb de TS-2000 gehad, een vriend van mij de Kity. Kity is onnauwkeuriger, moeilijker na te stellen en zaagt niet zo glad. De Scheppach is stabiel opgebouwd en blijft zuiver zagen.

Bijkomend voordeel is dat voor Scheppach alle onderdelen makkelijk na te bestellen zijn, voor Kity ligt dat een heel stuk lastiger, onderdeel kapot, machine weggooien of een donor zoeken.

Ook de grotere Scheppach modellen TS-2500 en TS-4000 / TS-4010 zijn topmodellen.

De TS2010 is een minder goed model, wel goed maar net iets minder kwa kwaliteit. Ook niet gek, bij introductie kostte die machine krap de helft van wat de TS-2000 ooit kostte. Verschil, TS-2000 kwam uit de duitse Scheppach fabriek, de TS-2010 uit de chinese... en chinezen maken lekkere bami maar houtbewerkingsmachines...... :-(

jokke
10-12-09, 18:55
Aan al jou berichten te zien ben jij wel echt overtuigd van scheppach hè, scheppie?... Aandeelhouder of zo? :mrgreen:

Scheppie
10-12-09, 19:25
Helaas geen aandeelhouder, wel een fanatiek gebruiker en verzamelaar van dit topmerk..... dus als iemand zegt dat het slecht spul is dan kan het hoogstens zo zijn dat ze bedoelen dat professionele machines beter zijn..... een Audi is ook beter als een volkswagen.... dat maakt een volkswagen nog niet slecht.... toch?

Edenaar
11-12-09, 11:15
Sterker nog, alle berichtjes van Scheppie wijzen 1 kant op... dus ik heb zo'n vermoeden... of mag ik dat niet zeggen??

Scheppie zeg het maar... :roll:

Scheppie
15-12-09, 21:21
Sterker nog, alle berichtjes van Scheppie wijzen 1 kant op... dus ik heb zo'n vermoeden... of mag ik dat niet zeggen??

Scheppie zeg het maar... :roll:

Nou Edenaar zeg t maar.... steek t niet onder stoelen of banken... zoals in eerder antwoord op vage verdachtmaking heb ik al geantwoord dat ik een zéér enthousiaste Scheppach gebruiker ben, niet meer en niet minder... als je goed leest zie je ook kritische punten van dit mooie merk in sommige posts....

Dat wou jij ook zeggen toch?.... als houtbewerkingsvrienden onder elkaar... :lol:

coko
15-12-09, 23:34
Sommige mensen zijn nu eenmaal fan van een bepaald merk ( worden ook wel merkenslet genoemd :) ). Scheppie is tenminste weleens kritisch over zijn favoriete merk in tegenstelling tot veel Festoolies.
Qua houtbewerking zou ik mij geen merkenslet noemen, ik gebruik van alles tussen Ferm en Festool en tussen stanley en Lie Nielsen. Maar als het over gitaren gaat alleen Gibson U.S.A. en PRS ... :oops:

Houten Klaas
05-10-10, 23:31
iemand ervaring met de Scheppach ts2010??
Vond op het forum wel terug dat je beter de ts2000 kunt hebben. Maar heeft iemand ervaring of kennis over deze zaagtafel? Kan ik hiermee op de 10de mm nauwkeurig zagen?

Scheppie
06-10-10, 00:08
Hoi,

Ik heb een TS-2000 gehad en daarmee kon het wel, moet er welbij zeggen dat op de 10e wel erg nauwkeurig is. er zit een stelwieltje aan waarmee je de fence 1/10e op kunt schuiven en dat werkt in beginsel wel.

Het antword is dus ja maar als je echt op de 10e mm nauwkeurig moet zijn dan komen er wel andere machines in beeld denk ik, een stuk zwaarder en professioneler.

Groet en succes,
Scheppie

Houten Klaas
06-10-10, 10:40
Scheppie,
dank voor je antwoord.
Waar het mij om gaat is dat ik goede verhalen lees op het forum en hoor van bekenden over de Scheppach zagen. De TS2010 valt in mijn budget en is klein genoeg om in mijn huis te bergen. En wat ik dan graag wil weten over de kwaliteit van die machine is:
Kan ik daar nauwkeurig mee zagen? (10de mm is misschien wat overdreven, maar op de millimeter moet hij nauwkeurig zijn. Ik moet er haaks mee kunnen zagen, ik moet er precies 45 graden mee kunnen zagen etc.

Dus als iemand nog wat antwoorden heeft of ervaringen wil delen.......Ik hoor ze graag.

grtn Bart

Houten Klaas
07-10-10, 18:58
Hoi Scheppie,
Hoe zit het eigenlijk met de langsgeleider bij die ts2000 of 2010. Die zit aan één kant vast, geeft dat voldoende nauwkeurigheid?
De DW 745 heeft ook aan de achterzijde een bevestiging, dat lijkt me beter.
Wat is jouw ervaring?
grtn Bart

Houten Klaas
08-10-10, 19:10
Verder niemand met ervaringen DW 745, Scheppach TS2010?
Misschien met andere wonderschone tips......?

nachtwacht
08-10-10, 19:36
Ik heb een tijdje gewerkt met een DeWalt kapzaag. Ik kon me daarna werkelijk niet voorstellen dat DeWalt als een professioneel merk wordt gezien. Het was geen nieuw apparaat, zeker een paar jaar oud, maar hij was toch enorm gammel. Dat is mijn ervaring met DeWalt en je leest dergelijke ervaringen toch wel vaker. Overigens heb ik volgens mij op dit forum ook iemand gelezen die een DW 744 heeft gebruikt en het een positieve uitzondering vond.

Overigens ben ik momenteel ook in de markt voor een tafelzaag. Zit zelf te denken aan een Makita 2704 maar kwam ook opeens een MLT100 tegen... die een stuk vriendelijker is geprijsd. Ben dus zeer nieuwsgierig naar de afloop van dit onderwerp.

Heeft iemand wellicht wat interessante links waar dit soort machines nog wel eens tegen elkaar worden vergeleken ?

Scheppie
08-10-10, 20:54
Hoi Scheppie,
Hoe zit het eigenlijk met de langsgeleider bij die ts2000 of 2010. Die zit aan één kant vast, geeft dat voldoende nauwkeurigheid?
De DW 745 heeft ook aan de achterzijde een bevestiging, dat lijkt me beter.
Wat is jouw ervaring?
grtn Bart

Hoi Bart,

Die geleiding is absoluut prima, en zeker als je de machine gebruikt voor houtmaten waarvoor hij bedoeld is, als je een teakhouten balk van 10 x 5 cm van 3 meter lang gaat schulpen dan kun je met de balk de geleider wel wegduwen... (een heel klein beetje!) maar daarvoor is de machine niet bedoeld.

De constructie is goed, het klemmechanisme is goed dus prima kwaliteit.

Mijn vader heeft een Elektra Beckum PK 250, op zich een grotere zaag maar de geleider van de TS-2000 is beter dan die van de EB.

Scheppie

nachtwacht
08-10-10, 22:32
maar de geleider van de TS-2000 is beter dan die van de EB.

Nou heb ik op het forum gelezen.... en mits ik me niet vergis heb je dat zelf geschreven, dat de TS-2000 van betere kwaliteit was dan de TS-2010 (2000 in Duitsland gemaakt, 2010 in China)

Die TS-2000 is voor zover ik kan vinden niet meer te koop, alleen de TS-2010 kan ik vinden (kan natuurlijk ook aan mij liggen dat ik niet goed zoek :) )

Maar als we dus weten dat die 2010 toch wat mindere kwaliteit zou kunnen zijn.... dan moeten we de "geleider" van de 2000 niet als maatstaf nemen lijkt mij ?

Kan natuurlijk heel goed zijn dat de kwaliteit van de 2010 ondertussen wel goed is ? Ik hoor het graag.

Groeten en alvast bedankt !

Scheppie
09-10-10, 08:13
constructief zijn die geleiders hetzelfde, met name de afwerking van de 2010 is wat minder dan die van de 2000 was, de prijs is destijds ook bijna gehalveerd meen ik m te herinneren. De geleider van de 2010 maakte op mij niet de indruk functioneel veel minder te zijn dan die van de 2000. Ik zou zeggen ga eens bij een dealer kijken en probeer zelf eens wat je ervan vind..... Je zult zien dat het een degelijk apparaat is voor niet teveel geld...

Meer als de hobby machientjes van de praxis en dergelijke en veel minder dan een grote volwassen machine, in dit formaat zagen is de Scheppach nog steeds bij de besten van wat er te krijgen is en zeker een goede keus.

Scheppie

nachtwacht
09-10-10, 11:36
Dank voor je uitleg, alle waar naar z'n geld en we mogen natuurlijk ook niet verwachten dat iets wat de helft kost nog net zo goed is (hopen mag altijd natuurlijk :) )

Nog een scheppach vraagje....

Een TS315 kost zo ongeveer weer de helft van een TS2010

Wat is nou het verschil tussen die twee ? Ik begrijp dat de een op een onderstel staat en de ander een tafelmodel is, maar zijn er ook andere praktische verschillen ?

Want als beiden even goed zijn.... waarom zouden we dan voor een tafelmodel kiezen voor het dubbele ?

bvd !

Houten Klaas
09-10-10, 21:27
Volgens mij is die TS315 een bouwzaag met dito nauwkeurigheid.
Ook begrijp ik dat de Makita MLT100 er mooi uitziet maar niet zo heel nauwkeurig is. En dat 45 graden net te halen is.
Die van AEG moesten we ook niet hebben. De DW ook niet. Kortom de zoektocht gaat verder.
Binnenkort maar eens bij Teygeler kijken naar de TS2010.

nachtwacht
09-10-10, 21:55
Volgens mij is die TS315 een bouwzaag met dito nauwkeurigheid.

Hopelijk kan sheppie dat bevestigen danwel ontkennen maar het zou wel het grote prijsverschil verklaren... hoe weet je zoiets echter van te voren... want ook bij andere zagen kan dat dus zo zijn terwijl ze dat voor zover ik weet nergens aangeven.....

Ook begrijp ik dat de Makita MLT100 er mooi uitziet maar niet zo heel nauwkeurig is.

Dat zou ook weer het prijsverschil verklaren met de 2704. In de specificaties kon ik niet echt veel verschil ontdekken maar qua prijs is die MLT toch goedkoper te vinden....

Binnenkort maar eens bij Teygeler kijken naar de TS2010.

Hmm... dat is ook bij mij in de buurt..... Hebben ze daar het een en ander opgesteld staan ? Want het is voorlopig lastig om een winkel te vinden die keuze heeft in deze apparaten....

Overigens zie ik bij Axminster ook een paar Jet machine's staan. Zelf nooit mee gewerkt, maar je ziet ze best wel vaak staan bij mensen die er "verstand" van zouden hebben. Nou zal ook daar wel weer kwaliteitsverschil in zitten natuurlijk...

Scheppie
10-10-10, 09:57
TS-315 is inderdaad een bouwzaag en een heel ander concept dan de TS-2010. OP de TS-315 zit bijvoorbeeld geen fijnafstelling, die kun je alleen met de hand ruw afstellen en dan zagen. Een hele goede bouwzaag maar geen precisiezaag zoas de TS-2010.

Het zaagblad op de 2010 is ook veel kleiner dan die op de 315, 210mm om 315mm. Met de 315 zaag je makelijk een dikke balk van 75mm door van 5 meter lengte, dat kan met een TS-2010 bijvoorbeeld niet.

Wil je kleinere maten en precies zagen dan neem je een 2010, wil je grotere maten zagen dan neem je de TS-315. Voor bouwwerk (constructie) is de TS-315 beter, voor meubelwerk de TS-2010. Zo moet je het denk ik zien...

Bij Teygeler kunnen ze je er alles over vertellen.

Scheppie

nachtwacht
10-10-10, 10:37
Dank voor je uitleg, ik zal eens bij Teygeler gaan kijken.

mvg

Scheppie
10-10-10, 10:57
Ik heb de 2000 destijds gehad met 2 zijverbredingen (1 opklapbaar en daarin 1 insteek). Dan kun je behoorlijke maten zagen in de breedte, is zeker de koop waard, met de standaardmachine is je breedtemaat wel erg beperkt.

De roltafel is ook zeker een topoptie, als je dan ook nog de tafelverlenging erbij hebt dan heb je een compacte volwassen zaag.

Succes met je overwegingen.
Scheppie

nachtwacht
10-10-10, 11:27
Ik wil een zaagtafel eigenlijk uiteindelijk in een werkbank inbouwen inclusief frees.

Voorlopig heb ik het idee om iets met een dergelijke functionaliteit te maken:

http://www.rockler.com/CustomerProjects/ImageLarge/IMG_9512a.jpg

http://www.rockler.com/CustomerGalleryD ... 84&Image=1 (http://www.rockler.com/CustomerGalleryDetail.cfm?Project=384&Image=1)

Nou ziet dat er wel heel mooi uit, het gaat mij meer om de functionaliteit.

Omdat ik een zaag dus wil inbouwen, is het voor mij vooral belangrijk dat ik niet om de zoveel tijd mijn zaagblad moet gaan afstellen of dat ik een zaagblad heb wat niet helemaal 100% recht is (of bijvoorbeeld de as waar de zaag op zit etc) Ik vraag me af of ik daar met een "bouwzaag" meer last van zal hebben dan met een precisie zaag. Natuurlijk zou dat er dan wel eentje moeten zijn waar hoogte en hoek feilloos mee in te stellen zijn.

Nou zit er voor zover ik van de plaatjes kan inschatten, bij de Scheppach best hele nette geleiders als standaard bij. Voor mij een beetje zonde om dat te "moeten" vervangen... Aan de andere kant, voordat een dergelijk project klaar is is het wel handig om met een goede zaag uit de voeten te kunnen... Maar al te veel extra uitbreidingen zou ik dus zonde vinden.

jpandriesse
10-10-10, 13:38
Waarom niet een combinatie machine kopen? Kwa kosten hoeven die (zeker 2e hands) echt niet zo duur te zijn en dan ben je in 1 keer klaar.

primera
10-10-10, 16:30
Mischien verstandiger om een tafel te maken een daar een handcirkelzaag onder te monteren.

Dan is het makelijk ivm vervangen van de zaag.

De geleiders wordt dan wel iets moeilijker.
Maar met de t-rack moet het goed te doen zijn.

Scheppie
10-10-10, 17:18
Met de 315 zaag je makelijk een dikke balk van 75mm door van 5 meter lengte,
Scheppie
dan is hij aardig beter als dit barrel van scheppach .
hebben het ding maar een keer bij een klant laten staan als brandhoutzaag .

Tot mijn schrik heb ik me vergist, de TS-315 is niet de zaag die ik bedoel, de goede bouwzaag van Scheppach is de TKU-315. Die staat ook hier op het fototje geafficheerd als brandhoutzaag, ik zou zeggen breng ze dan in het vervolg maar naar mij.

Dat is gewoon een hele goede bouwzaag, misschien dat die op jouw foto beschadigd was of versleten maar een goede TKU is en topzaag, ik heb er op dit moment nog 1 staan die ik gebruik voor bouwwerkzaamheden en dat is echt een prima ding voor zowel grote maten constructiehout als ook voor grote maten plaatmateriaal....

De TS is de budget uitvoering, die heb ik nog nooit onderhanden gehad... de TKU-315 is volgens mij nu opgevold door DE TKU-4000... TKU_315 zagen worden regelmatig op marktplaats aangeboden voor tussen 200 en 400 euro en zijn prima zagen voor de doeleinden waarvoor ze zijn bedoeld....

Scheppie

nachtwacht
10-10-10, 20:07
Mischien verstandiger om een tafel te maken een daar een handcirkelzaag onder te monteren.

Daar zitten een aantal nadelen aan. Bij de meeste handcirkelzagen is de zaagdiepte nogal beperkt. Ook wordt het dan erg lastig om bij de diepte en hoekinstelling te komen, laat staan die op de milimeter nauwkeurig af te regelen.

Maar het is geen gek idee want ik zit inderdaad ook over een MFT/3 met CMS van Festool met daarin handcirkelzaag TS75 te denken. Ben nog steeds de plussen en minnen van beide opties naast elkaar aan het zetten....

Om bij het topic te blijven, een CMS van Festool met daarin een TS55 of TS75 lijkt mij ook een hele mooie tafelzaag....

gandel69
10-10-10, 20:44
Geeft zo'n optie met handcircelzaag niet ongelooflijk veel herrie?
Als ik kijk naar mijn zaagtafel zit daar een inductiemotor in met riem aandrijving.
Lijkt mee heel wat prettiger om mee te werken.

gandel

nachtwacht
10-10-10, 22:25
Geeft zo'n optie met handcircelzaag niet ongelooflijk veel herrie?

Dat lijkt mij ook maar ik denk dat de meeste mensen die voor een dergelijke optie gaan niet de hele dag staan te zagen.

Voor mij geld dat in ieder geval zeker en is ook de reden waarom ik ook naar een tafelzaag zoek van < 1000 Euro. Ik hoef geen grote aantallen te zagen, voor mij is het vooral van belang dat op lange termijn, ook als zo'n ding niet veel gebruikt wordt (wat volgens mij ook wel eens net zo slecht kan zijn als zo'n ding 24 uur per dag gebruiken) hij toch goed en recht blijft zagen.

nachtwacht
11-10-10, 09:17
Om maar even wat leuke zagen in dit draadje te posten:

JET JBTS-10MJS

Hier staat een review:

http://www.newwoodworker.com/reviews/je ... awrvu.html (http://www.newwoodworker.com/reviews/jetjobsitesawrvu.html)

Leuk is dat ze zaag er heel compleet uitziet. Ook heel leuk is dat je hem met het bijgeleverde onderstel ook "op z'n kant" kan neerzetten en dan neemt hij een stuk minder ruimte in.

Axminster heeft het een en ander aan Jet zagen maar deze zag ik er op dit moment nog niet tussen staan dus ik heb geen idee van de prijs en al helemaal niet van de prijs / kwaliteit verhouding.

grijzeblubber.be
11-10-10, 10:44
Hier staat een review:

http://www.newwoodworker.com/reviews/je ... awrvu.html (http://www.newwoodworker.com/reviews/jetjobsitesawrvu.html)
Leuke review, vooral als het zaagblad er omgekeerd op zit...

tuoh
11-10-10, 18:14
Dat word gedaan om afsplinteren te voorkomen :D :D :D

Mvg,

André

Houten Klaas
03-08-15, 23:34
En 5 jaar later........
(heb afgelopen jaren een werkplaats kunnen huren maar nu dat gestopt is, helaas, kan ik op zoek naar gereedschap:)).
Vandaag deze TS 2000 gekocht. Ik denk dat het een goede koop is al moet het werken ermee dat nog uitwijzen. De eerste zaagtestjes waren positief. De langsgeleider lijkt wat af te wijken maar dat moet ik nog goed controleren. Het verstellen van de zaaghoogte gaat héél zwaar. Maar de zaagsnedes zijn messcherp en de 45 graden is ook prima. Fijne machine.
Heeft iemand een tip voor die hoogteverstelling? Ik wil hem eerst nog schoonmaken en hoop dan eigenlijk het euvel verholpen te hebben.
3369333694
grt Bart

willem1958
06-08-15, 13:26
Osa, aangezien je zo'n 1000 euro te besteden hebt raad ik je aan om niet een nieuwe machine te kopen van festool of scheppach of iets dergelijks en koop zeker geen Bosch of een gelijk merk wat eigenlijk voor dhz is.
Ga dan voor een tweedehandse professionele machine op 220 v. eentje met een gietijzeren tafel als je er de ruimte voor hebt natuurlijk.
Goede merken die je nog vaak tegenkomt zijn Robland, Gjerde en dergelijke.
En al zijn ze wat ouder, het zijn machines voor je leven met genoeg kracht voor elke houtsoort.
Kijk dan bij machinehandels voor info over merken en kijk dan op marktplaats, veilingen of wat machinehandels tweedehands aanbieden.
Als je absoluut nieuw wilt is voor die prijs bijv Festool of de HBM 600 of zoals anderen het over Scheppas, Kity ed ook oké.
En dit merk sla ik persoonlijk behoorlijk goed aan; Bernardo en voor onder de 1000 heb je al verschillende nieuwe; http://www.bernardo.at/shop/de/holz/holzbearbeitung/sagemaschinen/tischkreissagen.html