oude vloeren

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Geachte forum leden,

Nu kan ik voor een zacht prijsje. (Althans ik denk dat 400 euro voor 110 m3 een zacht prijsje is) De vraag is krijg ik deze vloer weer kaal ? of zal die kleur zo blijven? en wat zal de beste methode zijn omdat te doen?
 

Bijlagen

  • vloer.jpg
    vloer.jpg
    46,4 KB · Weergaven: 272

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
110 m³ of m²? (groot verschil)
Heeft het hout deze kleur aan alle zijden (boven,onder, zijkanten)? Zo ja, dan is het de eigen kleur, zo nee dan kan je de kleur zien die je er uit terug kan krijgen. Je kan dan kiezen tussen alles door de van dikte bank halen, of eerst alles leggen en daarna schuren.
 
A

Athanor

Guest
Dat lijkt op een parketvloer die in visgraat motief is gelegd. Meestal worden die gelijmd en gespijkerd. Zijn de onderkanten schoon? Zijn de latjes nog haaks? Zitten er geen spijkers in? Lijkt me qua prijs aan de hoge kant.....


Fons
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Natuurlijk is het m² :) het is een parket die in visgraat is gelegd. Zal het moeilijk zijn om ze te restaureren? Wat zal een goede prijs zijn?
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Zit er geen worm in?
Een vriend van mij heeft ooit ook al eens zo'n oude vloer uit een kasteel meegenomen (hij werkt in de restauratie).
Er zat wel worm in, heeft toen alle planken in een grote pot met water (plus toevoeging?) verwarmd, paar minuten geloof ik.
Daarna heeft hij ze in zijn woonkamer gelegd.
Toen de hele vloer klaar was is hij er met een grote schuurmachine (van die schuurmachines die dus worden gebruikt om oude houten vloeren op te schuren) overheen gegaan.
Daarna in de olie gezet.
Het was een bijzonder mooi vloertje geworden.
Dus misschien ook een idee voor jou, eerste leggen en dan een keer schuren..?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Is die vloer al los gehaald of moet je dat nog zelf doen? Als die vol verlijmd is kan het nog wel eens leuk worden om de los te halen namelijk.
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Renault de vloer is al los en zit in kratten. ( ze werden vroeger in teer gelegd) roeliepoelie de vloer komt uit een uit huis van de zelfde leeftijd dat mijn huis is rond 1910. Ik woon in Tsjechië en heb een huis uit die tijd en ben nu op het punt hem te gaan restaureren. En wil hem graag terug brengen zoals het vroeger gebouwd is. Ik heb een parket vloer maar alleen in de helft van mijn huis. En wil graag overal de zelfde vloer hebben.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Kan je een oude visgraatvloer ook recht leggen? In visgraat is misschien wat lastig schuren met een parketschuurmachine (of zijn er naast bandschuur, ook excentrische parketschuurmachines?).
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoi,

Even een waarschuwing: als het een heel oude parketvloer is bestaat de kans dat je maatafwijkingen tegenkomt in de delen onderling, zowel in de lengte, de breedte als de dikte. Ik heb dat jaren geleden eens met een beukenhouten gymzalenvloer gehad. Voor een prikkie gekocht, maar ieder klein rotdeeltje moest door de vandiktebank en een groot deel ook nog twee keer over de zaagtafel. Als ik alle uren reken is het een erg dure vloer geworden. Wel mooi, dat dan weer wel natuurlijk.

Advies: delen van verschillende plekken van de vloer even nauwkeurig nameten voor de koop.

Groet, Rob.

PS: Als je de vloer weer in de teer wil leggen, informeer eerst even bij je verzekeraar of je brandverzekering geldig blijft. Veel maatschappijen accepteren het niet. Bedenk ook dat je een speciale soort teer moet gebruiken die soepel blijft, de gewone brokken voor toepassing op het dak etc zijn veel te hard, dat loop je binnen t jaar kapot. En oh ja, je blijft het nog heeeeeeel lang ruiken.
 
A

Athanor

Guest
Als de stukken goed schoon en haaks zijn en je ze makkelijk kunt leggen, kan ik me voorstellen dat de prijs acceptabel is. Ik ging er vanuit dat e.e.a. nog voorwerk vraagt en dan zou ik me achter het oor krabben voordat ik de koop deed. Echter, een alternatieve oplossing met nieuwer hout is ook niet voordelig, werk geeft het altijd natuurlijk.....

Fons
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
400 euro voor 110m2, dat is 4 euro de vierkante meter, das toch geen geld, laat dat eens leggen, je betaald hier snel 80 euro voor de m2.

Gewoon leggen en opschuren.

Dat is blank in not time.
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Hallo , bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb de vloer gekocht en hij ziet er goed. Ik ga volgend jaar beginnen en zal terzijde tijd een update plaatsen met foto,s . Ik heb iemand hier in Tsjechië mij er mee gaat helpen.

Groet.

Jarno
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.